Dé 8 tips voor je zakelijke Facebook-profiel

Tips voor ondernemers met social media
De meeste organisaties en bedrijven beschikken over een Facebookpagina. Het overgrote deel bezit deze pagina echter alleen ‘omdat het moet’. Gevolg: veel bedrijven met een matig gevulde pagina die weinig bezoekers trekt.
Gratis e-book social media?
Klik hier
Download het hier!
Lees verder
Dit terwijl een goede Facebookpagina op de lange termijn een enthousiaste en krachtige groep fans kan opleveren! Om te helpen dit doel te bereiken volgen hieronder acht tips voor het succesvol opzetten van een Facebookpagina.

1. Blijf uniek De definitie van unieke inhoud ligt in de ervaring van je fans. Het hoofddoel van Facebook is namelijk het verzorgen van interactie tussen haar gebruikers. Dit betekent dat ook je fans interactie van je verwachten. Post niet alleen leuke nieuwsfeitjes op regelmatige basis, maar combineer dit met uitgesproken meningen of stellingen waarop zij kunnen reageren. Post daarom alleen content die waardevol is voor je fans, zodat zij reden hebben om de interactie te starten. Een voorbeeld voor een bakker zou kunnen zijn: “ Wat is jouw favoriete taart?” of “Stelling: Als ik aan de lijn ben weiger ik op een verjaardag een lekkere Bossche Bol. Reageer nu!”.    
 

2. Experimenteer
Niet elk bericht zal even goed werken en de daaruit volgende interactie verschilt. De activiteit kan worden gemeten met behulp van Facebook Insights. Met dit programma kan een profieleigenaar meten hoe populair de berichten op zijn pagina zijn. Durf te experimenteren met verschillende berichten, vragen, stellingen en luister vooral naar de fans. Door het combineren van Insights met Google Analytics (het meetprogramma voor je website) wordt het bepalen van het resultaat van de Facebookpagina eenvoudig te meten, bijvoorbeeld door het aantal inschrijvingen vanuit Facebook te vergelijken met die van andere marketinginstrumenten.

3. Praat en bevraag
Het creëren van waardevolle content staat, zoals vermeld, gelijk aan het creëren van interactie. Door het posten van stellingen, het stellen van vragen over nieuwe producten (zie als voorbeeld de campagne van Ben&Jerry’s) start je de conversatie met je fans en kunnen ze hun mening delen. Door deze interactie zijn ze zich bewust van hun connectie met jouw organisatie en is de verbondenheid des te groter.

Door het actief deelnemen in de dialoog kun je bijvoorbeeld ook een deel van de klantenservice via sociale media verzorgen. Een goed voorbeeld hiervan is de pagina van Hi. De openheid van Facebook past tevens goed bij de bedrijfsvisie van Hi, dit weerklinkt dan ook in het succes van de Facebookpagina.

4. Integreer Facebook
Het integreren van Facebook met (bestaande) websites kan ervoor zorgen dat een Facebookpagina succesvol wordt. Doordat online consumentenbestedingen toenemen en het tegenwoordig ook mogelijk is om webshops te implementeren in Facebook (zie als voorbeeld shopscene) vervaagt de grens tussen aankopen op ‘echte’ websites en Facebook steeds meer. Het verkopen van producten of diensten hoeft echter niet je enige doel te zijn. Zo kan het opbouwen van een merk een van die doelen zijn. Ook dan is de integratie van Facebook een must, aangezien potentiële klanten dan automatisch via hun profiel kunnen reageren op nieuwsberichten op je website.  

5. Stop met koppelen
Het koppelen van een Facebook, Twitter en LinkedIn profiel is kinderlijk eenvoudig, met als resultaat een onoverzichtelijke hoop informatie die door niemand gelezen of gebruikt wordt. Neem de tijd om correct en volledig Facebook nieuws te posten, alleen dan zullen fans je bijdrage waarderen. Dit betekent dus ook dat er een strategie schuil moet gaan achter het posten van berichten. Het beste is om één iemand de leiding te geven over de precieze inhoud en de presentatiewijze ervan: ook op Facebook is het belangrijk om dezelfde taal te (blijven) spreken.  

6. Beperk je postgedrag
Het optimum voor het aantal berichten per dag ligt tussen de 1 en 2. Daarbij is niet elk onderzoek even duidelijk, zo zijn er ook profielen die extra goed scoren wanneer zij om de dag een bericht posten. Wel is duidelijk dat een overdosis aan berichten je status geen goed doet.  

7. Gebruik advertenties
Het gebruik van Facebook Ads voor extra naamsbekendheid is een goed gebruik op Facebook. Doorgaans wordt je naam of logo alleen verspreid door de zichtbaarheid daarvan op profielen van fans. Om in het beginstadium een aantal fans te verwerven, is het aan te raden om Ads in te zetten om de bekendheid te vergroten. Ook kan er middels een ‘introductiecampagne’ worden gezorgd voor meer naamsbekendheid, bijvoorbeeld door het aanbieden van een korting of het versturen van een gratis sample. Dit ligt in lijn met de duidelijke call to action die Facebook Ads dienen te bevatten.  

8. Combineer media
Door het combineren van verschillende media (teksten, foto’s of video’s) blijft de informatie op de Facebookpagina fris. Ook vanuit het principe van Edgerank (een plaatsje in de 'belangrijkste nieuws'-feed) is het aan te raden om deze combinatie te maken, zodat de kans groter is dat het nieuws als ‘relevant’ wordt aangemerkt voor je fans.


Dossiers

Hoe gebruik ik social media als ondernemer?

Wat zijn sociale netwerken en wat kan ik ermee?
Social media zijn niet meer weg te denken. Meer dan driekwart van de Nederlandse bevolking kent Facebook, YouTube, Twitter en LinkedIn. Het is ook een...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten