Driekwart ondernemers berekent hogere kosten niet door aan klant
Angst voor omzet- of klantverlies is voor 48% de belangrijkste reden
Veel ondernemers hebben de afgelopen tijd te maken gehad met kostenstijgingen. Maar uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat zo'n driekwart van de bedrijven hogere kosten niet doorberekent aan klanten. De belangrijkste reden? Angst om klanten te verliezen door een slechtere concurrentiepositie.
Redenen niet doorberekenen kosten
Het CBS deed onderzoek naar kostenstijgingen onder niet-financiële bedrijven met een bedrijfsgrootte van minstens 5 personen. Een aantal redenen om kostenstijgingen niet (helemaal) door te berekenen in de prijzen waren:
Bijna 28%: angst om klanten te verliezen
20%: angst om (veel) minder te verkopen
23%: geen mogelijkheden voor prijsaanpassingen vanwege contractuele verplichtingen
Ongeveer een kwart van de bedrijven lukt het wel om kostenstijgingen door te berekenen of ervaart geen kostenstijgingen.
Horecaondernemers: omzet mislopen
In de horeca geeft bijna 26% van de ondervraagde ondernemers aan bang te zijn voor een verzwakte concurrentiepositie. Maar vooral de angst om verkoop mis te lopen speelt in deze branche een rol.
Ruim 50% berekent geen kostenverhogingen door in de prijs omdat dit voor minder omzet zou zorgen. Want: klanten kunnen er ook voor kiezen met een biertje in het park te gaan zitten in plaats van op het terras. Die omzet loopt de horecaondernemer dan mis.
Schuldenlast
Ten opzichte van vorig jaar hebben de meeste bedrijven een schuldenlast die lager of ongeveer net zo hoog is als vorig jaar. Voor de meeste bedrijven (95%) is de schuldenlast geen probleem. De hogere kosten hebben dus niet direct geresulteerd in financiële problemen. Slechts 5% geeft aan dat hun schuldenlast problematisch is.