6 SEO-technieken die niet meer werken

Column Myrthe Kuipers | Google straft oude tactieken

18 april 2018

Vijf jaar geleden was het normaal om meerdere pagina’s op te zetten per bepaalde zoekterm of te linken naar interne pagina’s om beter te scoren in Google. Tegenwoordig probeert Google websites te ‘straffen’ die deze tactieken overmatig inzetten. Dit artikel bespreekt technieken die hedendaags niet meer werken.

Whitepaper Mijn website klaar voor de toekomst

De Ondernemerskalender 2019

1. Overmatig gebruik van keywords in titels en beschrijvingen

Sommige bedrijven maken een opsomming van keywords in titels en beschrijvingen. Een voorbeeld is: ‘schoenen kopen| dames schoenen kopen |heren schoenen kopen’. Dit is tegenwoordig niet wenselijk. Deze titels komen vaag over, waardoor consumenten minder snel je website bezoeken en eerder concurrenten overwegen. Probeer beschrijvende titels en beschrijvingen aan te houden die je core business verduidelijken.

Linken naar interne pagina’s is geen probleem wanneer dit gebruikersvriendelijk is en verduidelijkend werkt. Toch komt het ‘verstoppen’ van linkjes in praktijk voor door het verkleinen van fonts en plaatsen van links op onopvallende plekken. Google kan een website hier op straffen.

3. Pagina’s voor elke zoekwoord variant

Tot de dag van vandaag maken websites pagina’s voor synoniemen van een zoekterm. Dit heeft voor een tijd gewerkt en sommige bedrijven zagen dat, ondanks verlaging van gebruikersvriendelijkheid, dit een positief resultaat had op de vindbaarheid. Nu Google vorig jaar updates heeft uitgevoerd, kijkt het meer naar aansluiting van de inhoud op de zoekopdrachten. Het is slim om één pagina aan te houden die informatie biedt aan bezoekers met hetzelfde doel van een zoekopdracht.

4. Betaalde of ‘spam’ linkbuilding

Linkbuilding is een optie om autoriteit van websites te verhogen. Echter, dienen links van juiste kwaliteit te zijn. Websites die links proberen te plaatsen op pagina’s van lage kwaliteit, straft Google af. Maar wat houdt lage kwaliteit in? Denk aan links in opmerkingen van een artikel, gastartikelen die vol zitten met links en niet door een redactie beoordeeld zijn of het plaatsen van links op (SEO) startpagina’s. Wanneer websites hierop betrapt worden, volgen maatregelen.

5. Domeinnaam met (een deel van) een gericht zoekwoord

Om SEO redenen zetten bedrijven delen van een gericht zoekwoord in de domeinnaam. Een voorbeeld is: ‘autohuren.nl’. Dit kan bezoekers wegjagen naar een concurrent met een professionele bedrijfsnaam. Deze stralen meer geloofwaardigheid uit. Daarnaast heeft dit ook invloed op persberichten en andere links. De pers zal niet snel iets schrijven over deze websites door gebrek aan vertrouwen van het domein.

6. Verschillende losstaande domeinnamen

Sommige websites zetten subdomeinen in, om niches van de markt te benaderen. Het is slimmer om één domein te houden die alle onderdelen behandelt. Stel je hebt drie domeinen en in elk domein steek je evenveel moeite. Dan is het resultaat en de waarde enkel gericht op één van je domeinen en niet voor je bedrijf als geheel. Bij één website, ontvang je resultaten van al je inzet op dit domein. Dit is uiteindelijk sterker.

Hopelijk helpen deze tips om je SEO-strategie kwalitatief te verbeteren en nog succesvoller te maken!

Auteur

Myrthe Kuipers