Webwinkel in de cloud

Webshop insourcen of outsourcen

22 oktober 2013

Van je bedrijf een gerespecteerde, persoonlijk gewaardeerde online niche maken, dat is een uitdaging voor 2013. Transacties in verschillende vormen aanbieden, vooral mobiel.

Wehkamp en Bol.com zijn de bekendste Nederlandse webwinkels, die het beiden fantastisch doen op een eigen manier. Maar de beste strategie heeft online retailer Coolblue, met ruim tweehonderd aangesloten webshops. Of beter gezegd: etalages. 

Aan de voorkant regeren specialismen, vooral in elektronica, aan de achterkant zijn logistiek en service geïntegreerd, bijvoorbeeld achter een gewoon Rotterdams telefoonnummer. Coolblue geniet groot vertrouwen gezien de specialisatie, perfecte logistiek en betrouwbare klantenservice.

Een verrassende nieuwe trend bij Coolblue is de opening van fysieke winkels. Na de vier eerste winkels volgen er nog vier. En wellicht komt er dan ook voor het eerst tv-reclame, want bij ouderwetse bakstenen hoort wat meer traditionele marketing volgens oprichter/directeur Pieter Zwart. Hij is de Leading Online Entrepreneur of the Year 2012, zo besloot een jury met Reinout Oerlemans, Bernhard van Oranje, Michiel Mol, Daniël Ropers en Peter Driessen. De kracht van innovatie, passie, resultaten en voorbeeldfunctie.

Kleine apps 

Pieter Zwart vaart op het snel uitbreiden van assortiment in steeds nieuwe winkels. Hij toont een hoog tempo van idee naar uitvoering. Dat is de belangrijkste e-commerce tip voor 2013. En de tweede: klein maar fijn. Nog niet zo lang geleden was het begin van een webshop een enorm project. Het was een heisa om het totale assortiment online te brengen en de navigatie ordelijk te laten verlopen. Dat hoeft niet langer. Een deel van je aanbod op originele wijze online aanbieden kan ook, zelfs één product of dienst waarin je uitblinkt of die je met korting kunt aanbieden. Dat kan bijvoorbeeld even in een mobiele app gezet worden, en/of gewoon met een kleine website. Onderweg heerst bij kopers nog meer de impulsaankoop dan met thuiswinkelen. Je kunt die impuls opwekken.

Webshop in the cloud

Webwinkels komen overigens in 2013 meer en meer in ‘the cloud’ beschikbaar, op servers van derden. Je opent ze in standaard formaten, zoals bij Shopify, WooCommerce en Gumroad en in Nederland kun je terecht bij partijen als Cloudshop, Cloudcart, Mijnwebwijnkel Seoshop en Strato. Onderzoek ze wel heel goed op grond van eigen voorwaarden, want het wordt altijd mooier voorgesteld dan het is. Kun je specifieke wensen goed kwijt? Is het makkelijk om je assortiment te veranderen en uit te breiden? Sluiten de mogelijkheden goed aan op je logistiek? Zijn de betaalmethoden voldoende?

Nieuwe franchise

Een eigen variant hierop biedt Bol.com en ook andere warenhuizen als Wehkamp zullen hiermee ongetwijfeld volgen in 2013. Met een ‘winkelwidget’ kunnen websites in een zucht een webwinkel creëren met een assortiment van Bol.com, dat ook logistiek en betaling voor zijn rekening neemt. Nickelodeon.nl, Zeelandnet.nl en Vetvrij.com gaven het voorbeeld. Ze vangen een percentage en zijn in feite franchisenemer van Bol op grond van hun eigen specialisatie en bieden alleen dat deel van het assortiment van Bol aan dat bij hen hoort. Helaas is het nog niet mogelijk om eigen assortiment toe te voegen, maar die mogelijkheden ontstaan ook in 2013. Je maakt dus een keuze uit het assortiment van Bol.com.

Boeiend is ook een variant van het Nederlandse Icecat die allerhande productinformatie, inclusief recensies verzamelt en iedereen aanbiedt om op te nemen. Er zijn al zo'n 1,5 miljoen product data-sheets gemaakt voor zo'n 6.000 verschillende merken. Daar kunnen webwinkels en vergelijkingssites gebruik van maken, want fabrikanten betalen dit. Van bijna 25.000 deelnemende ecommerce-websites worden statistieken verzameld die de fabrikanten weer ten goede komen.

Niet massaal en onpersoonlijk

Het mkb zal zich moeten onderscheiden met klein maar fijn, creatief, flexibel, op tijd en plaats en ook persoonlijk gebaseerd aanbod. Immers, de hoofdstroom e-commerce zal zich in 2013 kenmerken door database gedreven handel met veel kennis van klanten die daarop meer en meer persoonlijk toegesneden aanbod zullen ontvangen met prijsvoordelen vanwege grote inkoop.

Net als in de fysieke markt biedt die grootschaligheid voor het mkb juist kansen in de specialisatie en echt persoonlijke benadering. Mensen vinden het niet altijd zo leuk om nogal voorspelbaar benaderd te worden door machines die data spuwen op grond van eerder bestel- en surfgedrag.

Online uitingen van tevreden klanten zullen dit jaar van veel groter gewicht blijken dan de overvolle databanken. Ook kunnen medewerkers daarbij gezichten worden in de openbaarheid, de mannetjes en vrouwtjes van wie de klanten op grond van hun profiel en ervaringen denken: ja, die moeten we hebben! 

Auteur

Peter Olsthoorn