Webshop noodzakelijk voor winkel

Het hele assortiment moet op internet.

04 september 2013

De combinatie van gewone winkel en webshop is onontbeerlijk geworden, stelt de Raad Nederlandse Detailhandel (RND).

Winkels die nog geen of geen deugdelijke digitale variant kennen waarbij duidelijk zichtbaar is welke producten in de winkel te koop zijn, worden door de Raad geadviseerd daar snel werk van te maken. De branchevereniging voor winkeliers signaleert in het laatste onderzoek naar koopgedrag op internet dat de winkelstraat een uithangbord begint te worden voor de webwinkel van de detaillist.

Voor het eerst surfen consumenten vaker rechtstreeks naar de website van de winkelier (38 procent) producten of winkels te zoeken. Daarbij vormt de Nederlandse consument een uitzondering op de rest van Europa.

Combinatie

'Het is een heel sterke combinatie. Consumenten gaan online winkelen bij de voor hen al bekende winkelketens', zegt woordvoerder Joost Klink. 'Het aantal consumenten dat via internet koopt groeit almaar, zo blijkt wel uit de toename onder 55-plussers.

Ook drempels verdwijnen. Eerder wachtte je vijf dagen op levering, dat is nu 24 uur.' Tegenwoordig gebruiken 9,8 miljoen Nederlanders internet als hulp bij het aankopen doen, een verder stijging ten opzichte van vorig jaar. De populariteit groeit het sterkst bij producten als computer hardware, audio en video, kleding, schoenen en zonnebrillen.

Zowel het kijken naar producten om ze later in de gewone winkel te kopen neemt toe, als het kijken en kopen op internet. Vooral bij telefonie- en dvd-verkoop is er een sterke toename van het kopen op internet.

Bron: De Telegraaf