Concurreer op waarde, niet op prijs

Column Ralph Karseboom | Bepaal de waarde van jouw dienst

18 april 2018

Je mag nooit geobsedeerd worden door de prijs. Ben jij er ook helemaal klaar mee om te horen: "te duur"? Mensen zijn gewoon te gericht op de prijs en niet op de kosten of de waarde.

Whitepaper: Hoe lanceer ik een nieuw product?

MKB in Beeld 2020

Obsessie

Wat bedoel ik hiermee? Mensen zijn de laatste tijd zo geobsedeerd door de prijs van een product en niet de daadwerkelijke waarde. Als jij enkel verkoopt op prijs, dan doe je het helemaal verkeerd. Je moet ervoor zorgen dat jouw product waarde toevoegt, alleen dan kun je de prijskwestie elimineren.

Mensen maken deze fout de hele tijd; ze kiezen de goedkoopst mogelijke oplossing omdat ze denken dat het product hetzelfde is. Bijvoorbeeld in de industrie waar ik zelf actief ben kiezen ze voor een VPS provider die dezelfde hardware-specificaties biedt voor, laten we zeggen, een 25 procent lagere prijs.

Negen van de tien keer zullen die klanten die provider binnen een maand weer verlaten en zal zij op zoek gaan naar een nieuwe provider. Dit omdat de oude provider "verschrikkelijk was met de kwaliteit van dienstverlening". Snap je mijn punt? Kijk niet naar prijs, maar kijk naar waarde. Als de waarde van jouw dienst de prijs die je vraagt ??overschrijdt dan hoef je jezelf helemaal geen zorgen te maken over de prijs van jouw dienst.

Concurreer op waarde

Je waarde moet veel verder dan op prijs alleen liggen. Bedrijven die voornamelijk op prijs concurreren zijn ook heel snel weer uit de running. Het geld raakt op of de klanten lopen weg aangezien kwaliteit niet te beiden is voor een bodemprijs. Je moet nooit besparen op kwaliteit en als een klant dit niet kan waarderen dan kan die klant er zelf voor kiezen om naar de concurrentie te gaan die het voor een 25 procent lagere prijs aanbiedt. Dit zijn niet de klanten waar je je op dient te focussen. Jouw focus moet liggen op de klanten die weten wat jouw product is en hier ook de waarde van inzien. Uiteraard dien je wel duidelijk te maken waar jouw waarde ligt en waarom je dan een hoge prijs vraagt. Wat je ook doet, verlaag nooit je prijs! Mensen, prijs is een mythe.