"Behandel je webshop als aparte winkel"

Interview met Ernst Wijdeman

04 september 2013

Ernst Wijdeman runt in Alkmaar drie schoenenwinkels en heeft daarnaast een succesvolle webshop. Wijdeman.nl won twee grote publieksprijzen op rij en de klantenkring strekt zich inmiddels uit tot België en Duitsland.

Wie: Ernst Wijdeman (35)

Webshop: www.wijdeman.nl. Schoenwinkel (heren, dames en speciale pasvormen dames)

Oprichting: 2009

Mensen: 3 parttime medewerkers, samen 2,5 fte

Prijzen: winnaar Thuiswinkel Award Publieksprijs (XS) 2011 en 2012

Gouden tip: Beter een paar dingen goed doen, dan een heleboel dingen half

Vaak krijgt Ernst Wijdeman vragen van ondernemers die een webshop willen beginnen. "Wat moet ik allemaal doen?" willen ze steevast weten. Hij stelt dan altijd dezelfde vraag: "Wat wíl je doen?" Dat is waar het uiteindelijk op neerkomt, weet hij na drie jaar online ondernemen. Keuzes maken en vooral: weten wat je kunt behappen. "Dé valkuil voor starters is om teveel ineens te willen", zegt Wijdeman. "Onze droom is natuurlijk om de bol.com van de online schoenenwinkels te worden. Maar het is een illusie dat je dat als klein bedrijf vanaf dag één redt."

1. Begin stap voor stap

Bouw je webshop stap voor stap op, is zijn advies aan starters. Het opzetten van Wijdeman.nl kostte veel meer tijd en energie dan verwacht. Wijdeman: "We wilden direct een complete webshop openen, met het volledige assortiment erop. Maar alleen al het fotograferen van de schoenen was zo tijdrovend dat we dat plan los moesten laten. We besloten toen om met een beperkt aantal modellen te beginnen." Klein starten is verstandig voor je jezelf, maar ook met het oog op je klanten. "De online klant is niet trouw en hij is verwend op internet", aldus Wijdeman. "Eén slechte ervaring en je bent hem kwijt. Je kunt dus beter een paar dingen goed doen, dan een heleboel dingen half."

2. Behandel je webshop als aparte winkel

Een tweede tip voor dubbelwinkeliers: denk na over de organisatie van je webshop. "Een webshop heeft een compleet andere dynamiek dan een fysieke winkel", zegt Wijdeman. "Op onvoorspelbare momenten komen orders, mailtjes en telefoontjes van klanten binnen. Dat gebeurt dus terwijl medewerkers in de winkel met een klant bezig zijn. Wij hadden één persoon verantwoordelijk gemaakt voor de webshop, maar in de praktijk kregen de anderen er ook mee te maken. Dat gaf enorm veel onrust." Wijdeman concludeerde dat een webshop een extra zaak is naast je bestaande winkel, die een eigen manier van werken vraagt. "Mijn advies: scheid de fysieke winkel en de internetwinkel zoveel mogelijk. Zelf heb ik nu voor de webshop een volledig aparte organisatie. Met eigen personeel en een eigen telefoonnummer."

3. Plan je groei realistisch

Een groeistrategie is voor een webbedrijf nog belangrijker dan voor een fysieke winkel, zegt Wijdeman. "Internet biedt steeds nieuwe ontwikkelingen waarop je kunt inspelen. In ons geval was dat bijvoorbeeld de doorbraak van sociale media. Ga niet blind met iedere trend mee, maar weeg steeds af of het zinvol en haalbaar is om dat te doen." Want ook hier geldt: je doet het goed, of je doet het niet.

"Als je besluit tot uitbreiding, maak dan een realistisch stappenplan", adviseert Wijdeman. Een plan waar je je aan kunt houden, zodat het niet blijft liggen naast het werk voor je fysieke winkel, of overhaast en gebrekkig wordt uitgevoerd. Bij Wijdeman.nl pakken ze dat grondig aan. Elk jaar wordt een ‘hoofdplan’ opgesteld, verdeeld in subplannen en een tijdpad. In 2012 staat uitbreiding van de webwinkel voor klanten in België en Duitsland op het programma. "Subplannen zijn onder meer het oriënteren op de betaalmogelijkheden per land, maar ook bijvoorbeeld op de manier waarop Belgen en Duitsers graag aangesproken willen worden. We gaan pas live als alle details kloppen."