Kies je voor .nl of .com?

74% Nederlandse ondernemers kiest voor .nl

zoekbalk

Als je een (nieuwe) website wilt opzetten voor jouw bedrijf, is het kiezen van een goede domeinnaam erg belangrijk. Maar wat misschien wel net zo belangrijk is, is de extensie van die domeinnaam. Kies je voor .nl, .com of een andere extensie? En wat doet dit voor het imago van jouw bedrijf?

Extensie .nl meest populair

Als je kijkt naar bedrijfswebsites in Nederland, dan zie je dat .nl veruit de meest populaire extensie is. Maar liefst 74 procent van de Nederlandse ondernemers kiest voor .nl voor hun meest gebruikte bedrijfswebsite. Dit blijkt uit onderzoek dat in oktober 2015 is uitgevoerd door MediaTest in opdracht van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Aan het onderzoek hebben 501 ondernemers deelgenomen met en zonder domeinnamen.

extentie

Bekijk de volledige infographic

Andere extensies niet populair

19 procent van de ondervraagden geeft aan dat .com de extensie van hun meest gebruikte bedrijfswebsite is. Verder blijkt uit het onderzoek dat slechts 7 procent van de ondernemers een andere extensie (.net, .eu, .shop, etc.) gebruikt dan .nl of .com voor hun belangrijkste bedrijfswebsite.

Betrouwbaar en dichtbij of internationaal en commercieel?

Bij de keuze voor een extensie moet je bedenken wat je wilt dat jouw bedrijf uitstraalt. Uit het onderzoek is gebleken dat .nl gezien wordt als:

  • ‘serieus’

  • ‘dichtbij’

  • ‘lokaal’

  • ‘bekend’

  • ‘bedrijf’

  • ‘vertrouwd’

  • ‘veilig’

  • ‘betrouwbaar’.

.com wordt geassocieerd met kernwoorden als:

  • ‘levert geld op’

  • ‘grootzakelijk’

  • ‘internationaal’

  • ‘commercieel’

  • ‘groot bereik’.

Aansprekende zakelijke domeinnaam

De extensies .nl en .com (bij een kleinere groep) zijn de enige domeinen die een grote groep ondernemers aanspreken. Daarbij speelt het karakter van je onderneming vanzelfsprekend een grote rol. De extensie .nl past meer bij een op Nederland gerichte mkb-ondernemer en .com meer bij een multinational.

Leidraad

Wanneer je een extensie moet kiezen voor jouw domeinnaam, kunnen deze onderzoeksresultaten een leidraad bieden. Denk goed na over wat je wilt overdragen aan je websitebezoeker. Wat past er bij het imago van jouw bedrijf? Ben je een internationaal bedrijf met een groot bereik, of heb je de ambitie dit te worden? Dan ligt .com mogelijk meer voor de hand. Zet je jouw zaak in de markt als een betrouwbaar bedrijf dat dichtbij de klant staat? Dan is .nl wellicht een betere keuze.

Wat vind je van dit artikel?