Hoe zet ik e-mailmarketing succesvol in?

Hoe verspreid ik gericht een boodschap?
Is een nieuwsbrief nog van deze tijd? En mág je die überhaupt nog zomaar versturen? Wil je met je e-mail mensen geïnteresseerd krijgen, wees dan helder. Hoe zet je e-mailmarketing succesvol in?
 
Voordelen e-mailmarketing
E-mail is ideaal om aanbiedingen en ontwikkelingen van je webshop naar je klanten te communiceren. Je kunt deze informatie natuurlijk ook op je website plaatsen, maar via mail bereik je je klanten direct. Andere voordelen? Het is goedkoop, gemakkelijk en snel (zeker in vergelijking met bijvoorbeeld folders, flyers of radio/tv). Bovendien kun je gericht je boodschap verspreiden door de klantengegevens die je bezit. Wat zet je in je mail? Bedenk eerst wat het belangrijkste is dat je wil vertellen. Je kunt geen eindeloze opsomming van berichten in één mail zetten, dus je moet keuzes maken. Kies voor drie berichten en zorg dat je de boodschap hiervan helder brengt. Ligt de commerciële boodschap er te dik bovenop, dan delete de lezer je boodschap zonder pardon. 
 
Tip: Schrijf direct en maak persoonlijk
Schrijf je mail persoonlijk, dat kan zijn door de voor- en achternaam van de klant toe te voegen aan de mail, maar ook door in te springen op iemands persoonlijke interesses.
 
Hoe zorg ik voor nieuwe abonnementen op de nieuwsbrief?
Schrijf je je mail in de vorm van een nieuwsbrief? Zet een leuke actie op touw om nieuwe abonnees te verzamelen. Willen mensen meedoen met de actie, moeten ze daar wel iets voor terug doen: jou toestemming geven om hen een e-mail te versturen. Vermeld hierbij wel duidelijk dat het gaat om een abonnement op een nieuwsbrief: mensen moeten weten waarvoor ze toestemming geven. Vraag bij een werving overigens alléén een e-mailadres. Maak je er meteen een complete enquête van, dan is de kans groot dat iemand afhaakt. Je kunt iemand altijd later nog uitnodigen om zijn/haar profiel uit te breiden.
  
Aandachtspunten e-mailnieuwsbrief
  • Zet je een aanbieding in je elektronische nieuwsbrief, zorg dat het product snel geleverd kan worden. En wees beschikbaar voor vragen en/of bestellingen in de dagen nadat je de nieuwsbrief hebt verstuurd.
  • Denk na over de optie om je klanten te laten kiezen hoe vaak ze de nieuwsbrief willen ontvangen. Zo laat je merken dat je meedenkt met de klant en hem geen spam-gevoel wil geven. Wil je die keuze niet geven? Wees ook dan duidelijk over de frequentie, zodat gebruikers weten waar ze aan toe zijn en ze niet worden afgeschrikt als ze ineens wekelijks een nieuwe editie van je nieuwsbrief ontvangen.
  • Klikken verschillende van je webshopbezoekers artikelen in hun winkelmandje, zonder daarna ook daadwerkelijk over te gaan op aankoop? Stuur een herinneringsmail, misschien besluiten ze later alsnog de artikelen aan te schaffen. Volgens Twinkle Magazine kan je conversie met 171 procent stijgen (naar een Amerikaans voorbeeld van een dierenwinkel) door het sturen van herinneringsmails.
De Telecomwet: e-mailen, mag dat zomaar?
Sinds de invoering van de Telecomwet zijn er verschillende regels waar je je aan moet houden als je een e-mail wil sturen aan je klanten:
  • Klanten moeten zich bewust aanmelden voor je nieuwsbrief. Dit geldt óók voor klanten die je al voor de ingang van de Telecomwet in je bestand had. Reageren ze niet op je vraag of ze inderdaad je nieuwsbrief willen blijven ontvangen? Dan mag je ze niet commercieel mailen.
  • In elke mail die je stuurt, moet helder zijn dat de mail van jou komt. Zorg dat je gegevens goed te vinden zijn.
  • In elke mail moeten klanten de mogelijkheid vinden om zich te kunnen uitschrijven.
 
Vanaf 2012 geldt de nieuwe Code Email, hier moet je rekening mee houden!
 
Lees alles over online kansen en online ondernemen in 'Eerste hulp bij online ondernemen'. 
 

Wat kan ik bereiken met Direct Mail?

Doelstellingen en doelgroep
Direct Mail is geen doel op zich, maar een middel om bijvoorbeeld nieuwe klanten te benaderen, huidige klanten meer of andere producten of diensten te...

Waar let ik op bij het schrijven van de tekst?

De basics van tekstschrijven
Een goede tekst bepaalt voor een belangrijk deel het succes van een direct mailing. Waar moet je op letten bij het schrijven van een opvallende,...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten