De vijf stappen naar succes met Google Mijn Bedrijf

Column | Hoe jij Google+ Pages kunt inzetten voor je onderneming

26 juni 2014

Het idee van de Google Mijn bedrijf is om klanten dichter bij bedrijven te brengen. Hieronder de belangrijkste stappen voor bedrijven om Google+ succesvol in te zetten.

Stap 1 - Maak een Google pagina aan Als je een Google+ pagina wilt maken, moet je eerst beschikken over een persoonlijk profiel op Google+. Heb je nog geen Google-account, dan kan je met behulp van de handleiding van Google gemakkelijk lid worden.

Stap 2 - Promoten van je Google+ pagina Google heeft diverse diensten om jouw Google+ pagina te promoten. Bijvoorbeeld: 

Google+ badge Laat op je website weten dat je een Google+ pagina hebt door gebruik te maken van de Google+ badge. De badge is een nieuwe vorm van de +1-knop waarmee de website wordt gekoppeld aan je pagina. Met deze verbeterde versie van de +1-knop kun je +1-waarderingen uitbrengen, persoonlijke annotaties bekijken en je pagina toevoegen aan een Kring ('Circles').

Google+ Badge

AdWords sociale extensies Heb je een AdWords-account? Voeg dan 'Social Extensions’ toe, zodat je kan meten of Google+ voor meer kliks op je advertentie heeft gezorgd. Hoe meer mensen jouw advertentie een +1 heeft geven, hoe meer de advertentie zal opvallen. Deze Extensies kun je vinden in de advertentie-extensies tab in je AdWords-account. Search Engine Land heeft een mooi artikel geschreven over de invloed van Google+ pagina’s op AdWords.

Invloed +1-button op organische zoekresultaten Een aanbeveling is goed, een aanbeveling van een vriend is beter. Door +1-annotaties in de Google zoekresultaten verschijnen deze aanbevelingen precies op het moment dat (potentiële) klanten ze nodig hebben. Google heeft de filosofie dat naarmate zoekresultaten persoonlijker en relevanter zijn, gebruikers eerder zullen klikken en actie zullen ondernemen. Naar verwachting wordt de rol van de +1’s en de Google+ pagina’s in de toekomst groter binnen de organische zoekresultaten.

Stap 3 - Groeperen van klanten door gebruik ‘Circles’ Merken kunnen met sociale netwerken de betrokkenheid van fans vergroten. Relevantie is hierbij dé factor voor succes! Het is belangrijk om de content af te stemmen op de online doelgroep. Met Circles kunnen volgers gemakkelijk gesegmenteerd worden, bijvoorbeeld naar locatie en naar interesses.

Google+ Circles

Stap 4 - Hangouts openen Met Hangouts kunnen video-chats met klanten en collega’s worden gehouden, voor bijvoorbeeld productfeedback, webcare en realtime samenwerken met externe collega’s. Erg handig bij deze video-chats zijn de extra functionaliteiten, waaronder de notulen, het schetsblok en het delen van je scherm.

Stap 5 - Meten d.m.v. integratie Google Analytics en ‘Ripples’ Het is bij social media activiteiten van belang om de Return On Investment (ROI) te bepalen. Aan de hand van deze resultaten kan bepaald worden wat de effectiviteit van campagnes is en kan er mogelijk worden bijgestuurd.

Google Analytics De integratie van Google+ met Google Analytics maakt het effect van de activiteiten inzichtelijk en laat zien hoe sociale campagnes bijdragen aan de bedrijfsresultaten.

Google Ripples Google+ Ripples maakt een interactieve afbeelding van openbaar gedeelde posts op Google+, om je te laten zien wat de levensduur van een post is en het helpt je om nieuwe en interessante mensen te ontdekken die je kunt volgen. Met Ripples zie je:

  • Wie de post openbaar heeft gedeeld.

  • Hoe een post na verloop van tijd is gedeeld.

  • Gegevens over hoe een post is gedeeld.

Voorbeeld van de ripple van de Dalai Lama

Reacties zijn welkom! Je kan hieronder reageren of via Twitter

Auteur

Denise van Keulen