Goede webshop hoger in ranking Google

Klanttevredenheid bepalend voor zoekresultaten Google

23 oktober 2013

Zoekmachine Google wil nog dit jaar een systeem lanceren waardoor webshops die slechte recensies krijgen, lager in de zoekresultaten terecht komen. Daarmee wordt goede feedback nog belangrijker voor het succes van je webshop.

Eerste hulp bij Online ondernemen

Nog dit jaar komt er een lancering waarmee recensies van webwinkels belangrijker worden bij het bepalen van de pagerank van Google, heeft Google-topman Matt Cutts gezegd op een conferentie in Austin. Ook wil het bedrijf meer doen om malafide webshops zo laag mogelijk in de resultaten terecht te laten komen.

Hoe zorg je voor goede recensies?

Klanten ergeren zich vooral aan te laat of niet bezorgde artikelen, blijkt uit de klachten die dagelijks binnenkomen bij overheidsmeldpunt Consuwijzer. Zorg dus dat je bezorging goed is en dat je klanten helder informeert over het moment waarop zij hun product thuis kunnen verwachten.

Ook als slechte producten worden geleverd of er geen garantie wordt geboden op producten die defect blijken te zijn, wordt er veel geklaagd.

Verbeter je klanttevredenheid

  • Kies een snelle, betrouwbare en geautomatiseerde pakketvervoerder die binnen 24 uur kan bezorgen.

  • Maak de betaalprocedure helder en veilig.

  • Zorg dat je klant gemakkelijk, snel en liefst gratis een product kan retourneren.

  • Houd de verzendkosten zo laag mogelijk. Eventueel bereken je de verzendkosten door in de prijs van het product.

  • Beschrijf de eigenschappen van je webshopproducten helder op je website en zorg voor goede foto’s. Hiermee voorkom je valse verwachtingen bij de klant.

  • Vermeld op je website duidelijk welke bedenktijd je hanteert. In deze periode – die minimaal zeven dagen bedraagt – mag je klant het aangeschafte product kosteloos retourneren. Let op: vermeld je deze periode niet, dan wordt dit automatisch drie maanden.

  • Lever bij alle producten altijd informatie over de garantie en de serviceverlening en vermeld het bezoekadres en (helpdesk)telefoonnummer van je webshop.

Vraag om feedback

Doe je alles goed? Vraag dan om feedback van je klanten als het product is geleverd. Het belang van goede recensies wordt alleen maar groter. Bovendien leer je op deze manier hoe jij de service van jouw webwinkel nog verder kunt verbeteren.

Auteur

Marlou Visser