Online ondernemer, hier liggen je kansen!

Online omzet stijgt nog steeds

22 oktober 2013

Consumenten besteden online steeds meer, ondanks economische tegenwind. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ze dat de komende jaren zelfs steeds meer zullen doen. De online omzet van webwinkels zal naar verwachting gestaag blijven stijgen. Waar liggen voor jou de kansen?

Meer bestellers, meer bestellingen

Uit de Markt Monitor (2013-1) van Thuiswinkel.org blijkt dat er in het eerste half jaar van 2013 meer online bestellingen werden gedaan. Zo steeg de omzet van alle online bestedingen met 8 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2012. In totaal werden er maar liefst 46 miljoen bestellingen gedaan: 10 procent meer dan het jaar ervoor. Ook het aantal bestellers steeg ten opzichte van vorig jaar, van 8,5 miljoen naar 8,8 miljoen. De omzet van de verkoop van producten steeg daarbij iets harder dan de omzet van diensten.

Trend: meer online aankopen

Naar verwachting zal de omzet die online wordt verdiend, ook na 2013 alleen maar blijven stijgen. Marktonderzoeksbureau GFK vroeg 444 experts naar hun mening over de ontwikkeling van online omzet op korte en lange termijn. Volgens hen zal de totale online besteding van consumenten in 2020 uitkomen op 36 procent van de totale aankopen. Het aantal fysieke winkels neemt dan met 17 procent af.

Jouw kansen

Dat online verkoop niet meer weg is te denken en nog altijd steeds belangrijker wordt, zul je vast beamen. Maar wat kun jij daar als ondernemer mee? Volgens het onderzoek en de ondervraagde experts zijn dit dé tips waar je mee vooruit kan:

Verkoopkanaal op tablet of smartphone

De experts uit het onderzoek verwachten dat in 2020 laptops en desktops plaatsmaken voor de smartphone (21 procent van het totaal aantal bestellingen) en tablets (33 procent van het totaal aantal bestellingen). Hoewel dat nog ver weg is, betekent het wel dat je je daarvoor klaar moet maken: zorg voor een mobiele website. 

Off- en online aankopen combineren

Vooral ondernemers die het hun klanten makkelijk maken om online- en offline verkopen te combineren, zullen consumenten aan zich binden. Denk bijvoorbeeld aan een fysieke winkel waar het mogelijk is om producten te bekijken en vervolgens online te bestellen. Of aan een winkel waarbij je online een bestelling kan plaatsen en fysiek je bestelling op kunt halen.

Je klant is een ervaren shopper

De groei van online aankopen komt voornamelijk van ervaren shoppers en steeds minder van nieuwe bestellers. Op zich logisch, omdat steeds meer mensen gewend zijn om online te kopen. Hou daar rekening mee. Probeer klanten over de streep te trekken om online bij je te bestellen. 

Bronnen

  • Markt Monitor (2013-1) van Thuiswinkel.org door marktonderzoeksbureau Blauw Research.

  • Hoe shopt de consument, onderzoeksprogramma 2020, marktonderzoeksbureau GFK.

Auteur

Niobe Moen