Hoe kan ik online leads genereren?

Tips om via internet aan klantgegevens te komen
Leads zijn de gegevens van een potentiële klant. Natuurlijk heel waardevol voor jou. Maar hoe kom je aan die leads? Hier ligt online nog een grote kans voor ondernemers om gerichter marketing te bedrijven.
Meer lezen over online adverteren?
Klik hier
Download het gratis whitepaper!
Naar MijnMKB
“Online leads genereren biedt enorme kansen voor ondernemers. Met name voor het mkb”, zegt Erwin van den Broek, eigenaar van internet marketingbedrijf Yellow-online. “Met kleine investeringen kun je namelijk al resultaat boeken. Internet is een ideale manier om eenvoudig dingen te meten. De drempel is heel laag. Je loopt weinig risico en kunt eerst testen wat er gebeurt. Elke euro die je investeert, kun je terugzien.”
 
Traffic genereren
Een uiterst belangrijke eerste stap is te zorgen dat er meer mensen op je website komen. In je zoektocht naar meer leads, verkeer en sales kun je je als ondernemer het beste richten op SEO (zoekmachine optimalisatie). Dit is de meest waardevolle manier om marketing te voeren, zo blijkt uit het Digital Marketingrapport 2011. 95% van het internetverkeer komt via een zoekmachine binnen bij een site.
 
Via handige online tools (zoals Snoobi en Google Analytics) kun je zien wie er precies op je site komen. Je kunt eenvoudig bedrijfsnamen en vestigingsplaatsen achterhalen. Ook kun je zien hoelang deze personen op je site blijven en waar ze naar zoeken. Aan de hand hiervan kun je zien of je de juiste doelgroep bereikt en hoe je ze beter kunt bedienen. Als je ook namen, e-mailadressen en telefoonnummers wilt hebben van (potentiële) klanten kun je ze stimuleren online een formulier in te vullen. Hoe je dit slim aanpakt lees je in het volgende hoofdstuk, met tips uit de praktijk.
 
SEO
Hoe hoger de 'traffic' (het bezoekersaantal) des te meer kans dat je ook leads kunt genereren. “De eerste stap die wij aanraden om de juiste leads te genereren is zoekmachinemarketing”, zegt Erwin van den Broek, eigenaar van internet marketingbedrijf Yellow-online. “Dat is altijd onze basis. Dat kun je doen doormiddel van SEO (search engine optimization) of SEA (Search Engine Advertising), afhankelijk van het soort bedrijf. Je moet eerst je organisatie vindbaar maken. Dat kun je bevorderen door allerlei manieren van online marketing, zoals display-advertising, social media, affiliate marketing en e-mailmarketing.”
 
Sluikreclame
Behalve goed staan in zoekmachines kun je ook op andere manieren mensen naar je site toetrekken. Denk bijvoorbeeld aan sluikreclame. Zolang je het niet te opzichtig doet dat het mensen gaat storen, kan het een goede manier zijn om meer naamsbekendheid te krijgen. Ga op zoek naar forums, nieuwsgroepen of discussieplatforms waar over dingen gesproken worden die betrekking hebben op jouw onderneming. Niet iedereen direct doorverwijzen naar je website, maar werp je op als kenner en beantwoord vragen. Als mensen zien dat je er verstand van hebt, levert dat veel meer op. Zet onder je berichten altijd je naam en webadres.
 
Social media
Social media, als Linkedin en Twitter zijn ook ideale platformen om je te laten gelden.
Zorg ervoor dat je link op de juiste pagina’s te vinden is. Ga pagina’s af die te maken hebben met jouw beroepsgroep. Vraag aan de webmasters van deze websites om links uit te wisselen. Dit is ook goed voor zoekmachines. Die kijken naar het aantal links naar jouw site. Zorg er wel voor dat het betrouwbare websites zijn. Denk ook aan startpagina’s. Over bijna elk onderwerp bestaat wel een startpagina. Dan heb je meteen de juiste doelgroep te pakken, als je link daar tussen staat.
 
Vorm een trechter
Van den Broek noemt als stap twee het meetbaar maken van deze marketinginzet. “Vervolgens ga je je inspanningen meetbaar maken om te kijken of je als bedrijf goed vindbaar bent en aansluit bij je doelgroep. Wat gebeurt er op je website? Wat is succesvol en wat niet? De meeste ondernemers gebruiken hiervoor Google Analytics , waarmee je veel van dit soort dingen goed kunt meten”, weet Van den Broek.

“Om uiteindelijk de persoons- en bedrijfsgegevens van je (potentiële) klanten binnen te halen, moet de klant een contact- of inschrijfformulier invullen op je website. Dit moet een eenvoudig formulier zijn, met zo min mogelijk stappen of vragen. Anders haken je bezoekers af. Om ze het formulier te laten invullen moet je een duidelijke call-to-action hebben. Een manier om het voor bezoekers interessant te maken het formulier in te vullen. Daar moet je hele websitestrategie op gericht zijn. Je moet een soort trechter vormen naar het formulier. De hele website moet kloppen, de usabilty moet goed ingericht zijn. Zodra je bezoekers het formulier hebben ingevuld, heb jij je leads.”
 

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Hoe zorg ik dat mijn website beter wordt gevonden?
Heb je al een website, maar heb je het idee dat er meer uit te halen valt? Het is verleidelijk om een nieuwe website te laten maken. Bespaar geld en...

Big Data: "Snel internet is een must"

Praktische tip van internetondernemer Ronnie Overgoor
Facebookpagina's, LinkedIn profielen, filmpjes op You Tube. Het is allemaal data. Wil jij al die data nog door een ADSL-lijntje pompen? Snel...

Ondernemer, benut je online mogelijkheden!

Denk aan de 3 W's: webshop, webinars en wifi
Uit onderzoek van MKB Servicedesk onder 820 ondernemers blijkt dat er online nog veel winst te boeken is. Vooral op het onderdeel ‘bediening van...

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten