Hoe werkt Search Engine Advertising (SEA)?

Hoe kan ik online adverteren?

12 oktober 2018 4 minuten

De eerder besproken manieren om je website beter gevonden te laten worden, zijn niet de enige methodes om extra bezoekers te genereren. Met behulp van advertenties (SEA) trek je ook bezoekers naar je website.

Wat is Search Engine Advertising?

Bij Search Engine Advertising (SEA) maak je betaald reclame voor je producten en diensten in zoekmachines. Hiermee kan je beter gevonden worden op woorden die heel relevant zijn voor jouw bedrijf. Je vergroot als het ware je relevantie en vindbaarheid. Voorbeelden zijn BingAds van Microsoft en het bekendere Google AdWords.

Hoe werkt SEA?

Koop je bij Google of Bing Ads een advertentie, komt je advertentie boven of rechts naast de zoekresultaten te staan. Google Adwords en Bing Ads werken met een zogenoemd pay-per-click systeem: Voor elke keer dat een bezoeker op je advertentie klikt, betaal je een vast bedrag. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de populariteit van een zoekwoord en onder andere de kwaliteit van je advertentie en website. Je bepaalt zelf hoeveel je wilt uitgeven, wat je maximale budget per dag is dat je aan kliks op je advertentie wilt uitgeven. Is je maximale bedrag bereikt, dan verschijnt je advertentie die dag niet meer bij het door jou gekozen zoekwoord. Google en Bing Ads streven ernaar om jouw advertentie zo optimaal over de dag te vertonen. Je kan er ook voor kiezen om je advertentie op bepaalde tijden te vertonen.

Tips voor SEA 

  1. Gebruik een keywordtool, zoals de Google Keyword Tool of Bing Trefwoordonderzoek, waarmee je heel specifiek kunt bepalen welke woorden veel verkeer naar je website kunnen genereren. Een andere mogelijkheid is Google Insights for Search. Daar kun je de trend van een zoek woord in bepaalde categorieën, gebieden en periodes bekijken. Dan krijg je een handige grafiek van bijvoorbeeld het aantal keren dat mensen tussen 2004 en 2011 naar het woord pen in Nederland hebben gezocht.

  2. Vind je het te lastig? Je kunt het ook uitbesteden. Er zijn veel bedrijven die precies voor je uit kunnen zoeken welke zoekwoorden effectief zijn voor jouw bedrijf. Google biedt bijvoorbeeld gratis hulp bij Adwords.

Stap 1: Bepaal op welk zoektermen je gevonden wilt worden

Dit moet natuurlijk aansluiten op producten en diensten de je bedrijf aanbiedt.

Zoekterm: Zoektermen zijn de woorden die gebruikers intypen in de zoekbox. Een zoekterm kan uit meerdere woorden bestaan. Uit onderzoek blijkt dat gebruikers inmiddels gewend zijn om minstens 3 woorden op te geven als zoekopdracht (bv. ‘pen met bedrijfslogo’)

Zoeker: Verplaats je in degene die zoekt, jouw doelgroep. Welke termen zou die persoon intypen als hij/zij op zoek is naar jouw producten of diensten? Relevantie is hierbij de sleutel tot succes. Vermijdt bedrijfsjargon en denk aan je assortiment en activiteiten.

Bereik: Maak je bereik zo groot mogelijk. Kies woorden die algemeen zijn (bv. ‘dvd speler’) en die heel specifiek zijn (bv. ‘Sony DVP-NS305’). Zo bereik je de gehele doelgroep, want iedereen die zoekt kan zich in een andere fase van het zoekproces bevinden.

Stap 2: Maak je advertentie

Opbouw

De advertentie is de tekst die verschijnt in de zoekresultaten. Het bestaat uit drie delen:

  • de titel (het blauwe deel),

  • de omschrijving (de zwarte tekst)

  • en de URL.

Maak deze zo aantrekkelijk mogelijk. Beschrijf duidelijk wat op je website wordt aangeboden, de advertentie is als het ware de deur naar je website.

Schrijfstijl

Bedenk goed dat je voor internet schrijft. Advertenties worden gescand, niet gelezen. Houd daarom je advertentie kort en simpel. Zorg dat ‘ie eruit springt. Benadruk bijvoorbeeld je aanbieding. Schrijf concreet en duidelijk.

Relevantie

De internetgebruiker moet in 1 oogopslag begrijpen wat er op je site te vinden is. Let op! De advertentie is hét contactmoment met een mogelijke klant. Als de klant op je site iets anders vindt dan hij verwachtte, zal hij weer vertrekken. Weg klant, weg omzet. Relevantie is dus echt de sleutel tot succes.Wek de interesse van de zoeker. Laat de zoekterm terugkomen in de advertentie. De gebruiker vindt je advertentie dan relevant en dat levert meer ‘kliks’ op. Gebruik niet te veel reclametaal (‘de goedkoopste’, ‘de beste’ etc.). Dit schrikt gebruikers af. Wat wel vertrouwen wekt is het gebruiken van je bedrijfsnaam of van merknamen.

Kijken, kijken, niet kopen

Zet je bezoeker aan tot actie. Vermeld je speciale aanbieding. Benadruk wat jou onderscheidt van je concurrent ("Unique Selling Point’). Gebruik worden als ‘koop’, ‘vind’, ‘bestel’ etc.

URL en landingspagina

Je kan zelf de zogenaamde ‘Weergave-URL’ bepalen die getoond wordt in de advertentie. Maak deze aantrekkelijk. Vermeld bijvoorbeeld je bedrijfsnaam of maak een duidelijke vermelding van het aanbod. 

De ‘Bestemmings-URL’ is de URL waar de bezoeker echt terecht komt. Zorg dat de bezoeker direct op de goede pagina terecht komt, en dus niet op een homepage of overzichtspagina. Dit vergroot de kans op ‘conversie’; het omzetten van een bezoeker in een klant. Spoor op de landingspagina wederom aan tot actie door actieve woorden te gebruiken.

Stap 3: Vergroot je bereik

Bereik maximaliseren

Zorg dat je op alle zoekmachines goed gevonden wordt. Veel bedrijven denken dat ze al hun inspanningen voor zoekmachine marketing op Google moeten richten. Maar je kunt je bereik maximaliseren als je ook op bijvoorbeeld Yahoo en Bing adverteert. Ook kunnen daar de conversiepercentages (bezoeker à klant) hoger zijn.

Rendement

Het is een goed idee om verschillende zoekmachines te vergelijken voor je zoekmachine marketing. Het is mogelijk dat je de kosten per klik hiermee kan beperken. Dit betekent dat je meer rendement uit je campagne haalt. Door je bereik te vergroten, kan je het rendement verhogen en een betere conversie halen (euro à klant).

Stap 4: Meet de resultaten

Met een webanalyseprogramma meet je de inspanningen van je campagne. Vaak kan je een AdWords campagne eenvoudig integreren in je webanalyseprogramma. Zo zie je hoeveel bezoekers op je website zijn gekomen en vaak ook om wat voor soort bedrijven dit gaat én of ze zijn over gegaan aan de gewenste vervolg actie. Zo kun je bepalen of online marketing- en communicatie-inspanningen wel het benodigde effect sorteren, en waar je nog betere resultaten zou kunnen realiseren.

Auteur

Patty Sjerps