Hoe klein nieuws toch groot kan zijn

Column | Free publicity

09 januari 2013

Aandacht in lokale en regionale kranten. Dat zou jij ook wel willen toch? Met je bedrijf in het nieuws en dan het liefst zelfs nog in landelijke media alsjeblieft.

Whitepaper Hoe maak ik een ondernemingsplan?

Hoe meer positieve publiciteit, hoe meer (nieuwe) klanten. Want meer naamsbekendheid helpt je aan succes in de markt.  Allemaal waar, maar...

Uitblinken tussen 500 persberichten

Bekijk het ook eens van de andere kant. MKB-Nederland vertegenwoordigt ruim 186.000 bedrijven. Stel dat alle MKB-bedrijven eens per jaar een persbericht aan de landelijke media sturen, dan ontvangt een redactie per dag zo’n 500 persberichten. Bereken dán maar eens hoe groot de kans is om op te vallen. Uitblinken te midden van honderden persberichten is een kunst, een vak apart. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen: voor een gemiddelde mkb-ondernemer is opvallen in landelijke media vaak een maatje te groot. Maar opvallen op regionaal niveau of in een vakblad? Dat ligt binnen je bereik.

Voor wie?

Is je nieuws geschikt voor een speciale groep mensen? Dan zal een vakblad het bericht eerder oppakken. Denk daarom na over de vraag: voor wie is jouw product of dienst belangrijk? Richt je aandacht in je persbericht op de groep lezers die meer wil weten over jouw product of dienst. Wat maakt dat mensen jouw ‘ding’ willen hebben of meemaken? Stuur je persbericht naar de redacties van vakbladen die daarover publiceren.

Menselijke kant van je nieuws

Een regionale of lokale redactie heeft meestal meer belangstelling voor ‘nieuws met een menselijke maat’. Zit er een bijzonder verhaal achter jou als ondernemer of heeft je bedrijf een mooie historische ontwikkeling doorgemaakt? Vertel dat dan! Ook je bedrijfsuitje kan opvallen, als je de koppeling maakt met een goed doel. Een bedrijfsjubileum is ook positief nieuws en wat dacht je van de verhuizing naar een ander pand? Dat kan in de publiciteit ook positief benut worden. Mogelijkheden genoeg!

Oliebollen en ijs

Kortom: het hoeft dus niet altijd groots en meeslepend. Klein nieuws kan toch groot zijn, als het bij de juiste redactie op de goeie manier wordt aangeboden. Wie nummer 1 wordt bij de jaarlijkse wedstrijd om de lekkerste oliebol of de populairste ijssmaak van Nederland komt inderdaad wel in die landelijke krant. Maar wie tot de subtop van prima oliebollenbakkers of ijsmakers behoort, kan óók heel goed het nieuws halen. En het is nog altijd zo dat de klant voor erg lekker ijs of een beste oliebol, niet van Groningen naar Breda zal reizen, maar wel van Hilversum naar Baarn wil komen om zelf de proef op de som te nemen.

Auteur

Inge Pastoor