Maak naam als expert op je vakgebied

Tips om in de publiciteit te komen
Erkenning voor je professionaliteit is natuurlijk altijd leuk en streelt je ijdelheid. Publiciteit heeft vooral zakelijk voordeel. Wie in de media als expert wordt geïnterviewd over zijn product of vak, ontvangt daarmee vaak goedkeuring.
Maak gebruik van contentmarketing
Klik hier
Met een contentplan
Download gratis
Dergelijke gratis publiciteit is voor de meeste ondernemers onbetaalbaar; ga maar eens landelijk adverteren. Maar hoe speel je jezelf in de kijker? Met deze tips moet het lukken.
 
1. Start een blog
Op reclamepraatjes ziet niemand te wachten. Kies voor de indirecte weg door over je expertise te schrijven, en niet zo zeer over je product of dienst. Wat gebeurt er op jouw vakgebied? Welke trends en ontwikkelingen zijn er in de markt? Dit kun je altijd kwijt in je webblog. Wees eerlijk en transparant. Laat onzin en prietpraat achterwegen, daar prikt men doorheen.
 
2. Zet social media in
Met een blog en social media bepaal je zelf wat je de wereld in stuurt. Houd je in als het om reclame gaat, maar heb je nieuws of een bijzondere visie, schroom niet en tik een paar woorden.
 
3. Volg en wordt gevolgd
Zoek uit welke media, journalisten en andere opiniemakers jouw expertise delen. Volg ze op social media, bestook ze niet, maar stuur ze zo nu en dan een nieuwswaardig of interessante visie. Sluit je aan bij het gesprek.
 
4. Wees toegankelijk
Als ondernemer ben je het gezicht van je onderneming. Zorg voor een toegankelijk en prettig voorkomen. Als je een product of dienst kunt verkopen, waarom zou je dan jezelf niet kunnen ‘verkopen’? Mensen vinden andere mensen vaak sympathieker dan een anonieme organisatie.
 
5. Zeg geen ‘nee’
Komt het interviewverzoek slecht uit? Heb je het druk? Jammer, maar deze kans moet je niet laten lopen. De meeste media zijn vluchtig, hebben bijna altijd haast en bellen bij een ‘nee’ gerust je concurrent voor professioneel commentaar. Vijf minuten wachten kunnen al funest zijn.
 
6. Bereid je voor
Haast of geen haast, regel dat je je even kunt voorbereiden op een interview. Zorg dat je het onderwerp kent en denkt goed na wat je kwijt wilt en wat niet. Formuleer een zogenoemde kernboodschap: de informatie die je sowieso over wilt brengen. Stel eventueel voorwaarden voor een gesprek: waar wil je het wél en niet over hebben.
 
7. Ontwikkel een relatie met journalisten
Wie eenmaal contact heeft met een journalist, moet de relatie koesteren. Bel zo af en toe, eet eens een broodje. Deel relevante informatie, vooral met vakjournalisten, die zijn afhankelijk van hun contacten met ‘het veld’.
 
8. Spreek en schrijf
Wordt een conferentie op jouw vakgebied georganiseerd? Meld je als spreker. Publiceert een vakblad over jouw expertise? Bied aan om een stuk te schrijven. Door dergelijke publieke optredens onthouden mensen jou en je boodschap. Niet zelden komt er publiciteit of zakelijke contacten uit voort.
 

Gouden regels voor je businessplan

Zet al je doelen op papier
Ondernemen begint met een idee. Alle vragen die uit dat idee voortvloeien, komen in een businessplan. Is er een markt voor jouw product of dienst? Wat...

Dierenziekenhuis strijdt mee in TNE verkiezing

Wie wordt The Next Entrepreneur 2012? Misschien gaat die titel wel naar Stijn Peters en Bernard Valkenburg van Dierenziekenhuis Eindhoven. In april...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten