10 tips om slimmer te communiceren

Hoe doen andere ondernemers dat, efficiënt werken?

16 maart 2012

Om orde te krijgen in de stortvloed aan mails, sms'jes en telefoontjes, delen tien ondernemers hun tips om slimmer te werken. Kernwoorden? Luisteren, communicatieprogramma's en communicatiedoelen.

'Heb jij een goede tip voor andere ondernemers om slimmer om te gaan met die dagelijkse overvloed aan prikkels? Laat je horen!' Dat vroegen wij twee weken geleden aan ondernemers. De tien beste tipgevers kregen het boek '175 lifehackingtips' van o.a. Martijn Aslander. Maar wat waren hun tips?

Goede communicatie begint bij...

Drie van de tien winnaars noemden luisteren als hét ingrediënt van efficiënte communicatie. Dinie Naezer-Heerschop vindt zelfs dat efficiënt communiceren dáár begint. 'Als je luistert naar wat de ander precies nodig heeft, hoef je daarna ook minder uit te leggen en voorkom je extra vragen.' Ook W.H. de Vries vindt dat je eerst moet luisteren. 'Pas daarna kun je nadenken waarom je wil communiceren en wat je wil bereiken.' Ludgarda Chakoetoe: 'Effectief luisteren, een positieve aanspreekhouding aannemen, waardering en ruimte geven, je aanpassen, afhandelen, kwaliteit en kwantiteit, dat zijn voor mij de ingrediënten van slim werken.'

Wat wil je bereiken?

Goed luisteren is één, je eigen boodschap vervolgens goed kunnen communiceren is twee. Liane Duit tipt om goed je doel voor ogen te houden. 'En bedenk wie je nodig hebt om dit doel te bereiken.' Zodra je weet wie je nodig hebt en wat je wil bereiken, breng je je communicatiepartner in de yes-modus met de tip van Adrienne Zoontjes: 'Laat hem of haar drie keer ja zeggen en knikken. Tien tegen één dat jij je doelen kunt bereiken in dit gesprek.' Overigens moet je hierbij geen gouden bergen beloven. Dat vindt L. Lahaije: 'Maak alleen afspraken die je kunt nakomen. Zo verspil je geen kostbare tijd om later zaken die scheef zijn gelopen, weer recht te praten.'

Tijd indelen

Peter Rutten kijkt bij het geven van zijn tip meer naar het moment van communicatie. Hap-snap communiceren, zoals Rutten korte boodschappen noemt, kan volgens hem beter op één moment van de dag. 'Je voorkomt daarmee dat je te lang stilstaat bij een zaak en dat je veel tijd verliest aan inkomende boodschappen,' vindt hij.

Programma's

Niet alleen het moment is belangrijk, het zijn ook de middelen die communicatie kort en krachtig kunnen maken. Een van de winnaars die liever niet met haar naam in dit artikel wil, vindt dat we massaal skype moeten installeren op onze PC, laptop, tablet of gsm. 'Skypen is gratis en zuiver. Het bespaart lange files en telefoonkosten, zeker als je contactpersoon ver weg woont.' Een programma wat we ook moeten installeren is Yammer, volgens Addie Van der Berg. 'Handig voor gerichte communicatie aan je personeel. Berichten kunnen zowel voor het hele bedrijf als per afdeling geplaatst worden, waardoor de juiste persoon de juiste boodschap niet meer kan missen. A.F. de Boer tempert met zijn tip het enthousiasme een beetje: 'Vraag je klanten welke communicatievorm zíjn voorkeur heeft. Staat hij wel open voor de vorm van communicatie die je zelf aanbiedt?'

Auteur

Lenneke Arts