Keesjan Deelstra - Handboek Zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing van A - Z

05 juli 2011

Zoekmachinemarketing heeft voor velen nog een hoog 'abracadabra'-gehalte. Voor jou ook? Dan kan het Handboek Zoekmachinemarketing van Keesjan Deelstra je helpen.

Als je in de stress schiet van termen als SEO, natuurlijke zoekmachineplaatsing of Google Adwords, is dit boek iets voor jou. Het legt je van begin tot eind uit wat er allemaal komt kijken bij het optimaliseren van je website en zo een hoge positie ('ranking') krijgt in de zoekresultaten. Bovendien geeft het een kijkje in het hoofd van de zoeker. Hoe kijkt hij of zij naar jouw website en waarmee kan je hem of haar verleiden langer te blijven? Deze vierde editie is weer volledige geupdate en geeft je bovendien meer informatie over de invloed van social media, Google Instant, Social search, etc. Bovendien is er de site www.searchmarketing.nl die je de nodige extra tips en tricks kan geven. 

Zoekmachinemarketing, wat is dat?

Voor de beginnende lezer geeft het eerste hoofdstuk de nodige context en inleiding op het onderwerp. Wat blijkt? Zoekmachinemarketing is niet helemaal hetzelfde als zoekmachineoptimalisatie (SEO). Eerstgenoemde kwam pas in opmars toen Google in 2002 begon met het aanbieden van betaalde advertentievormen op internet. Beide vormen kunnen echter niet zonder elkaar. Met zoekmachineoptimalisatie kun je je website zo inrichten dat deze makkelijk wordt gevonden door zoekmachines. Hoe je dat doet, wordt vanaf stap 1 uitlegd inclusief handige screenshots. En ook hoe je 't níét moet doen, kun je lezen in hoofdstuk 9 over Spamdexing. 

Serieuze zaak

Om onduidelijkheid te voorkomen combineert Deelstra zoekmachinemarketing en -optimalisatie tot 'zoekmarketing'. En dat mag je als ondernemer eigenlijk niet onderschatten. Vooral in de informatiefase blijkt internet een veelgebruikte bron. Als je op zo'n moment niet zichtbaar bent, is de kans klein dat de klant het product uiteindelijk toch bij je koopt. Zoekmarketing gaat natuurlijk niet vanzelf. In hoofdstuk 4 'SEO eigen site: tekstcomponent' leer je welke zoekwoorden je moet kiezen en wat de beste manier is om ze te verwerken in de content op je site. Ook hoofdstuk 5 en 6 geven je waardevolle tips om je website te optimaliseren. In deze hoofdstukken wordt 't wel vrij technisch, dus als beginner moet je het boek af en toe even wegleggen om de boel op je in te laten zinken. 

Geen gegoochel meer

Na het lezen van dit handboek kan je eigenlijk niet meer zeggen dat zoekmarketing abracadabra voor je is. Maar dan moet je wel eerst het boek door zien te komen. Taaie kost is het af en toe zeker en ook de opmaak van het boek geeft je niet altijd de motivatie om lekker door te lezen. Weinig (lees: geen) kleur, de hoofdstukken zijn niet altijd even logisch onderverdeeld en je hebt vaak het gevoel dat dingen er dubbelop staan. Ook jammer is dat er alleen bij een aantal hoofdstukken een checklist zit. Wat mij betreft had die na elk hoofdstuk wel gemogen om even de belangrijkste punten op een rijtje te hebben. Maar dat neemt niet weg dat het een uiterst informatief boek is en blijft! 

Auteur

Liesbeth Meenink