Waarom een .nl domeinnaam?

Het imago van .nl

27 augustus 2015

Ondernemen zonder een eigen website is vrijwel onmogelijk in deze tijd. Wanneer je als Nederlandse ondernemer een extensie voor je domeinnaam moet kiezen, heb je verschillende opties zoals .nl, .com, .net, .org en sinds kort zelfs .amsterdam. Waarom zou je kiezen voor .nl?

Wanneer je een website start, is het belangrijk dat deze site past bij het imago van jouw bedrijf. Dat begint bij het kiezen van een domeinnaam en een extensie. Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) heeft onlangs laten onderzoeken* hoe domeinnamen die eindigen op .nl worden gezien door Nederlanders. Hieruit blijkt dat men positieve associaties heeft bij deze extensie. En dat kun jij als ondernemer in je voordeel gebruiken. 

Meest postieve imago

Uit het onderzoek blijkt dat .nl in Nederland het rijkste en meest positieve imago heeft van alle extensies, gevolgd door .com. Extensies als .shop, .tk en .bmw worden als vaag en minder betrouwbaar bestempeld.

Nederland en vertrouwen

De extensie .nl wordt door de respondenten geassocieerd met ‘Nederland’, ‘vertrouwen’, ‘eigen’, ‘internet’ en ‘website’. Ook roept het associaties op met succesvolle bedrijven die een .nl domeinnaam hebben, zoals marktplaats.nl, nu.nl en post.nl. Als mensen aan .com denken, denken ze vooral aan ‘Internationaal’, ‘buitenlands’, ‘wereldwijd’ en ‘commercieel’.

Op de vraag welke woorden bij het imago van .nl passen, worden ‘dichtbij’ (74%), ‘vertrouwd’ (69%), ‘betrouwbaar’ (65%), ‘veilig’ (64%) en ‘waardevast’ (49%) het meest genoemd. 

Wanneer je een extensie voor je website gaat kiezen, is het goed om deze informatie in je achterhoofd te houden. De uitstraling van je website begint bij je domeinnaam.

*Aan dit onderzoek hebben 1025 respondenten deelgenomen.