Sint koopt dit jaar weer meer online

Webwinkels draaien recordomzet

02 februari 2012

De decembermaand blijkt wederom een vruchtbare maand voor Nederlandse webwinkeliers. In de periode voor Sinterklaas komt er wekelijks maarliefst 36 procent meer omzet binnen dan in een normale week. En dan is kerst nog niet eens geweest.

Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van webshops. Ze vroeg 1500 leden naar hun omzet over de periode 1 november tot 5 december.

Recordomzet 

De goedheiligman is dit jaar nog guller dan vorig jaar. Hij bezorgt de webshops in Nederland een extra weekomzet van bijna 30 miljoen euro. Dat is 36 procent meer dan een normale weekomzet, die ligt op 81 miljoen euro. De totale extra verkoop tijdens de Sinterklaasperiode is 146 mlijoen euro. Dat is 6 procent meer dan in 2010. 

Meest verkochte producten

Sint koopt vooral speelgoed, elektronica en boeken online. Volgens de directeur van Thuiswinkel.org hebben de webshops er alles aan gedaan om hem te verleiden tot online aankopen. Door geen bezorgkosten te rekenen bijvoorbeeld, of een extra snelle bezorgservice te garanderen. 

Kerst

En december is nog niet voorbij. Thuiswinkel.org verwacht dat webwinkels ook in de weken tot en met kerst flink meer zullen verkopen. De omzetgroei ligt volgens de directeur tussen de 25 en 35 procent, afhankelijk van het weer. De organisatie verwacht dat de totale online omzet over december uitkomt boven de 9 miljard euro. Dat is 10 procent meer dan vorig jaar. 

Bron: Thuiswinkel.org

Auteur

Liesbeth Meenink