Zo word je een Great Place to Work

Een internationale erkenning voor goed werkgeverschap

kantoor-team-samenwerken-vrouw-vrolijk-schrijven-whiteboard

Wat is een Great Place to Work? Met andere woorden: Wanneer ben je een uitstekende werkgever? Als je in aanmerking wilt komen voor deze internationale erkenning, dan luister je naar je medewerkers en creëer je op diverse manieren waarde voor hen. In dit artikel vertellen we je er meer over.

Een betere team-spirit, meer waardering voor goed werk en eerlijke en waardevolle kansen om als persoon én professional te groeien. Op de werkvloer kunnen medewerkers verschillende wensen en behoeftes hebben. Aan de werkgever de taak om die medewerkers gezond, betrokken en tevreden te houden. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Dan is de Great Place to Work-methodiek - een duurzaamheidskeurmerk - misschien wel wat voor jou.

Wat is Great Place to Work? 

Great Place to Work (GPTW) is een internationale certificering die bedrijven helpt om hun organisatiecultuur beter te begrijpen en werkomgeving te verbeteren. De methodiek van GPTW stelt je in staat om op meerdere onderwerpen feedback van medewerkers op te halen, de resultaten met soortgelijke bedrijven van over de hele wereld te vergelijken én natuurlijk je goede werkgeverschap te verbeteren. 

Hoe werkt Great Place to Work?

Heb je besloten met Great Place to Work te werken en is het managementaan boord? Gaaf! Om inzicht te krijgen in wat er speelt binnen je bedrijf, deelt GPTW een enquête met je medewerkers. Dit medewerkerstevredenheidsonderzoek - ook wel de Trust Index genoemd - richt zich op werkgerelateerde thema’s die wereldwijd belangrijk worden gevonden: geloofwaardigheid, respect, eerlijkheid, trots, kameraadschap en vertrouwen

Specifiek worden er drie relaties onder de loep genomen:

  • De relatie tussen management en medewerkers, gebaseerd op vertrouwen, met stellingen als: 

    • Management is gemakkelijk benaderbaar en prettig in de omgang.

    • Management betrekt medewerkers in beslissingen die betrekking hebben op hun werk en werkomgeving.

    • Mensen hier worden eerlijk betaald voor het werk dat ze verrichten.

  • De relatie tussen de medewerker en zijn of haar baan, gebaseerd op trots, met stellingen als: 

    • Mijn werk heeft betekenis; het is niet zomaar een baan.

    • Als ik kijk naar wat we bereiken, ervaar ik een gevoel van trots.

    • Ik zou onze organisatie sterk aanbevelen aan vrienden en familie als een ‘great place to work’.

  • De relatie tussen medewerkers onderling, gebaseerd op kameraadschap, met stellingen als: 

    • We waarderen mensen die zaken op nieuwe en betere manieren aan proberen te pakken, ongeacht het resultaat.

    • Wanneer je hier komt werken, wordt ervoor gezorgd dat je je snel welkom voelt.

    • Je kunt hier op mensen rekenen als je ze nodig hebt.

Naast 60 standaard stellingen op deze pijlers, die medewerkers anoniem beantwoorden op een schaal van 1 (bijna altijd niet waar) tot 5 (bijna altijd waar), bevat de Trust Index twee open vragen:

  • Wat maakt deze organisatie uniek of ongewoon? 

  • Als je één ding mocht veranderen, wat zou dat zijn? 

Deze vaste set aan stellingen en vragen vormt de basis van de enquête. Deze basis wordt in 60 landen toegepast, waardoor je je medewerkerstevredenheid gemakkelijk kunt vergelijken met andere organisaties in andere landen. Zijn er onderwerpen die je extra aandacht wilt geven of waar je extra nieuwsgierig naar bent? Dan is het mogelijk om vragen toe te voegen aan de enquête en hem meer in te steken op de situatie van jouw bedrijf. 

Zo word je erkend als Great Place to Work

Hebben je medewerkers de Trust Index een eerste keer volbracht, dan heb je een nulmeting in handen. Gemiddeld behaalt een Nederlands bedrijf de eerste keer een score van 58%. Met die inzichten kun je gericht aan de slag om verbeteringen op de werkvloer door te voeren. Scoor je na verloop van tijd boven de 70% en heb je je werkgeverschap naar een hoger niveau getild? Dan wil je daar natuurlijk voor worden erkend. 

Daarom biedt Great Place to Work naast de methodiek ook een certificering voor bedrijven die bijzonder goed presteren. Om deze certificering te ontvangen, moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Een Trust Index-score van 70% of hoger hebben behaald

  • Een minimale response op de enquête hebben gehad, gebaseerd op je bedrijfsgrootte

  • Een culture brief hebben ingevuld, met kwantitatieve resultaten zoals verzuimuren en verloop

Het behalen van de certificering is een mooie prestatie en mag natuurlijk intern gevierd worden. GPTW helpt je om met deze mooie erkenning de bühne op te gaan. Zo krijg je een eigen werkgeverspagina op hun website, ontvang je een toolkit vol tips om over je certificering te communiceren en mag je een jaar lang het logo dragen in al je marketinguitingen.

Behoor je tot de crème de la crème als één van de hoogst scorende bedrijven? Dan kom je in aanmerking voor een Best Workplaces-award. Jaarlijks wordt er een Top 10 bekend gemaakt, voor diverse bedrijfsgroottes en per land.

De voordelen van Great Place to Work

Buiten dat Great Place to Work-certificering je helpt om je bedrijf te verbeteren en meer waarde te creëren voor medewerkers, biedt de certificering meerdere voordelen. We vatten ze als volgt samen:

  • Betere bedrijfsresultaten: de GPTW-certificering is goed voor je financiële bedrijfsresultaten. Zo heeft de organisatie ontdekt dat de productiviteit onder medewerkers verbetert en dat bedrijven met een Trust Index tussen de 70% en 80% zo’n 6% meer omzet genereren. 

  • Talent behouden en aantrekken: het zicht houden op en constant verbeteren van je werkomgeving versterkt ook het employer brand van je organisatie. Dit zorgt ervoor dat huidige medewerkers langer blijven en nieuwe medewerkers eerder bij je willen werken.

  • Meer werkgeluk, voor jou en je mensen Gebruik je de GPTW-methodiek om actief naar je medewerkers te luisteren en continu verbeteringen door te voeren, dan zorgt dat niet alleen voor meer werkgeluk bij je medewerkers maar zal je ook als ondernemer meer voldoening krijgen. 

Ook met Great Place to Work aan de slag of wil je je laten inspireren door Best Workplaces? Ga dan snel naar https://www.greatplacetowork.nl/

Wat vind je van dit artikel?

Floor Meeder

Auteur

Floor Meeder

Voor een duurzame toekomst hebben we meer bedrijven nodig - groot én klein - die het verschil willen maken. Mijn missie? Ondernemers in beweging zetten en hen helpen om op eigen wijze waarde te creëren voor mens en milieu. Dat doe ik door te schrijven, op platformen als deze, en MKB-bedrijven direct te ondersteunen met Etiquet: Een duurzaamheidsstudio die ondernemers helpt het verschil te maken en een plek te bemachtigen in de nieuwe economie.