Wat zijn de trends in efficiënte communicatie?

Bewust stilstaan: wat wil de klant en wat is nuttig?

24 juni 2013

Het ene mobiele communicatiemiddel duikelt over het andere. Zeggen we ‘nieuwe trends’, denk je misschien: Néé, niet nóg meer! Maar experts denken juist dat 2011 het jaar wordt waarin er orde in de chaos komt.

Efficiënter Werken Scan

Jojanneke van den Bosch van Eos Online Communicatie raakt al zes jaar geen pc meer aan en haar mailbox houdt ze ‘zen’. Leeg dus. Volgens Jojanneke wordt mailen helemaal passé. Contact gaan we vooral leggen via online applicaties. Binnenkort gaat ze naar New York, voor de Social Media week. Daar verwacht ze te zien dat 2011 het jaar wordt om écht los te gaan met mobiele communicatiemiddelen: grenzen opzoeken en nieuwe kansen ontwikkelen. Mobiliteitsmanager Lara Severin van MKB Bereikbaar verwacht ook veel verandering: ‘De markt van communicatiemiddelen is constant in beweging en er worden steeds nieuwe en effectievere methodes ontwikkeld. Wat het nu helemaal lijkt te zijn zal over 10 jaar wellicht alweer helemaal verouderd zijn.’

Crossmediaal

Een andere ontwikkeling die Jojanneke tegemoet ziet, is meer crossmediale communicatie tussen ondernemer en klant. Ze denkt dat apps websites deels gaan vervangen. ‘Stel dat je een prijsvraag op je website wil zetten. Dan kun je óók beslissen dat mensen om mee te doen een speciale app moeten downloaden. Via de applicatie worden deelnemers naar bepaalde locaties geleid waarover ze vragen moeten beantwoorden of waarvan ze foto’s moeten maken met hun smartphone. Doe je dat goed, win je de prijsvraag. Op die manier kun je als ondernemer vele leuke acties bedenken. Websites zullen meer brochure-achtige naslagwerken worden, tenzij ondernemers op een slimme manier het sociale verkeer weten te integreren in hun website.’

Faxapparaat verleden tijd

Wat het pand uitgaat, is volgens Lara Severin het faxapparaat. ‘Een scanner vervangt het faxapparaat. Dan is een bestand meteen digitaal te gebruiken. Bovendien is er minder papier nodig, dus het is beter voor het milieu.’

Vergaderen

Fysiek aanwezig zijn bij een vergadering zal volgens zowel Arjen van Ruiten van Knoworries als mobiliteitsmanager Lara Severin van MKB Bereikbaar steeds minder normaal worden. Lara: ‘Mensen zullen vaker tussen twee afspraken door vanuit een rustige plek in bijvoorbeeld een wegrestaurant inbellen. Zo gaan ondernemers optimaler gebruik maken van hun tijd. Ik verwacht zelfs dat videoconferencing binnenkort per telefoon of tablet zal gaan. Dat je gewoon vanuit de auto met je telefoon in de houder kunt vergaderen.’ Lara verwacht dat ondernemers komend jaar hun organisatiestructuur gaan aanpassen om dit mogelijk te maken. Arjen: ‘Omdat mensen zoiets in het begin eng vinden, hebben wij voor de managementvergaderingen een afspraak gemaakt: van de twaalf vergaderingen komend jaar, doen we er zes in real life en zes via Skype. Zo verplichten we mensen vanaf hun werkplek te vergaderen en een drempel over te gaan.’

Social media monitoren

Wout Withagen, directeur van internetbureau Freshheads, en zijn werknemers testen allen uit wat nieuw is op het gebied van mobiele communicatie en zijn zo een klein stapje vóór. Freshheads ontwerpt en ontwikkelt webapplicaties. Vanaf 2011 verwacht Wout dat er steeds meer orde in de wirwar van communicatieplatformen gaat komen. ‘De grote jongens  - Twitter, Google, Facebook - zullen overblijven, de rest zal afhaken. Ook Jojanneke van de Bosch verwacht meer overzicht: ‘Ik denk dat internet, smartphones en tablets meer op elkaar afgestemd zullen worden, waardoor je weinig tijd kwijt bent om van het ene over te schakelen op het andere. Wel zo effectief voor drukke ondernemers.’

Beter nadenken over apps

Freshheads ontwerpt iPhone-apps, maar bouwt ze niet. Dat ontwerpen zal niet makkelijk gaan via mobiele communicatiemiddelen, omdat voor een groot programma als Photoshop een glasvezelverbinding noodzakelijk is. Wout verwacht dat verbindingen beter gaan worden. Dat ze meer kunnen hebben en dat steeds meer grote programma’s ook vanaf afstand bereikbaar zijn. Hoopvol: ‘En als ik 2011 de kwaliteit en de prijs van mobiel internet ook beter wordt, zal mobiel werken nog meer van de grond komen.’

Auteur

Lenneke Arts