Zero-emissiezones 2025: ben je goed voorbereid?

Combineer de aanschaf van emissieloze voertuigen met zakelijke zonnepanelen

Tekening groene auto met blaadjes
MKBSD Zakelijke Zonnepanelen Financieren 1920 x 1280

Hoe financier je je zakelijke zonnepanelen?

Welke subsidies zijn er voor de aanschaf van zonnepanelen

Bereken de oplevering en terugverdientijd van zonnepanelen

De energietransitie is in volle gang. En dat heeft gevolgen voor je wagenpark. Vanaf 1 januari 2025 mogen bepaalde bedrijfsauto’s veel binnensteden niet meer in; die zijn aangemerkt als ‘zero-emissiezone’. Tref daarom nu de juiste voorbereidingen, maak een plan voor je wagenpark en overweeg zakelijke zonnepanelen voor voordelig opladen. Hier lees je alles over de nieuwe regels en hoe je er slim mee omgaat.

Wat is een zero-emissiezone?

Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten zelf een stadsgebied aanwijzen waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden. Zo’n gebied heet een zero-emissiezone (ZE-zone).

Een ZE-zone is minstens het stadscentrum, plus eventueel omliggende wijken. Wanneer een stadskern wordt aangemerkt als ZE-zone mag je er met bepaalde zakelijke voertuigen alleen nog rijden wanneer je geen schadelijke stoffen uitstoot. Bijvoorbeeld met een bestelauto op elektriciteit of waterstof. Het moet een zogenaamd emissieloos voertuig zijn.

Wat is het doel van de zero-emissiezones?

Het doel van deze uitstootvrije gebieden is het verminderen van fijnstof en CO₂-uitstoot in de steden voor een betere luchtkwaliteit. Volgens het Nederlandse Klimaatakkoord moet de CO₂-uitstoot in 2030 met 49% zijn afgenomen. Uit onderzoek blijkt dat bestelwagens en vrachtwagens voor een derde bijdragen aan CO₂-emissies in Nederland.

Voor welke voertuigen gelden de zero-emissiezones?

De zero-emissiezone geldt alleen voor stadslogistiek: vrachtverkeer, bedrijfsbussen en bestelauto’s die bedrijfsmatig worden gebruikt. Dus niet voor particulieren. Mogelijk gaan de zones vanaf 2025 ook gelden voor andere voertuigcategorieën, zoals bussen en taxis.

Na 1 januari 2025 op kenteken gezet

Alle nieuwe bestelauto’s, die na 1 januari 2025 op kenteken worden gezet, moeten emissievrij zijn in een zero-emissiezone. Schaf je dus een bestelauto op diesel, benzine of gas aan en wordt deze na die datum op kenteken gezet? Dan is het verboden om met dat voertuig een stadskern te bezoeken die is bestempeld als zero-emissiezone. Behalve als je voertuig in aanmerking komt voor de overgangsregeling.

Hoe werkt de overgangsregeling?

Dankzij de overgangsregeling mag je nog iets langer de zero-emissiezones bezoeken. Voor zowel bestelauto’s als vrachtwagens geldt een aparte overgangstermijn. Vanaf 1 januari 2030 stopt de regeling definitief en mag je alleen nog met emissieloze bedrijfsauto’s de ZE-Zones inrijden.

Overgangstermijn bestelauto’s en vrachtwagens

De overgangsregeling voor bestelauto’s en vrachtwagens ziet er als volgt uit:

  • Bestelauto Euro 5: tot 1 januari 2027.

  • Bestelauto Euro 6: tot 1 januari 2028.

  • Vrachtwagen Euro 6 (bakwagen of laadwagen) die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud is: tot 1 januari 2030.

  • Vrachtwagen Euro 6 (trekker) die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud is: tot 1 januari 2030.

Tip: weet je niet precies onder welke categorie jouw bedrijfswagens vallen? Voer dan je kentekens in met de Milieuzonecheck.

Vrijstellingen en ontheffingen

Mag je dan met een ‘vervuilende’ bestelauto of vrachtwagen nooit meer een zero-emissiezone betreden? Niet helemaal. Dat heeft te maken met vrijstellingen en uitzonderingen.

Voorwaarden vrijstellingen

Je bestelauto is vrijgesteld van het verbod als:

  • het voertuig ouder is dan veertig jaar (oldtimer)

  • je een rolstoeltoegankelijk voertuig met een carrosseriecode SH of een bijzonderheidscode 70, 145, 146, 147 of 149 rijdt.

Je vrachtwagen is vrijgesteld van het verbod als:

  • het voertuig ouder is dan veertig jaar (oldtimer)

  • Je voertuig 12 jaar of jonger is én een carrosseriecode 15, 16, 19, 23, 26, 27, 31 of aanduiding voor speciale doeleinden SB of SF heeft.

Ontheffingen

Daarnaast kun je dankzij ontheffingen nog een beperkt aantal keer een zero-emissiezone betreden met een bestelbus op fossiele brandstof.

Zo zijn er onder meer de volgende ontheffingen:

  • Twaalf dagontheffingen per voertuig, per gemeente, per kalenderjaar

  • Ontheffing op basis van bijzondere financiële omstandigheden

  • Ontheffing wegens lange levertijden

  • Ontheffing op basis van de hardheidsclausule

  • Ontheffing als er geen emissieloze alternatieven zijn voor je voertuig

In welke steden komt een zero-emissiezone?

Momenteel zijn de stadskernen van een aantal Nederlandse steden aangemerkt als zero-emissiezone. De ingangsdatum verschilt per stad, maar de vijf grootste Nederlandse steden starten per 1-1-2025:

  • Amsterdam

  • Rotterdam

  • Den Haag

  • Utrecht

  • Eindhoven

Voor een actueel overzicht, raadpleeg je deze kaart. Daar kunnen dus nog steden bijkomen.

Kiest een gemeente voor een zero-emissiezone? Dan moet ze dit minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. Hiermee willen gemeenten ondernemers de tijd geven om het wagenpark te moderniseren.

Maak een plan en stap over op emissieloze bedrijfsauto’s

Mogen jouw bedrijfsauto’s straks bepaalde stadskernen niet meer in? Begin dan op tijd met plannen. Misschien is een deel van je wagenpark op dit moment aan vervanging toe. Overweeg dan om direct over te stappen op een bestelauto of vrachtwagen op elektriciteit of waterstof. Dan weet je zeker dat je vanaf 2025 gewoon overal kunt komen.

Tip: houd rekening met lange levertijden voor emissieloze voertuigen. Het aantal nieuwe bestellingen zal de komende tijd fors toenemen.

Maak gebruik van gratis advies

Bij sommige gemeenten kun je aankloppen voor gratis advies van logistieke makelaars. Die helpen je met de overstap naar uitstootvrij vervoer. Raadpleeg de website van jouw gemeente en ontdek wat er zoal mogelijk is aan ondersteuningsaanbod.

Combineer je elektrische wagenpark met zakelijke zonnepanelen

Als je verplicht overgaat naar een elektrisch wagenpark, is het interessant om ook zakelijke zonnepanelen en de plaatsing van laadpalen te onderzoeken. Zo rijdt je wagenpark voortaan 100% duurzaam én voordelig. Je eigen energie opwekken met zakelijke zonnepanelen is niet alleen een groene keuze, je bespaart ook op je bedrijfskosten. Natuurlijk vraagt het installeren van zonnepanelen wel om een investering.

Bekijk ons whitepaper over hoe je zakelijke zonnepanelen financiert.

Een duurzame projectontwikkelaar kan je daarbij helpen. Kijk bijvoorbeeld naar de investeringsvrije zon-gedreven laadinfrastructuur van KiesZon.

Vraag subsidie aan voor de aanschaf van emissieloze bestelauto’s of vrachtwagens

De overstap naar een (compleet) nieuw wagenpark met emissieloze voertuigen vraagt om een flinke investering. Maak daarom gebruik van overheidssubsidies. Daarmee verlaag je de kosten voor de aanschaf van emissieloze bestelauto’s of vrachtwagens.

Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA)

Met de SEBA ontvang je maximaal € 5.000 per emissieloze bedrijfsauto aan subsidie. De SEBA geldt voor zowel koop- als financial leaseovereenkomsten van volledig emissieloze bedrijfsauto’s. Een belangrijke voorwaarde voor het toekennen van deze subsidie is dat je nog geen definitieve koop- of financial leaseovereenkomst hebt gesloten op het moment dat je de subsidieaanvraag indient. Check voor de overige voorwaarden de website van RVO.

Je mag de aanschafkosten van een nieuwe uitstootvrije bedrijfsauto ook melden voor Millieu-investeringsaftrek.

Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZet)

Met de AanZet krijg je een percentage vergoed als je een emissieloze vrachtwagen koopt (of financial-leaset). Deze aanschafsubsidieregeling is voor ondernemers en non-profitorganisaties die een nieuwe, volledig emissieloze vrachtwagen aanschaffen. Check voor alle voorwaarden de website van RVO.

Wat vind je van dit artikel?

Martin de Coninck

Auteur

Martin de Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.