Hoe maak ik een online marketing campagne?

Praktisch stappenplan voor zoekmachine marketing (SEA)
Je wil gaan beginnen met een online reclame campagne, maar weet even niet waar je op moet letten. Dit stappenplan geeft je een kort en bondig overzicht.
Eerste hulp bij online ondernemen
Klik hier
Lees het gratis e-book
Meer info
Stap 1: Bepaal op welk zoektermen je gevonden wilt worden
Dit moet natuurlijk aansluiten op producten en diensten de je bedrijf aanbiedt.

Zoekterm: Zoektermen zijn de woorden die gebruikers intypen in de zoekbox. Een zoekterm kan uit meerdere woorden bestaan. Uit onderzoek blijkt dat gebruikers inmiddels gewend zijn om minstens 3 woorden op te geven als zoekopdracht (bv. ‘pen met bedrijfslogo’)

Zoeker: Verplaats je in degene die zoekt, jouw doelgroep. Welke termen zou die persoon intypen als hij/zij op zoek is naar jouw producten of diensten? Relevantie is hierbij de sleutel tot succes. Vermijdt bedrijfsjargon en denk aan je assortiment en activiteiten.

Bereik: Maak je bereik zo groot mogelijk. Kies woorden die algemeen zijn (bv. ‘dvd speler’) en die heel specifiek zijn (bv. ‘Sony DVP-NS305’). Zo bereik je de gehele doelgroep, want iedereen die zoekt kan zich in een andere fase van het zoekproces bevinden.

Stap 2: Maak je advertentie

Opbouw
De advertentie is de tekst die verschijnt in de zoekresultaten. Het bestaat uit drie delen:
  • de titel (het blauwe deel),
  • de omschrijving (de zwarte tekst)
  • en de URL.
Maak deze zo aantrekkelijk mogelijk. Beschrijf duidelijk wat op je website wordt aangeboden, de advertentie is als het ware de deur naar je website.

Schrijfstijl
Bedenk goed dat je voor internet schrijft. Advertenties worden gescand, niet gelezen. Houd daarom je advertentie kort en simpel. Zorg dat ‘ie eruit springt. Benadruk bijvoorbeeld je aanbieding. Schrijf concreet en duidelijk.

Relevantie
De internetgebruiker moet in 1 oogopslag begrijpen wat er op je site te vinden is. Let op! De advertentie is hét contactmoment met een mogelijke klant. Als de klant op je site iets anders vindt dan hij verwachtte, zal hij weer vertrekken. Weg klant, weg omzet. Relevantie is dus echt de sleutel tot succes.Wek de interesse van de zoeker. Laat de zoekterm terugkomen in de advertentie. De gebruiker vindt je advertentie dan relevant en dat levert meer ‘kliks’ op. Gebruik niet te veel reclametaal (‘de goedkoopste’, ‘de beste’ etc.). Dit schrikt gebruikers af. Wat wel vertrouwen wekt is het gebruiken van je bedrijfsnaam of van merknamen.

Kijken, kijken, niet kopen
Zet je bezoeker aan tot actie. Vermeld je speciale aanbieding. Benadruk wat jou onderscheidt van je concurrent ("Unique Selling Point’). Gebruik worden als ‘koop’, ‘vind’, ‘bestel’ etc.

URL en landingspagina
Je kan zelf de zogenaamde ‘Weergave-URL’ bepalen die getoond wordt in de advertentie. Maak deze aantrekkelijk. Vermeld bijvoorbeeld je bedrijfsnaam of maak een duidelijke vermelding van het aanbod. 
De ‘Bestemmings-URL’ is de URL waar de bezoeker echt terecht komt. Zorg dat de bezoeker direct op de goede pagina terecht komt, en dus niet op een homepage of overzichtspagina. Dit vergroot de kans op ‘conversie’; het omzetten van een bezoeker in een klant. Spoor op de landingspagina wederom aan tot actie door actieve woorden te gebruiken.

Stap 3: Vergroot je bereik

Bereik maximaliseren
Zorg dat je op alle zoekmachines goed gevonden wordt. Veel bedrijven denken dat ze al hun inspanningen voor zoekmachine marketing op Google moeten richten. Maar je kunt je bereik maximaliseren als je ook op bijvoorbeeld Yahoo en Bing adverteert. Ook kunnen daar de conversiepercentages (bezoeker à klant) hoger zijn.

Rendement
Het is een goed idee om verschillende zoekmachines te vergelijken voor je zoekmachine marketing. Het is mogelijk dat je de kosten per klik hiermee kan beperken. Dit betekent dat je meer rendement uit je campagne haalt. Door je bereik te vergroten, kan je het rendement verhogen en een betere conversie halen (euro à klant).
 
Stap 4: Meet de resultaten

Met een webanalyseprogramma meet je de inspanningen van je campagne. Vaak kan je een AdWords campagne eenvoudig integreren in je webanalyseprogramma. Zo zie je hoeveel bezoekers op je website zijn gekomen en vaak ook om wat voor soort bedrijven dit gaat én of ze zijn over gegaan aan de gewenste vervolg actie. Zo kun je bepalen of online marketing- en communicatie-inspanningen wel het benodigde effect sorteren, en waar je nog betere resultaten zou kunnen realiseren.


Wat is zoekmachine optimalisatie?

Hoe zorg ik dat mijn website beter wordt gevonden?
Heb je al een website, maar heb je het idee dat er meer uit te halen valt? Het is verleidelijk om een nieuwe website te laten maken. Bespaar geld en...

Hoe krijg ik inzicht in het bezoekersgedrag van mijn website?

Webanalyse voor ondernemers
Door middel van webanalyse krijg je inzicht in het gedrag van de bezoekers op jouw website. Deze gegevens kun je gebruiken om de informatie en...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten