9 gouden expert-tips voor AdWords

Bespaar op kosten online adverteren
Misschien ben je ooit begonnen met AdWords, maar leverde het je toch minder op dan gedacht. Of ben je erachter gekomen dat er toch wel veel tijd in gaat zitten. Hoe dan ook: je bent van mening dat het beter kan. 9 tips van een expert om te besparen op de kosten van je online campagnes.
Online Ondernemen scan
Klik hier
Maximaliseer je digitale netwerk
Doe de scan!
Hoe verbeter ik mijn website?
Klik hier
Versterk je onderneming via website optimalisatie
Naar MijnMKB
Zeker wanneer je (een deel van) je omzet realiseert via internet, is online adverteren een vereiste. Google AdWords is daarbij een onmisbaar instrument geworden, simpelweg omdat bijna negen van de tien zoekopdrachten nu eenmaal via die zoekmachine worden gegeven.
 

Onderhoud

Met webcare, e-mailmarketing en SEO is werken met AdWords een vrij tijdrovende en specialistische bezigheid geworden. Gevolg is dat het moet worden onderhouden: een keer per week moet je toch zeker voor optimalisatie vrijhouden. Denk alleen al aan broken links, permanente redirects, infeeds op de homepage en dergelijke.
 
Bij gebrekkig onderhoud betaal je bij AdWords per klik meer dan nodig is en worden je advertenties minder vaak vertoond. Vaak is de positie van je advertenties daardoor lager dan die van je directe concurrent!
 

9 tips

Volgens Wim van der Kooi van AdChecker kunnen ondernemers gemiddeld 35 procent besparen op hun totale AdWords-kosten. Van der Kooi: “Veel ondernemers begrijpen niet hoe het systeem werkt. Google werkt met een effectief systeem van belonen en straffen.” Het bedrijf van Van der Kooi heeft een online tool ontwikkeld, waarmee ondernemers hun eigen campagnes kunnen optimaliseren.
 

1. OVERZICHT

Deel je AdWords account overzichtelijk in. Hou de structuur van je website bijvoorbeeld aan. De volgorde is als volgt: Account > Campagnes> Advertentiegroepen. Gebruik duidelijke benamingen voor al deze elementen. 
 

2. ADVERTENTIEGROEPEN

Denk goed na over de inhoud van je campagnes en advertentiegroepen. Houd advertentiegroepen zo smal mogelijk. Dus bij kleding bijvoorbeeld per merk, model, variant, dames, heren etc. 
 

3. AANTAL ZOEKWOORDEN

Gebruik niet meer meer dan 5 zoekwoorden per advertentiegroep of minder en controleer voortdurend hun kwaliteitsscore. Laat deze kwaliteitsscore (QS) niet onder de 5 komen tenzij het niet anders kan. Lage kwaliteit zoekwoorden halen je gehele accountprestatie naar beneden en verhogen daarmee de gemiddelde kosten per klik! Pauzeer of delete regelmatig de laagste scores en verzin nieuwe zoekwoorden die deze kunnen vervangen. Succes is constant bijstellen! 
 

4. UITSLUITING

Stel 'Uitsluiting of Negatieve zoekwoorden' in. Dat zijn zoekwoorden waarop je juist NIET gevonden wilt worden. Denk aan "gratis" of merken en producten die je niet verkoopt, maar die mensen wel logischerwijs zouden kunnen verwachten op je site. Hiermee voorkom je kliks die niets opleveren maar wel geld kosten. 
 

5. ZEKER TWEE ADVERTENTIES

Gebruik minimaal 2 advertenties per advertentiegroep en maximaal 4. Heb je er meer, denk dan aan verder opsplitsen van je advertentiegroepen.   
 

6. CAMPAGNES

Gebruik campagnes om bijvoorbeeld advertenties gericht op het buitenland in onder te brengen of advertenties die speciaal zijn geschreven voor mobiele apparaten. 
 

7. PLAATS 1, 2 EN 3

Zorg ervoor dat je advertenties op plaats 1 t/m 3 op de Google zoekpagina's worden getoond. 88 procent van de bezoekers kijkt uitsluitend naar deze plaatsen. Kijk of je advertenties hebt die nu op plaats 4 of 5 worden getoond, maar wel kliks opleveren. Dit -en alleen deze- zijn kandidaten om het bod te verhogen. Maak niet de fout om niet te adverteren als je al goed gevonden wordt in de natuurlijke of organische zoekresultaten van Google, hoe meer aandacht bovenaan de pagina hoe beter. Anders profiteert je concurrent ervan...
 

8. WEEKENDS EN AVONDEN

Zoeken jouw klanten niet in het weekend of 's avonds? Laat je advertenties dan ook niet zien op die momenten. Het voorkomt een slechte CTR (doorklik ratio) want dat is de uitkomst van het aantal vertoningen/aantal klikken. Ook CTR is een criterium waarop je uiteindelijk wordt beoordeelt voor de kosten per klik! 
 

9. CONVERSIES

Stel conversies in en en meet de kosten per conversie ! Meten is weten en conversies kosten geld. Hoeveel, dat hangt af van je inspanningen op alle bovengenoemde punten en de concurrentie op je zoekwoorden uiteraard. Adverteer heel doelgericht en nooit meer dan een conversie maximaal mag kosten. Daaronder is de sky the limit! In 2013 is plus minus 1,2 miljard uitgegeven aan online adverteren, je weet nu waarom... 
 
AdWords is complex en vereist constante bijsturing en aandacht. Verdiep je in dit belangrijke marketing instrument. Een Online Advertising Tool kan helpen om te besparen en snel de pijnpunten in je account te identificeren en je campagnes te optimaliseren voor een optimaal rendement.

Hoe gebruik ik online tools voor mijn winkel?

Welke toepassingen werken voor welk bedrijf?
Welke online tools kunnen franchise ondernemers inzetten? Die vraag beantwoorden twee experts in online ondernemen tijdens de Franchise Relatiedag van Flynth.
hoe-gebruik-online-tools-voor-mijn-winkel-28313164247.png

Downloads

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten