MKB Servicedesk opent Meldpunt Inkoopmacht

Meldpunt Inkoopmacht grote bedrijven

05 oktober 2012

MKB Servicedesk opent het Meldpunt Inkoopmacht. Hier kunnen leveranciers de marktmacht van inkopers melden. Zo wil MKB Servicedesk de onderhandelingspositie van grote bedrijven inzichtelijk maken.

De actuele aanleiding voor dit meldpunt is de brief die Albert Heijn vorige week naar al haar leveranciers stuurde. De supermarktketen deelde in de brief mee een hogere korting te nemen op de facturen van leveranciers, zonder hierover eerst in gesprek te gaan met de leveranciers.

Gevolg is dat Albert Heijn haar leveranciers voortaan 2 procent minder betaalt voor geleverde producten. Reden hiervoor is dat de winkel de komende tijd gaat investeren in groei en het 'niet meer dan logisch' vindt dat leveranciers hierin bijdragen. 

Lees ook ons volledige bericht over de brief van Albert Heijn

'Brief Albert Heijn te gek voor woorden'

"Een kruideniersmentaliteit van het laagste allooi," noemt voorzitter Albert-Jan Maat van land- en tuinbouworganisatie LTO de brief in een reactie tegenover de NOS. "Partijen mogen nooit akkoord gaan met deze eis, waarmee Albert Heijn over de ruggen van leveranciers geld verdient. Te gek voor woorden." 

Meldpunt Inkoopmacht

Wat is jouw mening als leverancier? Welke reactie is gepast op een brief als deze? En los van de recente actie van Albert Heijn: zijn er volgens jou inkopers die gebruik maken van hun onderhandelingspositie? En wat zijn de gevolgen daarvan op je onderneming? Beantwoord deze vragen via ons Meldpunt Inkoopmacht. Natuurlijk gaan we vertrouwelijk om met alle klachten en zullen we gegevens niet zonder toestemming publiceren.