Als bedrijf doneren? Zo richt je dat slim en succesvol in

Zes opties, waaronder payroll giving, op een rij gezet

Sandra van Beest van The Social Handshake

Een goed doel dat je aan ‘t hart gaat of de sportvereniging om de hoek - doneren aan of sponsoren van andere organisaties is voor veel bedrijven niet nieuw. Gelukkig maar, want het is een goede manier om maatschappelijke impact te maken. Maar welke opties heb je en hoe richt je donaties nou goed in? Wij hebben de mogelijkheden voor je op een rij gezet.

Het belang van doneren

Door te doneren, kun je als bedrijf bijdragen aan goede doelen of waardevolle initiatieven die buiten de scope liggen van jouw eigen bedrijfsactiviteiten. Daarmee is doneren een relatief simpele manier om van waarde te zijn voor de maatschappij en de sociale impact van je bedrijf te verbeteren - iets wat in de betekeniseconomie steeds belangrijker wordt. 

Op laagdrempelige wijze aan de slag met duurzaamheid

Als bedrijf kun je op honderden manieren aan de slag met duurzaamheid en het verbeteren van je sociale en ecologische impact. Vaak is het een kwestie van gewoon doen. Laat doneren nou een mooie en simpele eerste stap zijn, vindt Sandra van Beest.

“Ik zie organisaties die al langer met duurzaamheid bezig zijn en dat op allerlei manieren terug laten komen: in het product, tijdens de lunch op kantoor of door te doneren. Maar ik zie ook organisaties die net zijn begonnen. Dan is doneren een goede manier om in beweging te komen en die eerste stap te zetten. Vaak vindt er dan een sneeuwbaleffect plaats en volgen er andere duurzame stappen.”

Doneren heeft ook belastingvoordeel

Naast dat doneren je een goed gevoel geeft, heeft het in de meeste gevallen ook belastingvoordelen. Donaties worden door de Belastingdienst ook wel giften genoemd. En zodra deze gaan naar goede doelen of organisaties met een ANBI-status (algemeen nut beogende instellingen), dan mag je deze aftrekken van de winst. 

Daarbij geldt een aantal voorwaarden. Zo mag de aftrek maximaal 50% van de winst zijn, waarbij er een maximum geldt van € 100.000. Doe je een gift in de vorm van contact geld? Dan kun je deze helaas niet aftrekken. 

Ben je van plan te doneren? Check dan even goed of het goede doel of de organisatie een ANBI-status heeft. Vaak kun je dat op hun website vinden of je kunt gebruik maken van de zoekfunctie van de Belastingdienst

Zes manieren om te doneren

Donaties kunnen financieel zijn van aard, maar je hebt ook in-kind bijdragen: bijdragen in de vorm van goederen of diensten waar een waarde aan kan worden gekoppeld. Hoe je deze donaties inricht, is aan jou. Je kunt daarin variëren. Welke frequentie wil je aanhouden? En wil je bijvoorbeeld een stok achter de deur creëren of houd je het liever vrij? Hieronder lichten we zes manieren uit:

1. Eenmalige donaties

De vorm van doneren die iedereen wel kent zijn eenmalige donaties. Dit soort donaties worden vaak gedaan nadat er een natuurramp heeft plaatsgevonden of een oorlog is uitgebroken. Voorbeelden hiervan zijn Gemeente Amsterdam en Gemeente Rotterdam die €1 per inwoner doneerden na de aardbeving in Marokko vorig jaar. Of het Brabantse cateringbedrijf Appèl dat na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne geld inzamelde. 

Eenmalige donaties kunnen natuurlijk ook los staan van grote events. Bedrijven die goed draaien, gebruiken soms een deel van de opbrengst om een mooie donatie te doen aan een organisatie die hen aan het hart gaat. 

2. Periodieke donaties

Wil je een stap verder gaan? Richt dan periodieke donaties in. Dit zijn donaties die structureel en herhaaldelijk plaatsvinden, bijvoorbeeld altijd aan het einde van het jaar. 

Periodieke donaties hebben zo z’n voordelen: bedrijven die periodiek doneren weten dat ze donaties gaan doen en houden daar op voorhand rekening mee. Onderaan de streep betekent dat vaak dat er meer geld gaat naar goede doelen of initiatieven. 

3. Formele donatie-overeenkomst

Een formele donatie-overeenkomst is een goede manier om periodieke donaties nog meer kracht bij te zetten. Door een overeenkomst aan te gaan met een goed doel of organisatie naar keuze, creëer je als bedrijf een stok achter de deur.

Je kunt zelf een formele donatie-overeenkomst opmaken, maar je kunt ook gebruikmaken van externe initiatieven, zoals 1% for the planet. Dit is een internationale organisatie waar je je als bedrijf bij aan kunt sluiten. Wanneer je dat doet, draag je in ieder geval 1% van je bedrijfsomzet af om ecologische projecten te steunen die natuur en klimaat beschermen. 

4. Sponsorships

Een variant op doneren zijn sponsorships. Hierbij doneer je geld, spullen of andere vormen van ondersteuning aan een andere organisatie, in ruil voor zichtbaarheid van of reclame voor jouw merk. Vaak betekent dit dat de organisatie jouw logo presenteert. Op kleding, langs het sportveld of bij de ingang van een evenement bijvoorbeeld.

5. Fundraising (voor een ander)

Fundraising houdt in dat een bedrijf zich inzet om geld in te zamelen voor een goed doel. Een mooi voorbeeld hiervan is de campagne die het Nederlandse kledingbedrijf MR MARVIS ieder jaar voor Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) optuigt. Tijdens deze Korte Broek Actie gaat het team van MR MARVIS in korte broek naar kantoor om geld op te halen voor dit goede doel. De opbrengst van alle korte broeken die in de week voor kerst worden verkocht, worden ook gedoneerd aan KiKa. 

6. Payroll giving

Ten slotte zetten we graag payroll giving in het zonnetje. Met payroll giving bied je je medewerkers de mogelijkheid om direct vanuit het salaris goede doelen te steunen. Dit houdt in dat er een bedrag naar keuze wordt ingehouden van het brutosalaris van een medewerker om te doneren aan een goed doel. 

The Social Handshake is een organisatie die payroll giving - ook wel LoonGift genoemd - naar Nederland heeft gebracht. Deze organisatie helpt bedrijven om bij te dragen aan een betere wereld door loongiften mogelijk én laagdrempelig te maken. Wij spraken Sandra van Beest, oprichter van The Social Handshake en expert op het gebied van donaties en goede doelen. Waarom is ze The Social Handshake gestart? Hoe werkt het en wat zijn de voordelen?

Payroll giving met The Social Handshake 

“Ik kom uit de goede doelen-sector. Ik werkte eerst op project-basis in onder andere India en Indonesië, en ging later aan de slag bij Free Press Unlimited,” vertelt Sandra. “Omdat ik wilde begrijpen hoe het geld wordt verdiend, maakte ik na een tijdje de overstap naar de bedrijfswereld.”

“Net nadat onze dochter was geboren, zag ik beelden van de oorlog in Syrië op TV. Het raakte me zo en ik voelde sterk de behoefte om weer in actie te komen. ‘Ik was het goede doelen-meisje; hoe kan het zijn dat ik daarvan af ben geweken?’, dacht ik. Vanuit de missie om doneren gemakkelijk en laagdrempelig te maken, richtte ik in 2019 The Social Handshake op.” 

Waar payroll giving vandaan komt

“Net als vrijwilligerswerk vanuit de werkgever, is payroll giving uit het buitenland komen overwaaien. In landen als Amerika en Engeland bestaat payroll giving al langer. Met The Social Handshake willen we ook in Nederland zorgen dat schenken vanaf je salaris gemeengoed wordt, door werkgevers te stimuleren en het voor werknemers makkelijk te maken.”

Hoe werkt payroll giving

“We beginnen vanuit he‘t hart. Dat houdt in dat we een kick-off met nieuwe klanten doen, waarin we bespreken welke thema’s ze aan het hart gaan en welke goede doelen daarbij passen. Een subscription fee voor het platform wordt door de werkgever betaald en de loongiften worden ingeregeld.”

“Hierbij hebben medewerkers keuzevrijheid. Zij kunnen zelf het goede doel en het bedrag kiezen. Er zijn veel medewerkers die meerdere goede doelen steunen. Dan kunnen ze én de klimaatcrisis steunen én mensen in nood helpen. De donatie is maandelijks, en gaat vanaf het loonstrookje naar de goede doelen.”

“Ten slotte kun je er als werkgever nog voor kiezen om de donaties van je medewerkers te ‘matchen’, door het bedrag dat medewerkers hebben gedoneerd, te verdubbelen. Er zijn nu veel meer werkgevers die kiezen om te matchen dan in ons eerste jaar. Daar zien we dus een mooie verschuiving in!”

De voordelen van payroll giving

  • Je draagt bij aan een betere wereld - dat is onderaan de streep het grootste voordeel van payroll giving. “Door te kiezen voor loongiften, werk je niet alleen voor een werkgever en voor jezelf, maar ook voor een goed doel. Als het goed met jou gaat, deel je daar dus een klein stukje van.“

  • “Wat de meeste medewerkers aantrekkelijk vinden aan payroll giving is dat € 1 van een medewerker soms wel € 3 waard kan zijn voor het goede doel. Dat komt doordat een medewerker kan schenken met belastingvoordeel, en omdat de meeste werkgevers kiezen om giften van medewerkers dus te verdubbelen.”

  • “Voor goede doelen zijn structurele bijdragen - zoals via payroll giving - het meest waardevol. Net als bij een bedrijf kunnen goede doelen met gelijkmatige inkomsten beter plannen en structureel impact maken dan met grilligere eenmalige giften. Liever 5x € 2.000 dan 1 x € 10.000 dus.” 

  • Omdat payroll giving zo laagdrempelig is, ziet Sandra steeds meer bedrijven en mensen die structureel doneren. “Steeds meer mensen doen mee en dat betekent dat de hele taart groter wordt.! Bovendien stapelt de impact zich over tijd op. Zo hebben veel organisaties via The Social Handshake al zo’n € 30.0000 - € 40.000 gedoneerd met hun medewerkers.”

  • Voor werkgevers hebben loongiften ook nog specifieke voordelen. “Het draagt bij aan de sfeer en het moreel binnen teams, verhoogt de medewerkerstevredenheid en helpt bij het aantrekken van nieuw talent. Het zorgt ook voor een betere bedrijfsreputatie en helpt bij het behalen van duurzaamheidscertificeringen, zoals de B Corp Certificering.” 

  • Loongiften hebben ook belastingvoordelen, voor de werkgever én de werknemer. “Voor werkgevers geldt een aftrekregeling: de donaties die je als bedrijf doet, mag je van je winst afhalen. Daarnaast kun je donaties binnen de WKR laten vallen (wanneer deze niet al vol zit). …

Laat je hart spreken

Waar lig je (spreekwoordelijk) wel eens wakker van? Het antwoord op die vraag kun je gebruiken om donaties binnen jouw bedrijf vorm en richting te geven. Of je nu kiest voor eenmalige donaties of payroll giving met The Social Handshake, doneren is een goede manier om een steen(tje) bij te dragen aan een duurzame toekomst. 

Wat vind je van dit artikel?

Floor Meeder

Auteur

Floor Meeder

Voor een duurzame toekomst hebben we meer bedrijven nodig - groot én klein - die het verschil willen maken. Mijn missie? Ondernemers in beweging zetten en hen helpen om op eigen wijze waarde te creëren voor mens en milieu. Dat doe ik door te schrijven, op platformen als deze, en MKB-bedrijven direct te ondersteunen met Etiquet: Een duurzaamheidsstudio die ondernemers helpt het verschil te maken en een plek te bemachtigen in de nieuwe economie.