Zo verwerk je duurzaamheid in je strategie

Stappenplan voor het opstellen van een mission statement en KPI’s

strategie-missie-visie-plan
Doelenstellen - mockup

Concreet doelen stellen: the road to success

Als je je plek als bedrijf in de toekomst zeker wilt stellen, moet je met duurzaamheid aan de slag. Een goede manier om daarmee te beginnen, is door een missie en doelen op te stellen die laten zien waar je als bedrijf aan bij wilt dragen. Maar hoe pak je dat aan?

Het belang van een duurzame missie

Bedrijven spelen een essentiële rol in het creëren van een leefbare wereld, voor onszelf én volgende generaties. Het is dus van groot belang dat bedrijven verduurzamen, niet alleen om die duurzame toekomst mogelijk te maken, maar óók om je bestaansrecht als bedrijf te behouden. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat je straks bijvoorbeeld klanten verliest, vastloopt op wetgeving, of geen jong talent meer kunt aantrekken.

Sterker nog, door als bedrijf verantwoordelijkheid te nemen en actief bij te dragen aan het oplossen van een sociaal of ecologisch probleem, kun je jezelf onderscheiden. Wat je hiervoor moet doen, is een standpunt innemen: laat zien hoe jij als bedrijf voor mens of milieu een verschil kunt en wilt maken. Het opstellen van een mission statement en Key Performance Indicators (KPI's) kan daarbij helpen.  

Wat houdt een mission statement in?

In het bedrijfsleven kunnen we vaak niet meer om termen zoals missie, visie en purpose heen: concepten die laten zien wat je als bedrijf belangrijk vindt en die richting geven aan je activiteiten. Even kort het verschil tussen deze drie termen:

  • Purpose: waarom ben je als bedrijf op de wereld?  Je purpose legt het hogere doel van je bedrijf - je reden van bestaan - uit.

  • Missie: welke waarde lever je aan de wereld? Je missie is de concrete opdracht die uit je purpose voortvloeit.

  • Visie: wanneer is jullie missie geslaagd? Je visie laat zien wat jullie gemeenschappelijke beeld van succes is. 

In dit artikel richten we ons op de missie van je bedrijf. Als we deze linken aan duurzaamheid, laat je missie concreet zien hoe en welke waarde je op sociaal en ecologisch vlak wilt bieden. Dit wordt vaak gevangen in een mission statement: een beknopte alinea met tekst die kernachtig omschrijft waar je als bedrijf voor gaat. 

Zo stel je een betekenisvolle mission statement op

Voor het opstellen van een mission statement die in lijn is met een duurzame toekomst, is het essentieel om een langetermijnpet op te zetten. Neem je tijd om vooruit te denken: hoe ziet je bedrijf er over tientallen jaren uit? Wat wil je dan hebben gecreëerd voor of nagelaten aan volgende generaties? Als je die denkwijze te pakken hebt, kun je aan de slag met de volgende stappen.

1. Haal input op bij medewerkers

Misschien weet je als ondernemer zelf al goed welke richting je op wilt. Maar als je in een team samenwerkt, is het waardevol om ook bij hen input op te halen. Waar liggen zij (spreekwoordelijk) wel eens wakker van? Waar kan het bedrijf een positieve impact maken volgens hen? Als je je medewerkers nu betrekt bij het aanscherpen van je missie, zullen ze deze later ook beter kunnen uitdragen. 

2. Breng in kaart waar je als bedrijf invloed op uitoefent

Niemand kan in z’n eentje de wereld redden. Dat geldt ook voor bedrijven. Als je de sociale of ecologische focus van je bedrijf wilt bepalen, is het dus belangrijk om te kijken waar je invloed op uitoefent of kunt gaan uitoefenen. Hoe ver reikt je productieketen? Met welke organisaties werk je samen? En hoe ziet je klantenbestand eruit? Maak deze domeinen inzichtelijk en schrijf op óf, en zo ja welke, sociale of ecologische uitdagingen daar plaatsvinden. Hoe kan jouw bedrijf daarop inspelen? 

3. Brainstorm over oplossingen in een creatieve sessie

Met je langetermijnpet, input van medewerkers én inzicht in de invloeden van je bedrijf kun je creatief aan de slag. Plan een halve dag waarin je aan je missie gaat werken. Heb je medewerkers? Nodig een selectie uit of doe dit samen met je partner. Schrijf eerst op welke sociale en ecologische problemen er uit je vooronderzoek zijn gekomen. Welke problemen vinden jullie het meest belangrijk of relevant? Brainstorm samen over hoe jullie bedrijf bij kan dragen aan het oplossen van deze problemen. Maak hiervan een Top 3. Dat gaat jullie hierna helpen om focus aan te brengen.

4. Tijd om uit te zoomen!

Welke conclusies kunnen jullie uit deze brainstorm trekken? Zien jullie langzaam al een richting verschijnen? De volgende stap tijdens de creatieve sessie is om jullie product- of dienstverlening erbij te pakken. Hoe kunnen jullie met het leveren van producten of diensten deze sociale of ecologische bijdrage gaan leveren? In deze stap mogen jullie je missie dus concreter gaan maken en nadenken over manieren waarop jullie dit kunnen waarmaken (nu en in de toekomst).  

5. Werk je mission statement uit op papier

Inmiddels hebben jullie een beter beeld bij waar en hoe jullie als bedrijf een sociale of ecologische bijdrage kunnen leveren. Nu is het tijd om deze in 1 tot 2 korte alinea’s op papier te zetten. Wat vaak goed werkt, is om zelf een eerste versie te schrijven en deze door je partner of collega’s te laten verbeteren. Ga door tot de belangrijkste elementen erin zijn verwerkt en je missie duidelijk laat zien hoe jullie als bedrijf bij willen dragen aan een duurzame toekomst. 

6. Vertaal je mission statement naar heldere KPI's

Een mooie alinea met tekst waar je medewerkers zich in kunnen vinden is al een belangrijke mijlpaal. Maar een missie is helaas niets waard als deze niet wordt nageleefd. Daarom is het van belang dat je je missie vertaalt naar heldere en meetbare doelen. Het definiëren van Key Performance Indicators helpt om de duurzaamheidsprestaties van je bedrijf in de gaten te houden. Hiervoor kun je de volgende vragen langslopen:

  • Voor welke elementen van je missie kun je een meetbaar doel stellen? Als je bijvoorbeeld zegt dat je je producten met een zo laag mogelijke voetafdruk wilt produceren, dan kun je een KPI stellen op reductie van je CO2-uitstoot

  • Wat kunnen jullie het komende jaar waarmaken? Een KPI wordt vaak voor een jaar gedefinieerd. Bepaal dus per doel welk resultaat jullie het komende jaar willen behalen. Wanneer zijn jullie tevreden?

  • Wie pakt intern de verantwoordelijkheid voor welke KPI? Het is cruciaal om, per KPI, een eindverantwoordelijke aan te stellen. Die persoon kan natuurlijk collega’s betrekken bij de plannen, maar draagt zorg voor het eindresultaat. Als ondernemer of manager kun je dit meenemen in beoordelingsgesprekken.

7. Deel je missie met de buitenwereld

Je hebt je missie opgesteld (of aangescherpt) en daar heldere doelen voor gedefinieerd. Dat is iets om trots op te zijn! Nu wordt het tijd om je missie met de buitenwereld te delen en je medewerkers verder bij je missie te betrekken. Zet hem bijvoorbeeld op je website, in je nieuwsbrief of deel het proces via je sociale kanalen. Wie weet dat je anderen inspireert om duurzaamheid óók meer een plek te geven. 

Wat vind je van dit artikel?

Floor Meeder

Auteur

Floor Meeder

Voor een duurzame toekomst hebben we meer bedrijven nodig - groot én klein - die het verschil willen maken. Mijn missie? Ondernemers in beweging zetten en hen helpen om op eigen wijze waarde te creëren voor mens en milieu. Dat doe ik door te schrijven, op platformen als deze, en MKB-bedrijven direct te ondersteunen met Etiquet: Een duurzaamheidsstudio die ondernemers helpt het verschil te maken en een plek te bemachtigen in de nieuwe economie.