De basis van netwerken

Column | Online en offline netwerken

15 februari 2013

Veel mkb’ers hebben er moeite mee nieuwe business te vinden. Aanpassen aan de tijd qua netwerken, wordt steeds belangrijker. Kies voor een goede koppeling tussen je online en offline activiteiten. Goede marketing helpt je aan nieuwe klanten.

E-book Eerste hulp bij Social media

Trendwatchers voorspellen dat het persoonlijke in relaties terugkeert en dat ondernemers komende jaren teruggaan naar de kern. Daarmee zullen relaties minder gebaseerd zijn op inkoop en méér op vertrouwen. Maar waar komt vertrouwen tegenwoordig vandaan? Bij ándere mensen die iets goeds over jou vertellen! En die uitspraken ondersteun je vervolgens door op je siteuitgebreid uit te leggen hoe je werkt en wat je precies doet. In deze column vertel ik op welke manier je klanten aan je kunt binden, hoe je (online) nieuwe contacten vindt en hoe je je relaties goed houdt.

Hoe werk je?

Om nieuwe klanten te kunnen werven via netwerken, is er één voorwaarde: doe je werk goed. Dat klinkt simpel, maar dat is het niet. Je moet namelijk minimaal goed voldoen aan de verwachtingen en die het liefst eigenlijk nog overtreffen. Ook belangrijk: zie een tevreden klant niet als operationeel, maar als marketing. Besteed ook een deel van je marketingbudget aan een happy klant, door een extra dienst of een extra uurtje werk. En reken dat uurtje een keer níet rekent. Dat kan je duur komen te staan. Service = marketing. Alleen een meer dan tevreden klant wordt ambassadeur en netwerkt voor je!

LinkedIn

Gebruik jij al online platformen om via internet te netwerken? Verbind je via LinkedIN (ja, je moet een goed profiel en bedrijfsprofiel hebben met foto en zo) aan relevante mensen in je doelgroep en aan alle klanten en gesprekspartners. Doe dat altijd via een uitnodiging met een persoonlijke tekst. Overigens lukt dat niet met je smartphone, dus gebruik altijd je computer voor LinkedIn-uitnodigingen. Waarom een persoonlijk bericht? Niets is irritanter dan iemand die niet de moeite neemt om een persoonlijk bericht te schrijven. Niet voor niks heet het sociále media. Vraag daarnaast ook aan klanten of ze je een aanbeveling op LinkedIN willen geven. Die kun je als je wil dan gewoon doorplaatsen op je eigen site, onder een kopje ‘tevreden klanten’.

Investeer in relaties

Ben je eenmaal met iemand gekoppeld via social media, doe dan eens iets voor ze dat ze niet verwachten, zelfs al zijn het (nog) geen klanten. Enerzijds is dat een soort liefdadigheid, anderzijds omdat geven loont. De kans dat zij actief jouw ambassadeur worden, is groot. En vervolgens zal het je verrassen met welke mensen zij je vervolgens in contact kunnen brengen.

Netwerkclubs

Dit thema brengt je bij een onlogische vorm van netwerken voor een online bureau: de netwerkclub. Helemaal passend in de tijdgeest zijn clubs als BNI (business Networking International). Ik zit zelf in een chapter Socrates in Breda en naast waardevolle inzichten en relaties komt er ook (in)directe handel uit. Het is namelijk gebaseerd op het principe dat als je geeft, je ook krijgt. Ouderwets hè? Maar het werkt wel en is branche-exclusief dus je hebt geen concurrenten in de groep, wat heel veilig is. Maar bovenal kom je in een groep waar je vertrouwen gaat kweken en waar iedereen er voor hetzelfde doel zit: waardevolle contacten. Je helpt jezelf door anderen te helpen. 

Auteur

Stefan Schuyleman