Waarmee verdien je geld online?

Geld verdienen met banners, social media en zoekreclame
Banners, zoekreclame, nieuwsbrieven, social media; het palet van mogelijkheden voor online marketing voor het mkb groeit. Maar wat leveren de onderdelen precies op? Waarmee verdien je geld?
Meer halen uit social media?
Klik hier
Download ons e-book!
Naar MijnMKB
Nieuwe marketing voeren?
Klik hier
Download het whitepaper!
Naar MijnMKB
Website verbeteren?
Klik hier
Gebruik de tips uit ons e-book!
Naar MijnMKB
Je vraagt het je vast weleens af: wat leveren mijn online uitingen me precies op? Uiteraard wil je dat graag tot drie cijfers achter de komma weten. Zo eenvoudig is het niet, net als dat het voor je hele bedrijf steeds moeilijker is om precies te bepalen welke inspanning, medewerker, activiteit en product/dienst z’n geld oplevert en welke niet.
 

Meten is weten

Je zou willen dat alles meetbaar is, maar dat kan niet. Je kunt niet in de hersens van je klant kijken hoe hij of zij tot een besluit is gekomen. Bovendien verschilt dat bij elke verkoop. Het moet dan ook niet je doel zijn om exact in kaart te brengen hoe bij elke verkoop de weg is afgelegd van marketing naar bestelling. Nee, het doel is: tegengaan van verspilling.
Elke euro in online marketing moet je zo efficiënt mogelijk inzetten, zeker in crisistijd. In 2013 wordt het toerekenen van kosten en opbrengsten veel belangrijker. Het gaat om ‘Cost Per Acquisition’ ofwel kosten per gewonnen klant of transactie, en meting van conversieratio’s: omzetten van kliks en bezoeken aan je site of winkel in daadwerkelijke verkopen.
 

Zoekmachine versus affiliate

Attributie toerekenen, kan met de kliks die klanten maken via zoekmachines. Bij zoekmachines betaal je voor de eerste klik die een potentiële klant maakt. De kassa bij Google rinkelt, maar het kost nog een lange weg voor je als bedrijf een verkoop kunt noteren.
Bij affiliate marketing is het vaak andersom: dan krijgt de adverteerder pas betaald als de klik vanaf zijn site ook daadwerkelijk een verkoop oplevert. Enkele Voorbeelden van Affiliate Marketing partijen die verkeer leveren richting adverteerders zijn: Zorgverzekering-vergelijken2015.nl , zorgverzekering2015.nuaccepgiro-winkels.nl , vakantiewoningenverhuur.nl , goedkopeonlinekleding.nl , fuerteventura.nl en woolrichjas.nl .
 
Dus is een affiliate klik duurder dan een klik bij Adwords. Staat dat in verhouding tot elkaar? En welke affiliates doen het heel goed, welke minder?
Test verschillende banners, nieuwsbrieven en webpagina’s. Dat levert vaak al veel op. Een aardig voorbeeld daarvan: Telegraaf Media moet, net als elke uitgever, toestemming vragen aan websitebezoekers om cookies te mogen plaatsen. Een groot aantal uitingen met die vraag om cookies te mogen plaatsen werd getest. Het percentage ja-zeggers varieerde van 60 tot 95 procent naar gelang de vorm van de vraag. Door de beste te kiezen krijgt de uitgever vaker toestemming om cookies te mogen plaatsen.
 

Bannereffect meten

Ook bij een bannercampagne betaal je meestal per klik, dus voor elke keer dat een paginabezoeker op je reclame klikt. Of je betaalt per duizend views: voor elke duizend bezoekers van de pagina waarop de banner staat. Test beide vormen van bannercampagnevoeren en bereken wat het meest oplevert.
Test ook andere zaken: op welke websites is je bannercampagne het meest effectief? Neem niet één banner, varieer met drie verschillende banners. Welke reclame levert het meest op? En op welke tijdstippen van de dag en op welke dagen van de week is jouw reclame het meest effectief?
Steeds meer bannerreclame wordt verkocht via een veiling of ‘exchange’ waar aanbieders van reclameruimte op webpagina’s aan de ene kant en de adverteerders en hun bureaus aan de andere kant tot prijsvorming komen. Je weet van tevoren vaak niet waar je banners terechtkomen, het is alleen vraag en aanbod.
 

Effectiviteit per banner

Het Nederlands bureau Memo2, dat internationaal bekend is vanwege meting van effectiviteit van banners, publiceerde kortgeleden de resultaten van een onderzoek. Wat bleek? Er zijn enorme verschillen in effectiviteit van verschillende veilingen die reclame verhandelen. De meeste reclame wordt niet eens zichtbaar getoond op websites, of wordt soms zonder dat adverteerders dat weten op inferieure sites gepubliceerd zoals sexsites. In sommige gevallen wordt zelfs maar een paar procent van die banners zichtbaar getoond aan bezoekers van websites. Je betaalt dus per duizend views, maar er worden er maar enkele tientallen werkelijk gerealiseerd. Blijf effectiviteit dus nauwkeurig meten! 
 

Nieuwsbrieven 

Ook met online nieuwsbrieven kun je geld verdienen. Na je eerste mailing stijgen prompt het aantal bezoeken aan je website en het aantal telefoontjes. Maar hoe effectief is hij? Varieer de inhoud van de nieuwsbrief en bekijk hoeveel leads de verschillende nieuwsbrieven je hebben opgeleverd. Hetzelfde geldt voor de productie van video's: kijken de klanten naar je video's, en hoe? Je kunt het zelf meten met Google Analytics of andere analysetools zoals Piwik, Statcounter of Clicky. Natuurlijk kun je ook de hulp van een bureau inschakelen. 
 

Social media

Social media vragen om voortdurende aandacht. Wat levert het eigenlijk op? Een gemiddelde post op Facebook wordt door hooguit 15 procent van je fans gezien, zo staat in het boek De Macht van Facebook. Om een groter bereik te halen moet je bij Facebook in de buidel tasten. ‘Likes’ op zichzelf hebben steeds minder verkoopeffect; je zult creatief moeten zijn om je klanten blijvend te binden. Op LinkedIn is het niet veel beter. Uitingen verschuiven al snel naar beneden, zonder dat ze gezien zijn. Het effect meet je af aan de mate van conversatie op het communicatieplatform zelf, de toename van bezoek op je website en uiteindelijk de toename van de omzet op termijn.
 

Website maken

Besluit je geld te steken in een verbetering van je website, test dan ook verschillende soorten vormgeving op klikgedrag. Het kan enorm schelen hoe je je bedrijf presenteert. Ontwerp dus verschillende pagina’s om te testen voor een korte periode. Wat je bijvoorbeeld vaak ziet, is dat een bezoeker liever een klein aanbod ziet dan een kerstboom aan mogelijkheden.
Los daarvan: vraag je eerst af of je door een nieuwe website te maken, geen geld stopt in iets waar geen hond komt. Is ouderwets telefonisch contact bijvoorbeeld niet effectiever voor je onderneming? Boekstaaf de servicetelefoontjes, zoals vragen, klachten en complimenten. Stel op je website aan bezoekers de vraag: word je hier goed geholpen? En meet het effect daarvan! 
 

Online bezoek

Vragen zoals hierboven feitelijk beantwoorden, is niet eenvoudig. Gebruik van Google Analytics is een begin, maar gaat niet diep genoeg om effectiviteit goed te kunnen meten. Voor attributie bestaan modellen waarmee je klikgedrag kunt meten. Dit soort metingen zelf doen, is ingewikkeld. Besteed het uit. Wil je een bureau inhuren, ga dan nauwkeurig na hoe effectiviteit wordt gemeten. En ga meteen aan de slag met de resultaten die daaruit komen. Investeer in 2013 scherper online.

MKB KICK OFF 2013: Content marketing

Peter Olsthoorn en Paul de Beer over content marketing
MKB KICK OFF 2013. Willem Overbosch, directeur van MKB Servicedesk, in gesprek met journalist Peter Olsthoorn en Paul de Beer van Ehio tijdens de MKB KICK OFF 2013 over content marketing en de lancering van de nieuwe MKB Servicedesk website.
Schermafbeelding 2013-01-24 om 10.02.05.png

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten