'Kijken, kijken' doet iedereen online, 'kopen' offline

Hoe krijg je je bezoekers zo ver dat ze bij jou kopen?

27 november 2015

Het is in vakkringen al enige tijd een gegeven, maar nog lang niet algemeen bekend: het merendeel van de consumenten oriënteert zich online om vervolgens in een fysieke winkel te kopen. Hoe kan je bezoekers van je site zodanig beïnvloeden dat zij die aankoop – al dan niet online – in jouw winkel doen?

De harde kern van online shoppers wordt gevormd door 13 procent van de bevolking: zij kopen vrijwel uitsluitend in webwinkels. Daarnaast kan 25 procent tot de 'gewone' webshoppers gerekend worden: zij kopen af en toe iets online. Bijna 30 procent koopt vrijwel nooit iets op internet. 

Dat blijkt uit recent onderzoek naar het online gedrag van consumenten in zeven Europese landen van marktonderzoeksbureau Forrester.

Nederlandse cijfers

Eerder deze maand bleek uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013 dat Nederlandse consumenten online 11 procent meer orders plaatsten dan het jaar ervoor. Per persoon deden online kopers vorig jaar gemiddeld negen bestellingen. Het gemiddelde aankoopbedrag was 109 euro.

Speelgoed, muziek, telecom en kleding

De grootste groei zit 'm vooral in de online verkoop van producten, waarbij speelgoed (+ 27 procent), muziek (+ 19 procent), telecom (+ 16 procent) en kleding (+ 16 procent) de grootste stijgers zijn. 

Diensten gaven een lagere omzetgroei te zien.

'Touchpoints'

Om meer consumenten zo ver te krijgen dat zij ook online (meer) gaan besteden, adviseert Forrester webwinkeliers aan 'om alle touchpoints met de bezoeker te optimaliseren richting de klant die online oriënteert en daarna beslist of hij on- of offline koopt'. Niet voor niets signaleert de Thuiswinkel Markt Monitor een verdere groei van het mobiele verkoopkanaal

Consumenten zijn steeds meer en vaker online door het toenemend gebruik van smartphones en tablets. Uw website moet daar uiteraard op ingericht zijn. Er wordt makkelijker geswitcht tussen kanalen: 's ochtends kijkt men onderweg op de smartphone, overdag orienteert men zich verder op kantoor en 's avonds koopt men thuis op de tablet

Belevenis

Voor winkeliers met een fysieke winkel vraagt het veranderende koopgedrag ook aanpassing. Uitstraling en service moeten in lijn zijn met wat de verwende consument op internet is gaan verwachten, zegt Forrester in zijn rapport. Dat kan zijn door het personeel bijvoorbeeld met tablets uit te rusten of interactieve displays in de winkel op te stellen. 

Wil je je voorbereiden op de toekomst van het winkelen? Kom dan 23 april naar de Multi Channel Conference. Toegang is gratis!

Auteur

Flip Schultz