Vaste telefoon nog steeds belangrijk voor ondernemer

Ondanks nieuwe communicatiemiddelen blijft bellen populair

21 januari 2013

Het belgedrag van ondernemers verandert. Ondernemers maken steeds meer gebruik van mobiele apps en andere communicatievormen zoals VoIP, maar de vaste telefoon is nog altijd van grote waarde voor veruit de meeste ondernemers.

Whitepaper 'Benut je online kansen: communicatie'

Dat blijkt uit een onderzoek van Telfort Zakelijk in samenwerking met BusinessCompleet naar het belgedrag van Nederlandse ondernemers. Voor dit onderzoek werden begin 2012 in totaal 1268 ondernemers ondervraagd.

Bellen via VoIP

Veel mobiele apps worden door ondernemers gezien als een goede aanvulling op het vertrouwde bellen en sms’en. Bellen via het internet (VoIP) wordt steeds populairder onder ondernemers, zo blijkt uit de reacties van de respondenten. Hiervoor heeft 36 procent van de mannen en 24 procent van de vrouwen apps als Skype, Google Talk of Viber geïnstalleerd op de smartphone. WhatsApp Messenger wordt door 78 procent van de jonge ondernemers (tot 30 jaar) gebruikt. Dit in tegenstelling tot de oudere ondernemers (de groep ondernemers van 30 tot 60 jaar) van wie 44% hier gebruik van maakt.

Combinatie vast-mobiel

Opvallend resultaat van het onderzoek is dat naast de populariteit van apps en het gebruik van nieuwe communicatievormen als VoIP, er nog steeds een sterke behoefte is aan (vaste) telefonie. Ruim twee derde van de ondernemers geeft aan waarde te hechten aan een vaste telefoon op het werk. Hiermee is het vaste zakennummer zeker niet uit het kantoor verdrongen door de opkomst van smart phones. Bij ondernemers is de combinatie van vaste telefonie en mobiele telefonie daarom steeds belangrijker.

Meer informatie over telefonie en internet voor ondernemers vind je op onze Sneller Ondernemendesk.