Internet vraagt om nieuw businessmodel in retailsector

MKB-Nederland ondersteunt retail bij ontwikkeling nieuwe businessmodellen

18 januari 2012

Het is de nieuwe plek om te winkelen: online, want dat is sneller en makkelijker. Maar winkeliers worden hier de dupe van. Steeds meer winkels op meubelboulevards en in winkelcentra staan leeg. Dat vraagt om een nieuw businessmodel.

Zware tijden voor retail

Niet alleen de groei van internet als verkoopplaats, maar ook vergrijzing, bevolkingskrimp, de slechte economische omstandigheden en veranderend koopgedrag zorgen voor moeilijke tijden voor winkeliers.

Innovatie en ontwikkeling

Uit een ronde tafelgesprek van MKB-Nederland met onder andere de retailbranche, de vastgoedsector en banken kwam naar voren dat de retailsector nieuwe businessmodellen moet gebruiken: winkeliers moeten innoveren en ontwikkelen. MKB-Nederland gaat ze hierbij helpen.

Kansen benutten

Winkeliers moeten de kansen, die de veranderingen in de retailsector met zich meebrengen optimaal benutten. Ze moeten de kracht van internet niet tegen zich laten werken, maar gebruiken. Mkb’ers kunnen door middel van internet gemakkelijk zakendoen met de andere kant van de wereld.

Voor starters is de online wereld een prima plek om het succes van hun concept te testen. Loopt de online winkel goed, dan kan de ondernemer een fysieke winkel in de winkelstraat beginnen. De vastgoedsector moet hier voor ruimte zorgen.

Wat gaat MKB-Nederland precies doen?

MKB-Nederland gaat samen met branches een ondersteunende rol spelen bij de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen en de toekomstige rol van de retail en entertainment. MKB-Nederland wil:

  • belemmerende wet- en regelgeving tegengaan

  • ondernemers ondersteunen in het behalen van meer online rendement

  • helpen de (online) verkoop van ondernemers te bevorderen

Bron: MKB-Nederland