Sinterklaas blijkt fervent online shopper

Webwinkeliers lopen binnen dankzij gulle Sint

04 april 2017

Sinterklaas stuurt zijn pieten niet meer de straat op voor cadeaus, hij schuift steeds vaker zelf achter de computer voor zijn bestellingen. En daar profiteren ondernemers uit de online retail van. Ze verwachten een extra omzet van 225 miljoen euro door de Sint-inkopen.

Whitepaper: Hoe start ik een webshop?

Eerste hulp bij slim inkopen

Online retailers verwachten tussen 1 november en 5 december een extra omzet van 225 miljoen euro door de verkoop van Sinterklaasartikelen en cadeaus. Dat is 45 miljoen euro (47 procent) bovenop de gemiddelde weekomzet van de weken voor de feestdagen. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research over Sinterklaasaankopen. Tweeduizend leden van de belangenvereniging zijn ondervraagd.

Omzetstijging steeds groter

Elk jaar stijgt de verwachte extra omzet voor de online winkeliers. Was dit vorig jaar nog 42 procent extra omzet per week, nu verwachten online retailers gemiddeld 47 procent meer weekomzet in de vijf weken tot aan het Sinterklaasfeest. De gemiddelde online weekomzet tijdens de periode voor Sinterklaas komt hiermee uit op 140 miljoen euro. PostNL ziet dat terug in 45 procent meer bezorgde pakketten ten opzichte van een gemiddelde bezorgweek. 

Gemak en levertijd

Consumenten kiezen massaal voor gemak, snelheid en 24/7 bestellen. Ook het afleveren van de pakjes is aanzienlijk sneller en flexibeler geworden dan een aantal jaar geleden, toen consumenten zich nog afvroegen of de pakjes wel op tijd werden geleverd. Deze voordelen dragen onder andere bij aan de extra online bestedingen tijdens de Sinterklaasperiode.

Vandaag besteld en morgen in huis

Daarnaast kiest de online consument vaker voor een zelf geplande bezorgdag. Gemiddeld is die zelf geplande bezorgdag drie dagen later. Hierbij zijn vrijdag en zaterdag bij uitstek favoriet. Dit blijkt uit het gebruik van PostNL MijnPakket waarbij online kopers zelf in het bestelproces bepalen wanneer en waar hun aankoop wordt bezorgd.  Websites die overzichten bieden in de bezorgtijden van webshops trekken ook veel bezoekers, zoals vandaagbesteldmorgeninhuis.nl

Verschuiving van Sint naar Kerst

Bijna een derde van de online retailers verwacht wel dat de consument in de toekomst meer geld uit zal geven aan de Kerstkado’s in plaats van Sinterklaascadeaus. Vlak voor Kerst wordt de prognose voor de Kerstverkopen bekend gemaakt. 

Auteur

Lenneke Arts