Het belang van een A/B test

Column Wout Gortworst | Check welke boodschap scoort
In dit artikel laat ik je zien waarom A/B testen zo belangrijk is. Dit doe ik aan de hand van een casestudie van Phonegigant.nl. Maar eerst wil ik beginnen bij de basis want wat is zo’n A/B test nu eigenlijk?
Eerste hulp bij Groeien
Klik hier
Lees het e-book
Meer info

Wat is een A/B test?

Bij een A/B test meet je een bepaalde Key Performance Indicator (KPI) of meerdere KPI’s bij verschillende versies van je website. Bij Phonegigant was dit conversie, maar het kan bijvoorbeeld ook bounce percentage, traffic of iets anders zijn.
 

Wanneer maak je gebruik van een A/B test?

Een A/B test zet je in wanneer je een aanpassing wilt maken aan je website om een bepaalde KPI te verbeteren. Meestal met als doel om een hoger rendement te behalen. Omdat je in marketingland nooit iets mag doen vanuit jezelf, maar altijd vanuit de klant moet denken is dus zo’n A/B test erg belangrijk. Jij kunt wel denken dat een mooie banner toevoegen zal resulteren in hogere conversies, maar misschien denkt je klant daar wel heel anders over. Om er maar eens even een cliché in te gooien: meten is weten!
 

Wat was de situatie van Phonegigant?

Phonegigant vindt tevreden klanten belangrijk en daarom hechten ze veel waarde aan reviews. Ze zijn aangesloten bij twee verschillende partijen, namelijk bij Thuiswinkel Waarborg en bij Webwinkelkeur. Bij beide partijen heeft deze webshop behoorlijk wat reviews verzameld. Uiteraard leveren twee verschillende keurmerken ook verschillende uitkomsten op. Bij Webwinkelkeur scoort Phonegigant gemiddeld een 9,5 en bij Thuiswinkel Waarborg een 8,5. Dit heeft ook te maken met de verschillen in vraagstelling. Bij Thuiswinkel Waarborg betekent een 8 dat de klant erg tevreden is, maar bij Webwinkelkeur betekent tevreden een 10. Heel interessant allemaal, maar wat Phonegigant wilde weten is wat er nu gebeurt met je conversie wanneer je deze reviews in de header van je website plaatst. Dit hebben zij gemeten met behulp van een A/B test. De verschillende versies bestonden uit:
  • Originele versie van de website (zonder reviews in de header)
  • Versie met alleen de reviews van Thuiswinkel Waarborg
  • Versie met alleen de reviews van Webwinkelkeur
  • Versie met beide reviews
 

Wat was het resultaat?

Door gebruik te maken van een A/B test heeft Phonegigant de mogelijkheid gehad om daadwerkelijk te meten wat er gebeurt met je conversies bij de verschillende versies van je website. Reviews in je header plaatsen lijkt geen groot verschil te maken, maar de resultaten lieten anders zien.
  • Beide reviews in de header leverde 0,15% meer conversies op in vergelijking met de originele versie
  • De Thuiswinkel Waarborg reviews met een gemiddelde beoordeling van een 8,5 leverde 0,07% meer conversies op in vergelijking met de originele versie
  • De Webwinkelkeur reviews met een gemiddelde beoordeling van een 9,5 leverde 0,55% meer conversies op in vergelijking met de originele versie
Deze cijfers lijken misschien niet schokkend, maar 0,55% conversiestijging is een absolute stijging. Relatief kan het maar zo 5 t/m 15% zijn. Een stijging van 0,55% op een conversie van 3% is relatief gezien 18,3%.
Met een jaaromzet van 1 miljoen of meer kan de omzet dus met meer dan een ton stijgen! Maar zelfs voor de kleinere shops met bijvoorbeeld 100.000 euro jaaromzet, kan het makkelijk 10.000 euro omzetgroei opleveren.
Phonegigant concludeerde hieruit dat blijkbaar het cijfer 9,5 t.o.v. 8,5 veel belangrijker is dan het aantal reviews of de bekendheid van het keurmerk en dat het toevoegen van reviews in de header van de website dus wel degelijk invloed uitoefent op je conversie.
 

Tot slot

Waarom nu deze casestudie? Deze casestudie laat erg goed zien dat kleine aanpassingen voor hele grote veranderingen kunnen zorgen. Natuurlijk moet je wel kijken naar de kosten versus de baten en of hier ruimte voor is binnen je organisatie. Maar mocht je de mogelijkheid hebben om A/B testen uit te voeren dan raad ik je dat zeker aan.

Enkele Tools die je kunt gebruiken zijn:
  • Visual Website Optimizer
  • Content Experiments (onderdeel van Google Analytics)
  • Convert

App of website: wat werkt beter?

Ondernemer en expert over de praktijk
Om je doelgroep online te bereiken kun je kiezen voor een website, een app of social media-pagina. Hoe kom je tot de juiste keuze? En als je voor een website gaat: kies je dan voor .nl of .com? Presentator Willem Overbosch spreekt met Thijs Verheul, oprichter van United Wardrobe en Michiel Henneke, marketing manager van SIDN.
app-website-wat-werkt-beter-18116154103.png

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten