'Een webshop kan mijn boekhandel iets extra's geven'

Ondernemer in beeld | Monique van Oosterhout runt boekenwinkel in Rotterdam

04 september 2013

Het sterke punt van haar boekhandel in Rotterdam is het persoonlijke karakter ervan. Regelmatig voert Monique van Oosterhout van boekhandel v/h Van Gennep gesprekken met een groepje klanten over mooie boeken en helpt ze hen aan hét ideale exemplaar. Een ontwikkelkans voor de ondernemer? Online ondernemen!

Naam: Monique van Oosterhout

Bedrijfsnaam: Boekhandel v/h Van Gennep

Bedrijfsvorm: eenmanszaak

Opgericht door voorgangers: 1978

Overgenomen door Monique: januari 2009

Personeel: 2 vast in dienst, 3 op oproepbasis

Vier jaar geleden nam Monique van Oosterhout Boekhandel v/h Van Gennep over van Maria Heiden die hem 35 jaar geleden opzette. Een goeie lik verf, aanpassingen in het interieur, een nieuwe website en huisstijl was wat Van Oosterhout veranderde aan de winkel. Nog steeds staat de boekhandel voor datgene waar het decennia geleden voor stond: een zelfstandige boekhandel met een specifiek assortiment voor liefhebbers van literatuur, poëzie, kinderboeken, kunst en fotografie.

Met overname kwam een droom uit

Hoe de ondernemer in de boekenhandel terecht is gekomen? Van Oosterhout, enthousiast: "Dat is een leuk verhaal! Jaren terug heb ik een open sollicitatie gestuurd naar de boekhandel en de eigenaresse had die altijd bewaard. Op een dag belde ze me op, dat ze met pensioen ging. Of ik geïnteresseerd was in een overname? Natuurlijk! Ik heb na mijn studie Letteren altijd de droom gehad een eigen boekhandel te beginnen." De boekhandel draaide op dat moment al goed en die lijn heeft zich onder Van Oosterhouds hoede doorgezet. "Natuurlijk verdwenen een paar klanten die gehecht waren aan de oude eigenaresse, maar over het algemeen is de klantenkring gegroeid."

Persoonlijk karakter als sterk punt

Gevraagd naar het sterke punt van haar boekhandel, zegt Van Oosterhout: "Het persoonlijke karakter van onze boekhandel. Mijn werknemers en ik lezen allemaal ook zelf de boeken uit ons assortiment en praten daar veel over met onze klanten. Extra leuk vind ik het om te zien dat klanten regelmatig ook met elkáár in gesprek raken over onze boeken en elkaar advies geven."

Website, digitale nieuwsbrief en social media

Op het moment dat Van Oosterhout met ondernemen begon, had het internet al ruimschoots zijn intrede gedaan. "Dus dat heb ik ook meteen ingezet voor mijn boekhandel. Behalve een nieuwe website, gebruik ik Facebook en Twitter ook zakelijk. En we hebben een maandelijkse digitale nieuwsbrief met achthonderd abonnees. Op de website zet ik de boeken die ik wil uitlichten, kondig ik talkshows aan waar we aanwezig zijn en maak ik agendapunten voor de signeersessies die we organiseren." De rubriek met nieuws heeft Van Oosterhout verwijderd. "Welke schrijver een literatuurprijs heeft gewonnen, die informatie zoeken mensen niet op onze website. En we moesten er veel tijd in steken om te voorkomen dat er geen oud nieuws op stond. Als je een nieuwsrubriek bij wil houden, moet je dat goed doen."

Concurrentie van webshops

Ook al komen de webshops als paddestoelen uit de grond, Van Oosterhout kan het hoofd toch goed boven water houden. "Maar als het dagen sneeuwt, dan merk ik wel dat mensen niet helemaal naar de stad komen om een boek aan te schaffen. Een boek is dan zó online besteld. Dus ik heb wel het idee dat ik concurrentie van webshops heb ja. Maar dat is lastig te meten." Een oplossing kan zijn om ook zélf een webshop te beginnen, een optie die de ondernemer ook onderzoekt. "Tot nu toe heb ik het nog niet gedaan omdat het een flinke investering is. Als ik aangesloten was bij een grote keten, zou ik kunnen meeliften, maar dat is niet zo. Voor nu heb ik besloten het niet te doen en red ik het nog als zelfstandige boekhandel, maar mogelijk verandert dat in de toekomst."

Niche webshop

Als kans voor de toekomst noemt de ondernemer wel een webshop op één. "Maar dan eentje met een beperkt assortiment, met boeken die niet snel via een andere webwinkel verkrijgbaar zijn. Een ander punt van aandacht is Facebook." De boekhandel heeft wel een Facebookpagina, met 366 likes. "Maar ik zou het wel beter willen inrichten en er vaker een boek op willen plaatsen. Ik wil het binnenkort aanpakken, al het advies is welkom!"

Auteur

Lenneke Arts