"Fysiek winkelen wordt weer belevenis"

Hoe maak jij je als winkelier klaar voor 2020?

20 december 2013

Winkels die langzamerhand uit het straatbeeld verdwijnen en worden vervangen door een online shoppingroute. Volgens ICT-bedrijf IBM hoeven we daar niet bang voor te zijn. Niet online shoppen is de trend: fysiek winkelen heeft de toekomst.

Whitepaper Ondernemen in de wijk

Dat voorspelt het ICT-bedrijf in 'the 5 in 5': een lijst van vijf technologische innovaties die de komende vijf jaar belangrijk zullen worden.

Buying local

Waar offline winkeliers de afgelopen jaren rake klappen hebben gekregen van hun concurrenten uit de online wereld, voorspellen de onderzoekers dat fysieke winkeliers zich de komende vijf jaar een weg terug naar boven vechten en beter worden dan ooit tevoren. Buying local wordt de trend. 

Winkelen als belevenis

Fysiek winkelen wordt weer een belevenis, zo beargumenteert IBM. Ondernemers zullen location based technology en big data inzetten om hun winkel te transformeren naar een plek waar iedere klant een eigen, unieke ervaring kan beleven. Om dat te kunnen doen, hebben ondernemers online wél nodig: om de shopervaringen van klanten te kunnen verrijken en personaliseren. Dat vindt ook Marco Wolters, commercieel directeur van het GfK: "Het gaat om optimale afstemming van alle kanalen. Waar een klant vroeger de stad inging en daar was waar de winkel was, moet de winkel nu daar zijn waar de klant is. Het verschil tussen online en offline gaat in de retail helemaal verdwijnen. Daarom spreek ik vaak over 'total retail', wat iets toegankelijker klinkt dan omnichannel shopping. Of het nu mobiel is, in de winkel is, met een vaste pc is. Je moet dáár zijn waar je klant is. Dat vergt een enorm veranderingsproces. En lang niet alle bedrijven zijn daar op dit moment klaar voor."

Waar is de klant?

Hoe doe je dat dan, als ondernemer? Wolters: "Een winkelier moet op ieder moment van de dag daar zijn waar de klant is. En je aanbod moet relevant zijn voor je doelgroep. Verdiep je in je doelgroep. Denk héél goed na wat de doelgroep wil en waarop die bij jou zou willen kopen. En zorg er dan voor dat het ook op de goede manier bij je klant terecht komt, offline of online." Dat 'bezorgmoment', daar signaliseert IBM ook een trend in. Waar een klant ook is, het product naar zijn wens zal op dezelfde dag nog bij hem thuis op de mat liggen. 

Niche zoeken

Een andere manier voor retailers om zich klaar te maken voor de komende vijf jaar, ziet Wolters in het afbakenen van je aanbod. "Zoek een niche, een minder hevig concurrentieveld en zorg dat je je positief kunt onderscheiden. Dat sommige grote ketens het niet redden is bijna unaniem het gevolg van het feit dat ze te weinig onderscheidend vermogen hebben en te weinig vanuit doelgroepen hebben gedacht."

Auteur

Lenneke Arts