Drie ondernemers over efficiënte communicatie

24 juni 2013

Smartphone in je ene hand, tablet in je andere hand en voor je neus een laptop. Hoe kies je uit het enorme aanbod van mobiele communicatiemiddelen, de meest geschikte mix? Drie ondernemers vertellen hoe zíj het aanpakken, efficiënt communiceren.

Efficiënter Werken Scan

Arjen van Ruiten, mede-eigenaar van it-bedrijf Knoworries heeft het groots gedaan: de hele telefooncentrale de deur uit. ‘We bellen met Office Communications Server van Microsoft.’ OCS is een direct communicatiemiddel, waarmee je kunt communiceren met de contactpersonen die op hetzelfde moment online zijn. Msn is bijvoorbeeld ook een instant messaging programma. Bellen met zo’n soort programma kan dus ook. Arjen: ‘Collega’s en klanten zien een groen bolletje als je bereikbaar bent, een rode als je een afspraak hebt. Dit doordat je presence gekoppeld is aan je outlookagenda. Zo weten mensen wanneer je tijd voor ze hebt. Wel zo efficiënt.’

Software as a Service

Ook adviseur online communicatie Jojanneke van den Bosch wil haar communicatie met opdrachtgevers en freelancers zo efficiënt mogelijk houden. ‘Applicaties versnellen dat contact,’ vertelt de zelfstandig onderneemster. ‘Ik heb een broertje dood aan een volle mailbox, dus werk ik met ‘Basecamp’ (Software as a Service), een online samenwerkingsplek waar je een planning kunt maken en bestanden kunt plaatsen. Het enige wat ik daarna nog hoef te doen, is een mail rondsturen: ‘Jongens, ik heb een update geplaatst.’’

Aantekeningen

Arjen maakt zijn notities tijdens vergaderingen met het programma ‘One Note 2010’, op zijn laptop. Jojanneke maakt die op haar iPad. Jojanneke: ‘Ik selecteer de technologie die ik gebruik op basis van de dingen die ik moet doen. Geef ik een presentatie, gebruik ik mijn mini-laptop. Wil ik notities maken, dan mijn iPad. Én ik gebruik verschillende apps. Daarbij is het de kunst een goede mix van apps te kiezen: apps die je iets kunnen leren en apps die passen bij je manier van werken.’

Twitterende ijscoman

Heb je het over smartphone-apps, dan kan ijscoman Marten Schuurman daar alles over vertellen. Via de app Foursquare checkt hij in op een locatie in Utrecht en op Twitter voegt hij toe tot welk tijdstip hij daar blijft staan met zijn ijscokar. Marten: ‘Met Twitter speel ik in op locatie en actualiteit, dan bereik ik de meeste mensen. Tijdens het WK bijvoorbeeld konden alle mensen die de uitslag goed voorspelden, het hele WK gratis ijsjes komen halen.’ Mobiele communicatie is voor Marten een efficiënte én leuke manier om zijn klanten te bereiken. Het socializen – Martens twitternaam is socialijs – maakt het voor Marten extra leuk. ‘Laatst twitterde een oud vrouwtje die slecht ter been was, dat ze ontzettend zin had in een ijsje. Dan pak ik mijn kar en fiets ik naar die vrouw toe. Ik heb een kwartier gezellig met haar gepraat.’

Auteur

Lenneke Arts