Hoe komt mijn bedrijf in de publiciteit?

Drie tips voor een succesvolle voorbereiding

19 april 2018

Publiciteit helpt je om onder de aandacht te komen van klanten en andere relaties. Positief nieuws is goed voor het bedrijfsimago. De hamvraag is: hoe komt mijn bedrijf in de publiciteit? In de krant, op radio en TV?

Zo wordt je persbericht wél gepubliceerd

MKB in Beeld 2020

Relevantie

In Nederland is de pers onafhankelijk. Journalisten bepalen zelf óf en hoe zij over je bedrijf berichten. Je kunt geen publiciteit bij hen afdwingen. John van Schagen, oprichter van Buzzpress, een online tool om persberichten mee te versturen vertelt: "Het enige wat je kunt doen is hen verleiden om over je onderneming te berichten. Om dat goed te kunnen doen, is het belangrijk eerst jezelf de vraag te stellen wat je bedrijf voor journalisten en hun publiek interessant en relevant maakt. Hoe uniek is je bedrijf, werkwijze of product nou écht vergeleken met de concurrent? Misschien bied je wel de beste oplossing, maar dat roept iedereen. Waarom is dat dan nieuws? En voor wie is dit relevant om te weten? Verplaats je in de journalist en vooral in de doelgroep van het medium".

Nieuwswaarde

Het sleutelwoord is nieuwswaarde. Dat staat voor alles wat nieuw is, afwijkt van het bekende én relevant is voor een journalist. Een voorbeeld. De gele ‘post it’  sticker van 3M was de eerste in zijn soort, een uitkomst voor vergeetachtige mensen en scoorde daardoor (publicitair) wereldwijd. Nieuwswaarde zit vaak in de (onverwachte) details van je product, bedrijfsvoering of in jezelf. Kijk daarom eens door de bril van een journalist, een nieuwsgierige buitenstaander, naar je eigen organisatie.  Dat is vaak lastig omdat het je eigen bedrijf betreft. Laat daarom eens een kritische klant in je (bedrijfs)keuken toe. Vraag hem expliciet om te zoeken naar opmerkelijke details. Zo vind je de publicitaire parels, slijp ze en stof ze af en benader daarna journalisten.

Weet wat je wilt zeggen

Weet vooraf wat je wilt vertellen en wat niet. Zorg ook voor bewijsvoering, bronnen en tevreden klanten die je verhaal positief kunnen bevestigen. Een persbericht schrijven of een interview geven, is specialistisch werk. Laat je daarom met raad en daad bijstaan door een professional in perszaken.