Manage je online reputatie

Tips en trucs om je online reputatie te monitoren

17 augustus 2012

Google jezelf en je staat soms verbaasd over de resultaten. Zakelijke contacten en potentiële klanten kunnen dezelfde informatie tegenkomen als ze een online zoektocht naar jouw onderneming beginnen. Je online reputatie is dus van groot belang, je digitale bestaan is immers de spiegel van je professionele succes. Houd daarom regelmatig het web in de gaten om te zien wat over jou en jouw onderneming gemeld wordt.

Online is het steeds eenvoudiger voor klanten om een mening te verkondigen over jouw organisatie en te delen met anderen. Deze content kan natuurlijk positief zijn, maar wanneer het negatief is, kan het zelfs schadelijk zijn voor je bedrijf. Daarom is het belangrijk om goed in de gaten te houden hoe jouw online reputatie ervoor staat. Dit kun je zelf doen door regelmatig je online reputatie in de gaten te houden via social media of door Google af te speuren. 

Online Reputation ManagementHet beschermen van het online bedrijfsimago is niet nieuw. Veel grote ondernemingen krijgen hulp van gespecialiseerde bedrijven in Online Reputation Management (ORM) en Search Engine Reputation Management (SERM), of zetten eigen communicatiepersoneel in dat webforums afzoekt op negatieve reacties van consumenten. Natuurlijk kun je zelf heel veel doen om je online reputatie in de gaten ten houden. Geen ingewikkelde trucjes, maar met een paar handige tips kom je al een stuk verder.

Eenvoudige tips om je online reputatie te monitoren

  • Zit er bovenop: houd regelmatig in de gaten wat over jou of je bedrijf geschreven wordt. Google regelmatig op je (bedrijfs)naam.

  • Meld je aan voor Google Alerts zodat je dagelijks of wekelijks de laatste meldingen over jouw bedrijf in je mailbox ontvangt.

  • Meld je aan voor diverse sociale media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn. Zo houd je via sociale media in de gaten welke informatie over jou en je bedrijf gepost wordt.

  • Post ook regelmatig positieve informatie over jezelf of je bedrijf. Let er daarbij wel op dat je een realistisch beeld schetst zodat je niet te hoge verwachtingen over jouw diensten creëert.

  • Beveilig je accounts goed zodat je het hackers niet gemakkelijk maakt met je ‘goede’ naam aan de haal te gaan.

  • Vraag vrienden en familie om discreet met informatie en foto’s met betrekking tot jouw persoon of bedrijf om te gaan.

  • Kun je er zelf niet bij? Benader de webmaster, de auteur van het stuk of de internetprovider met het verzoek de informatie te verwijderen of aan te passen. 

Hoe om te gaan met negatieve reacties Stuit je op internet toch op negatieve berichten over jezelf of je onderneming? Lees het artikel ‘Online reputatie: wat doe je ermee?' Dit artikel geeft duidelijke duidelijk tips hoe om te gaan met negatieve berichtgeving over je onderneming.  

Auteur

Astrid van der Ziel