Hoe maak ik een socialmediaplan?

In 7 stappen naar de aanpak van je social media
Social media helpen je aan nieuwe klanten en vormen een mogelijkheid om de band met je huidige klanten te versterken. Maar hoe pak je dat aan, social media? Doorloop deze zeven stappen en je hebt je socialmediaplan!
Volledig e-book social media lezen?
Klik hier
Download gratis in MijnMKB
Naar MijnMKB
Meer artikelen over social media?
Klik hier
Klik door naar ons dossier social media
Naar MijnMKB
Effectief social media gebruiken?
Klik hier
Download het whitepaper!
Naar MijnMKB
  1. Luisteren naar de markt

Kijk wat je concurrenten doen op social media. Wat doen ze goed en wat doen ze niet goed? En hoe reageren hun klanten op bepaalde uitingen op Facebook of Twitter? Gebruik deze input om de goede dingen wél te doen en de minder goede dingen niet. En vergeet in dit vooronderzoek je klanten niet. Kijk rond op verschillende socialmediaplatformen, zoals Facebook, Twitter en LinkedIn en lees welke gespreksonderwerpen leven onder jouw doelgroep.  
 
  1. Marketingstrategie bepalen

Een socialmediaplan is géén op zichzelf staand plan of document. Social media vormen een onderdeel van je marketingstrategie. Vraag jezelf af wat je met social media wil bereiken en bekijk hoe dat past binnen je marketingmix: de combinatie van marketingtools die je gebruikt om je product of dienst te verkopen en om aan je imago te werken samen met je klanten en prospects.
Social media vormen ook zo'n marketingtool, doordat je er informatie deelt, service verleent en luistert naar de markt.  
 
  1. Doelgroep opsporen op social media

De opmerking ‘mijn doelgroep zit niet op social media’ is een misvatting onder veel ondernemers. Met het aantal gebruikers van social media in Nederland kan het niet anders dan dat ook jouw (beoogde) doelgroep actief is op één of meer platforms. De social media die op dit moment het meest gebruikt worden op zakelijk gebied, zijn Twitter, LinkedIn en Facebook.
 
  1. Inhoud

Het aanmaken van je socialmedia-account is in een handomdraai gedaan. Maar wat communiceer je vervolgens vanuit je account? Social media gaan over wat mensen, en dus ook jou, bezighoudt. En dat kán niet alleen maar zakelijke informatie zijn. Gebruik de volgende tips:
  • Gedraag je op social media niet anders dan in het echte leven. Vind je dat lastig, doe dan alsof je jezelf voorstelt op een netwerkbijeenkomst.
  • Word een uitgever van je eigen (zakelijke) leven. Laat dingen zien, maar niet alles.
  • Schrijf berichten, maar plaats ook foto's en filmpjes op Facebook, Twitter en LinkedIn.
  • Verplaats je bij het creëren van de inhoud op je pagina’s altijd in de ontvanger. Je mag best trots zijn op je onderneming, maar overdrijf niet. Wees vooral interessant, informatief of vermakelijk op je eigen manier, dan heb je de meeste kans op een klik met anderen.

 

  1. Implementatie

De invoering van social media hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Broed niet weken op een plan, om er daarna een centimetersdik document over te schrijven en het steeds opnieuw door te beredeneren. Wil je je socialmediaplan toch uitschrijven, houd het dan simpel. Dan begrijpt iedereen wat de bedoeling is. Het idee moet bij wijze van spreken op een bierviltje passen.
 
  1. Meten is weten

In één oogopslag zien wat social media je opleveren is lastig. Kijk niet met de ouderwetse economische parameters naar je social media om erachter te kijken wat het je oplevert. Hoe kun je wél je bereik meten? Stel realiseerbare doelen en controleer die ook regelmatig. Zeker in het begin is het een klus om volgers te vinden en te houden. Werk daarom gewoon rustig een paar maanden tot een half jaar aan de eerste honderd en kijk dan verder.

