‘Succesvol dankzij focus op SEO’

Kansen op de Duitse markt van medische hulpmiddelen

11 december 2015

Duitsers geven per jaar zo'n 30 miljard euro uit aan medische producten, waaronder rond de 15 miljard aan medische hulpmiddelen. De Duitse gezondheidssector biedt dus kansen voor ondernemers, helemaal nu de bevolking steeds ouder wordt. Eigenaar Jeroen Venema: “Dat gaat in Duitsland nog sneller dan hier, ze hebben relatief het grootste aantal senioren binnen de EU. En dat is weer positief voor ons.”

Eerste hulp bij Online ondernemen

MediMobility is een webwinkel in medische hulpmiddelen die zich vanaf dag één ook op de Duitse markt heeft gericht. Het bedrijf verkoopt tientallen rollators en andere hulpmiddelen aan onze oosterburen per maand, goed voor tien procent van de totale omzet. De zaken gaan zo goed, dat Venema erover denkt om dit jaar nog een eigen kantoor in Duitsland te openen. “In Berlijn, omdat we in die omgeving veel verkopen, de bedrijfsruimte goedkoop is en het gewoon een leuke stad is.” Het kantoor heeft vooral een commerciële reden. “Duitsers vinden het prettig om bij een Duits bedrijf te kopen, dat wekt vertrouwen.”

De zorg is een interessante markt in Duitsland

Volgens Venema is de Duitse gezondheidssector een aantrekkelijke markt voor ondernemers. “In Duitsland worden jaarlijks vele miljarden uitgegeven aan zorg. Ook aan medische hulpmiddelen. Omdat Duitsers gewend zijn om zelf hulpmiddelen aan te schaffen, zijn ze minder afhankelijk van zorgverzekeraars en thuiszorginstellingen zoals in Nederland. Daardoor is de markt voor ons als webwinkel zeker aantrekkelijk”, vertelt hij.

Online strategie

Maar ja, er zijn ook andere Duitse bedrijven die kansen zien door de vergrijzing. Hoe zijn ze hun concurrenten te slim af? “Door goed vindbaar te zijn op Google. Wij hebben heel erg geïnvesteerd in zoekmachineoptimalisatie (SEO). Ik durf de stelling wel aan dat wij succesvol zijn dankzij de focus hierop. Ik raad beginnende ondernemers met een webwinkel dan ook echt aan werk te maken van SEO.” Om een idee te krijgen van interessante zoekwoorden, gebruikt Venema tools als Google Adwords en Google Trends. “We laten de content wel vertalen door een professioneel bedrijf, maar we zoeken zelf de juiste zoektermen voor de teksten.”

Het nadeel van online

Een nadeel van online verkopen is er ook. “Mensen willen toch graag even zo’n apparaat testen. In Nederland gaan we in zo’n geval even langs, maar in Duitsland is dat niet zo makkelijk. Dat lossen we op door extra goed te letten op de informatievoorziening op de website in de vorm van tekst, beeld en video’s, de prijzen laag te houden en een ruim assortiment aan te bieden. Mensen testen namelijk steeds vaker het product in een fysieke winkel, maar kopen het uiteindelijk online omdat dat goedkoper is. Daar spelen wij op in.” De belangrijkste doelgroep voor MediMobility is natuurlijk ouderen, maar toch zijn het vaak de kinderen die een rollator online aanschaffen. “Ouderen hechten nog veel waarde aan hun vertrouwde, vaste winkel. De jongere generatie koopt steeds meer online, daar moeten we het van hebben.”

Verzending en service

Dat ruime assortiment heeft MediMobility zelf niet op voorraad. “We hebben voornamelijk Nederlandse leveranciers aan wie we onze bestellingen van Duitse klanten doorsturen. De leveranciers verzorgen de verzending, maar wij volgen wel het hele proces van bestelling tot en met bezorging en zijn ook aanspreekpunt voor onze Duitse klanten.” Op de website staat een Nederlands telefoonnummer, maar dat geeft blijkbaar niet. Venema: “Laatst werd ik gebeld door een Duitse klant en die had totaal niet verwacht dat er een Nederlands bedrijf achter de website zat. Hij vond de service en de producten goed.”

Toekomstplannen

De vergrijzing verdwijnt niet zomaar en dus ziet Venema de toekomst van MediMobility zonnig in. “We gaan niet voor niets een Duitse vestiging openen. Ook onze website gaan we restylen naar volledig Duitse maatstaven, nu is dat nog niet helemaal gebeurd.” Vooralsnog blijft de focus op SEO het belangrijkst om groei in Duitsland vast te houden. “Wij gaan voorlopig niet betaald adverteren of proberen op andere manieren onze naamsbekendheid te vergroten. Zorgen dat je gevonden wordt in Google is gewoon het belangrijkst.

Lees het interview met Jeroen Venema en vijf andere ondernemers ook terug in onze business guide Duitsland. Je kan de guide gratis downloaden in MijnMKB!