Mogelijk gemaakt door:

Pensioen op maat: waarom steeds meer ondernemers kiezen voor flexibiliteit

Ontdek hoe je pensioen eenvoudig, eerlijk en flexibel regelt

Steeds meer ondernemers kiezen voor een moderne, flexibele​ pensioenregeling die past bij hun bedrijf en medewerkers. Niet iedereen wil of kan hetzelfde, en dat hoeft ook niet meer. Met een pensioen op maat bied je medewerkers keuzevrijheid en zekerheid, terwijl jij als werkgever grip houdt op de kosten en profiteert van fiscale voordelen. Zo regel je pensioen eenvoudig, eerlijk en toekomstgericht.

asr- werk - meeting - laptop

Ontdek in 2 minuten welke pensioenregeling bij jouw team past

Waarom pensioen aanbieden zo belangrijk is 

Pensioen aanbieden is een teken van goed werkgeverschap. Volgens de Sociaal Economische Raad (SER) helpt het om als bedrijf aantrekkelijk te blijven voor nieuw talent en om medewerkers langer aan je te binden. Een goed en modern pensioen vergroot dus direct je concurrentiekracht. Zeker in een krappe arbeidsmarkt kan het verschil tussen ‘wel of geen pensioen’ doorslaggevend zijn bij het aantrekken van de juiste mensen.

Pensioen geeft rust en vertrouwen 

​En naast het werven en binden van je mensen zijn er meer redenen om het goed te regelen. ​​Een prettige, flexibele pensioenoplossing​ heeft​ ook​ direct invloed op de rust en motivatie van je medewerkers. Wie weet dat het voor later goed geregeld is, werkt met meer vertrouwen en minder stress. Bied je geen pensioen? Dan loop je risico op onrust en onzekerheid onder je ​mensen

Fiscale voordelen van pensioenregelingen 

Je merkt: een pensioenregeling biedt veel voordelen. Maar hoe zit het met de fiscale kant van het verhaal? Of je nu kiest voor een traditionele pensioenregeling (tweede pijler) of een moderne variant in de derde pijler: beide vallen in Box​ ​1 en zijn voor de medewerkers aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Het verschil zit vooral in de manier waarop ze zijn opgebouwd. 

Tip: wil je direct weten of een pensioenoplossing in de tweede pijler of juist de derde pijler het beste past bij jouw bedrijf, wensen en werknemers? Vul dan ​onze gratis pensioenscan in

Tweede pijler, collectieve regeling via werkgever: 

  • De pensioenbijdrage - zowel het werkgevers- als het werknemersdeel - worden ingehouden op het brutoloon, dus vóór belasting. 

  • Er wordt pas belasting betaald bij uitkering van het pensioen.

Kortom: fiscaal voordelig, maar weinig flexibel en vaak met hogere vaste lasten (in vergelijking tot de derde pijler) omdat met het onderhouden van een collectieve pensioenregeling nu eenmaal de nodige advieskosten gemoeid zijn.

Derde pijler, individuele pensioenopbouw met werkgeversbijdrage:

  • Je werknemer bouwt eigen pensioenvermogen op via sparen of beleggen. 

  • De inleg is aftrekbaar in box 1 binnen de jaarruimte van je werknemer. 

  • De werkgeversbijdrage valt onder de loonkosten en is fiscaal aftrekbaar. 

  • Er wordt pas belasting betaald bij uitkering van het pensioen

Tip: alles weten over de verschillen tussen pensioen opbouwen binnen de tweede en derde pijler? ​​Lees dan: Pensioen regelen in 2025: tweede pijler, derde pijler of een combinatie?

Pensioenopbouw verandert: van collectief naar persoonlijk 

Met de komst van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) is de manier waarop Nederlanders pensioen opbouwen sterk aan het veranderen. ​Waar in​ het​ traditionele tweede pijler-systeem het pensioengeld bij pensioenfondsen in een grote collectieve pot terecht kwam, gaat nu iedereen een eigen individuele pensioenpot opbouwen. 

Let op: de Wet toekomst pensioenen (Wtp) geldt sinds 2023 en wordt gefaseerd ingevoerd tot 2028. Houd ontwikkelingen in de regelgeving goed in de gaten. 

Meer transparantie en keuzevrijheid voor werknemer en werkgever 

De nieuwe wet maakt pensioen transparanter en individueler. Werknemers krijgen meer inzicht in hun eigen pensioenpot en meer invloed op de opbouw. ​Steeds meer werkgevers kiezen daarom voor een pensioenregeling die past bij hun bedrijfsgrootte en budget.

Daarom groeit de belangstelling voor moderne pensioenoplossingen in de derde pijler: pensioen dat je als werkgever kunt faciliteren, maar waarbij je werknemer zelf eigenaar blijft. Zo bied je zekerheid voor je medewerkers, zonder dat je vastzit aan complexe verplichtingen of hoge kosten. Het een hoeft het ander trouwens niet uit te sluiten: je kunt ook ​pensioen aanbieden in de tweede én derde pijler

Tip: wil je weten welke manier van pensioen opbouwen bij jouw bedrijf past? Start dan onze pensioenscan, beantwoord enkele vragen en binnen twee minuten heb je duidelijkheid. 

Stappenplan: zo start je eenvoudig met pensioen binnen de 3e pijler 

Een pensioenregeling in de derde pijler is in de praktijk verrassend eenvoudig. Waar traditionele pensioenregelingen (tweede pijler) vaak complex en kostbaar zijn en via een adviseur moeten worden afgesloten, kun je nu binnen enkele dagen een transparante en flexibele regeling opzetten die meegroeit met je bedrijf. 

1. Breng je wensen en mogelijkheden in kaart 

Begin met het bepalen van wat je wilt bieden. Wil je een (periodieke) bijdrage doen als werkgever, of je medewerkers vooral faciliteren bij het zelf opbouwen van pensioen? In de derde pijler bepalen jullie dat helemaal zelf. Je kunt klein beginnen met een vaste maandelijkse bijdrage per medewerker en dit later uitbreiden als je bedrijf groeit en er meer financiële ruimte ontstaat. Heb je een goed jaar gedraaid? Dan kun je er zelfs voor kiezen om extra te storten in het pensioenpotje als een soort bonus.  

2. Communiceer actief met je medewerkers 

Een pensioenregeling heeft pas waarde als je medewerkers weten wat ze eraan hebben. Leg uit waarom je dit aanbiedt, hoe het werkt en wat het oplevert. Gebruik een korte presentatie, een overzichtelijke FAQ of een e-mail met de belangrijkste voordelen. Of plan een fysieke of online pensioensessie/workshop in samenwerking met de aanbieder om uitleg te geven over de regeling aan je medewerkers. 

Tip: laat zien wat het verschil is tussen geen pensioen opbouwen en wel deelnemen aan jouw regeling. Dat maakt het concreet en versterkt betrokkenheid. 

3. Kies een betrouwbare aanbieder 

Er zijn steeds meer aanbieders van pensioenen die zich richten op werkgevers binnen het mkb en die werken met moderne, digitale oplossingen, zoals bijvoorbeeld onze kennispartner BrightPensioen. Let bij het vergelijken van aanbieders op:

  • Kosten en transparantie: zijn alle tarieven (voor zowel jou als werkgever als de werknemer) duidelijk en zonder verborgen voorwaarden?

  • Gebruiksgemak: kun je alles online regelen, inclusief bijdragen en inzicht voor medewerkers? 

  • Flexibiliteit: kun je de regeling eenvoudig aanpassen als je bedrijf verandert?  Veel aanbieders bieden een proefperiode of een eenvoudige instap, zodat je laagdrempelig kunt starten. Dit kan bij BrightPensioen al vanaf 1 medewerker​.

  • Service: worden jouw medewerkers goed geholpen? Bekijk online reviews van verschillende aanbieders. Bijvoorbeeld op Trustpilot. Maar kijk ook naar hoe de aanbieder jou helpt bij het vormgeven van je regeling, en vanaf hoeveel medewerkers je kunt starten. Ook het kunnen gebruiken van een werkgeversportal, zodat je grip hebt op wat er gebeurt is belangrijk. 

4. Stel een helder bijdragebeleid op 

Leg vast wat je medewerkers kunnen verwachten. Denk aan:

  • De hoogte van jouw bijdrage (periodieke stortingen; vast bedrag of percentage)​;​

  • Of deelname automatisch of vrijwillig​ is;​

  • Hoe je omgaat met nieuwe medewerkers of wisselingen in het team​.​ 

Met een helder bijdragebeleid zorg je voor duidelijkheid en laat je zien dat je professioneel omgaat met de financiële toekomst van je werknemers. 

5. Start eenvoudig (uitbouwen kan altijd later) 

Als alles is vastgelegd, kun je snel beginnen. De meeste derde pijleraanbieders openen per medewerker een persoonlijke pensioenrekening. Jij stort automatisch de afgesproken bijdrage en je medewerkers kunnen zelf extra inleggen. Alles verloopt digitaal, zonder papierwerk of langdurige contracten. 

En het mooie: je kunt altijd opschalen. Of tijdelijk pauzeren bij financiële tegenwind. Een goed geregeld pensioen voor je werknemers hoeft dus niet ingewikkeld te zijn. Met de derde pijler geef je medewerkers zekerheid voor later, terwijl jij de vrijheid behoudt om het te regelen op jouw manier. 

Investeer in vertrouwen en toekomst 

Een pensioenregeling is meer dan een financiële voorziening: het is een investering in vertrouwen, loyaliteit en de toekomst van je​ mensen en je​ bedrijf. Door actief iets te regelen voor later, laat je zien dat je om je mensen geeft en dat je vooruit denkt. Dat betaalt zich terug in betrokken medewerkers, een sterk werkgeversimago en minder verloop. 

Of je nu klein begint of meteen kiest voor een structurele bijdrage: met een regeling in de derde pijler kun je eenvoudig inspelen op de behoeften van je team én je bedrijf. Zo bouw je samen aan financiële rust voor morgen en aan duurzaam succes vandaag.​ 

Wil je weten of pensioen opbouwen in de derde pijler goed past bij jouw bedrijf, wensen en mensen? Vul dan onze gratis pensioenscan in

Wat vind je van dit artikel?

Martin de Coninck

Auteur

Martin de Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.