Volgers
Het aantal volgers dat je hebt is een eerste graadmeter voor je socialmediasucces. Monitor het aantal vrienden op Facebook en LinkedIn en het aantal volgers op Twitter. Bij de eerste twee platforms kun je makkelijk zien of je connecties en likes groeien. Beiden bieden je gratis statistieken aan die je inzicht geven in je netwerk. Op LinkedIn kijk je onder ‘contacts’ naar het kopje ‘Network Statistics’ of als je een groep beheert, bij het tabblad ‘members’.
Als je een bedrijfspagina hebt op Facebook, kun je wekelijks een overzicht downloaden met statistieken rondom je bereik, viraliteit (je rapportcijfer op Facebook), likes en nog veel meer. Die gegevens kun je ook exporteren naar een Excelsheet.

Invloed en bereik
Hoe en wie beïnvloed je allemaal via social media? Facebook geeft dat weer in de bedrijfspagina-statistieken, maar doet dat (logisch) alleen voor Facebook zelf.   
Via Tweetreach kun je elke willekeurige Twitternaam invullen inclusief de @ om een statistiek te krijgen van het bereik van de laatste vijftig tweets van diegene. Je ziet direct hoeveel Twitteraccounts je hebt bereikt en hoeveel indrukken dit heeft opgeleverd dankzij mentions en retweets aan andere twitteraars. Typ vooral ook accounts van concurrenten in, zodat je jezelf met hen kunt vergelijken.   
Ook handig is de applicatie Klout, waarmee je een score meet van je invloed op verschillende socialmediaplatforms samen. En dan gaat het niet alleen om Twitter, LinkedIn en Facebook, maar ook om media als Instagram, Wordpress, Blogger en Foursquare. Klout geeft je een score en zodra die boven de veertig is, begin je mee te tellen. Typ ook eens de naam van je concurrent in. Je krijgt geen gedetailleerd inzicht in zijn statistieken, maar je kunt zijn score wel vergelijken met die van jou.
Naast deze en andere gratis tools om je succes op social media te meten, zijn er ook oplossingen die verder gaan, zoals iMonitoring en Obi4Wan. Deze meten in detail je invloed en geven een overzicht van wat er over je bedrijf gezegd wordt op meer dan driehonderd verschillende platforms. De instapkosten bedragen een paar tientjes per maand; het dashboard waar je een webcareteam op kunt laten draaien, vaak een paar honderd euro per maand.

Monitoring
Om een overzicht te krijgen van wat er allemaal gebeurt op jouw social media kun je gebruik maken van verschillende gratis en betaalde tools. Zolang je geen uitgebreide webcare-afdeling hebt of een stroom van honderden reacties per dag, zijn de gratis oplossingen toereikend. Tweetdeck en Hootsuite geven een goed overzicht van wat er op één moment in je Twitter-timeline, op je Facebookpagina en bij je LinkedIn-account gebeurt. Probeer verschillende tools die je geschikt lijken en bekijk welk middel je het handigst vindt.
 
  1. Aanpassen

Social media veranderen van dag tot dag, van week tot week en van maand tot maand. Je socialmediaplan in beton gieten, dat gaat dus niet. Wees niet bang je plan regelmatig aan te passen. Behoud wat goed is en gooi eruit wat voor jou en je netwerk niet werkt. Het kan zijn dat LinkedIn niet werkt voor je doelgroep en dat Pinterest dat juist wel doet. Test nieuwe platforms en durf de platforms die voor je doelgroep niet werken, los te laten. Houd je plan dan weer tegen het licht en werk dit stappenplan regelmatig opnieuw af. Dan haal je het optimale uit social media, voor jou en je onderneming.
Social media vernieuwen voortdurend. Houd in de gaten welke applicaties ontwikkeld worden en kijk wat nieuwe functionaliteiten en toepassingen zijn binnen de socialmediaplatforms waar je gebruik van maakt.

MKB KICK OFF: Eerste hulp bij Social media

Richard Bordes en Jan Robben over de kracht van social media
MKB KICK OFF 2013. Willem Overbosch in gesprek met columnist Richard Bordes en ondernemer Jan Robben van de Aardbeienacademie over de lancering van het boek: Eerste hulp bij Social media. Een praktische gids voor iedereen ondernemer die meer wil halen uit Twitter, Facebook en LinkedIn.
Schermafbeelding 2013-01-24 om 09.53.00.png

Dossiers

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten