'Helft werknemers pakt fiets na e-bikeproef'

55 bedrijven doen mee aan actieweek fietscampagne Rij2op5

26 oktober 2012

Stimuleer jij je werknemers al vaker de fiets te pakken? Ze worden er fitter door, verbranden calorieën, kunnen hun hoofd beter leegmaken en zijn goedkoper uit. Meedoen aan een fietscampagne helpt je om je personeel daarvan bewust te maken.

Met de slogan 'wat heb ik nou weer aan mijn fiets hangen?' houdt de fietscampagne Rij2op5 tussen 2 en 5 oktober een actieweek om extra werknemers over te halen twee dagen per week de auto te laten staan en de fiets te pakken.

15 kilometer prima te fietsen  Fietsstimuleringscampagne Rij2op5 bestaat sinds maart 2010 en richt zich in het bijzonder op automobilisten. "En dat is een lastige doelgroep," weet projectleider Mirjam de Boer van de Fietsersbond. "De auto staat bij hen voor de deur en de stap om dán de fiets te pakken, is een grote. Terwijl je tot een afstand van 7,5 kilometer van je werk prima kunt fietsen. En pak je een elektrische fiets, is dat zelfs 15 kilometer."

Afvallen door fietsen Inmiddels doen 200 bedrijven mee aan de fietsstimuleringscampagne rij2op5, waarmee ondernemers hun werknemers kunnen stimuleren te gaan fietsen. Nog eens 55 doen mee aan de speciale actieweek. "Dan brengen wij allerlei campagnemateriaal langs, zoals een weegschaal, posters, placemats en een E-bikeproef, waarmee we de werknemers willen wakker schudden: als je op twee van de vijf werkdagen de fiets pakt, weet je niet wat je ziet. Letterlijk, door de omgeving waar ze van kunnen genieten op de fiets en figuurlijk door de kilo's die ze kwijtraken." Ondernemers die ook mee willen doen aan deze campagne, kunnen zich aanmelden via info@rij2op5.nl. En neem je daarnaast deel aan een fietsplan, kun je je werknemers een fiets geven, waarvan je de aanschafkosten van je winst kunt aftrekken. Lees ook dit artikel over het fietsplan voor meer informatie.

Voordelen van fietsen

  • het is goed voor de fitheid van je werknemer;

  • je werknemer verbrandt er calorieën mee;

  • je werknemer krijgt frisse lucht binnen;

  • je werknemer kan zijn hoofd goed leegmaken;

  • je werknemer bespaart op brandstofkosten;

  • het is goed voor het milieu, door een kleine CO2-uitstoot;

  • jij als ondernemer bespaart op ziektekosten, doordat fietsende medewerkers minder vaak ziek zijn (bron: onderzoek TNO);

  • het spaart parkeerplekken uit

Helft werknemers blijft fietsen  Het resultaat van de campagne Rij2op5 mag er zijn, volgens De Boer. "Aan het eind van een campagneperiode, overweegt de helft van de werknemers die heeft meegedaan aan de e-bikeproef te blijven fietsen en overweegt een kwart zélf een elektrische fiets aan te schaffen." Zo heeft een groot deel van de werknemers van verhuisbedrijf Wim Pot uit Amersfoort sinds de campagne een fiets aangeschaft, terwijl de mannen voorheen elke dag de auto pakten. "Sindsdien is fietsen daar de norm en proberen de werknemers allemaal twee dagen per week de auto te laten staan."