Wat is nu precies cold calling of koude acquisitie?

Column Marianne van de Water | Nieuwe business

Wel, volgens Wikipedia het volgende: cold calling is een Engelse term die binnen de marketing, meer in het bijzonder de persoonlijke verkoop, refereert aan het benaderen van personen die nog geen relatie met de onderneming hebben.

Doorgaans gebeurt dit per telefoon. De persoon die gebeld wordt verwacht dit gesprek niet en heeft hier ook niet om gevraagd. Dit maakt cold calling voor veel (tele)marketeers een onaangename en zeer lastige bezigheid, omdat veel mensen die benaderd worden de marketeer afwijzen, ophangen of anderszins negatief reageren. Het succes van cold calling is erg afhankelijk van de kwaliteit van het bestand waarmee begonnen wordt. Ondernemingen kunnen met een telefoonboek beginnen of met een (gekochte) database waarin personen staan, waarvan - gebaseerd op bepaalde kenmerken - een redelijke verwachting bestaat dat ze interesse in het aanbod kunnen hebben.

Oh lieve hemel, zit je hierop te wachten? En dan dit nog eens... Nog niet afhaken hoor... 

Koude acquisitie is een in het bedrijfsleven gebruikte term voor het ongevraagd benaderen van particulieren of bedrijven waarbij de verkoper en mogelijke koper elkaar (nog) niet kennen. Het oogmerk van de verkoper is iets aan de andere partij te verkopen. Dit kan het verkopen van een product of dienst (bijvoorbeeld een verzekering of een aanbieding van een energiebedrijf) zijn, maar kan ook het verkopen van een afspraak ten doel hebben. Het benaderen kan zowel in persoon zijn als telefonisch. Meestal geschiedt koude acquisitie echter via de telefoon; daarom worden ook wel de termen cold-calling gebruikt. Koude acquisitie wordt veelal geassocieerd met telemarketing, bijvoorbeeld callcenters die 's avonds bellen naar een huisadres. Veel bedrijven maken ook gebruik van koude acquisitie om het B2B-segment (business to business) te benaderen. Daarbij hebben ze veelal de bedoeling om te komen tot een afspraak met een nieuwe klant.

Kortom, wat ik al dacht als je dit leest wordt je niet blij, en dat is precies waar ik verandering in breng. Graag wil ik heel ondernemend Nederland anders laten kijken naar deze termen, ze zijn namelijk hartstikke interessant om nieuwe klanten en uiteindelijk nieuwe business uit te halen. Mijn zienswijze is dan ook, bekijk het eens met een andere bril, zie het als marketing, klantrelatiemanagement of branding. De telefoon pakken om afspraken te maken is een geweldige manier om je zelf (je bedrijf) op de kaart te zetten. Zorg wel dat je dat op de juiste manier doet. Een glimlach aan de telefoon is dan zeker ook een vereiste! En denk eens aan je van te voren informeren via de website van degene die je belt. Wie weet staan daar leuke haakjes op waaraan je je gesprek kunt hangen. Zo wordt het dan ineens veel minder 'koude  acquisitie' achtig en veel meer een persoonlijk gesprek, waar bij de toehoorder ook uiteindelijk met een glimlach de telefoon weer neerlegt en met een goed gevoel terugdenkt aan dat ontzettend leuke gesprek dat hij zojuist met je gevoerd heeft! Als je dan nog eens het juiste moment treft weet je zeker dat de afspraak jou gegund wordt!

Wat vind je van dit artikel?

Auteur

Marianne van de Water