Boeken en champagne als businessmodel

Jonge ondernemer scoort met unieke winkel in Amsterdam

22 oktober 2013

Books & Bubbles is een boekwinkel in hartje Amsterdam, waar tweedehands boeken worden verkocht én feestjes met champagnebubbels worden gevierd. Gekke combinatie? Eigenaresse Steffy Roos du Maine vindt er niks vreemds aan. “Ik houd van boeken én van feestjes; voor mij voelt het als een heel natuurlijke combinatie.”

Naam: Steffy Roos du Maine

Bedrijfsnaam: Books & Bubbles

Opgericht: November 2012

Bedrijfsvorm: Eenmanszaak

Personeel: 2 vrijwillige medewerkers en 1 stagiair

Steffy Roos du Maine (26) beaamt: “Een combinatie tussen feestjes en boeken is er eentje die je niet vaak ziet.” En daarmee heeft ze eigenlijk hét gat in de markt, de niche in boeken- en bubbelland te pakken. Want wat is leuker dan een feestje op een inspirerende plek als een knusse boekhandel?

Zaak openen met klein budget

Met dat idee zette Du Maine eind augustus 2012 de eerste stappen richting een eigen bedrijf. De volgende gingen in sprinttempo: eind november opende Books & Bubbles haar deuren. “Bizar snel,” knikt de jonge ondernemer. “Maar ik had binnen een week een pand gevonden en wilde mijn winkel met eigen budget opzetten. Ik heb het idee dat als je financiering zoekt bij een bank, je altijd concessies moet doen. Dat wilde ik niet. Bovendien: met een klein budget word je extra creatief. Zo verkoop ik tweedehandsboeken en van het interieur is ook het grootste deel tweedehands.

Al klanten nog vóór de opening

Inmiddels is de winkel met tweedehandsboeken, Conversation Dinners, workshops, schijversavonden, leesclubs en bubbles tastings dik drie maanden open. Het loopt als een tierelier. Eén van de redenen daarvoor is dat Du Maine haar vrienden- en kennissenkring in de aanloop naar de opening heeft meegenomen in het proces. “Ik plaatste foto’s van het pand op Facebook, hield mensen op de hoogte van vorderingen, deelde elk nieuw idee en vroeg vrienden om hun mening. En daar reageerde iedereen enthousiast op.”

Klanten via Facebook

Zonder Facebook was het niet zo goed gegaan met de winkel, durft de ondernemer wel te stellen. “Een groot deel van de klanten in de winkel of de bezoekers van events, kennen Books & Bubbles via Facebook of via vrienden die mijn pagina liken op Facebook. Ook pers komt veel via mijn website of Facebookpagina.” De website heeft ze zelf gemaakt, via Wordpress. Een uitgeschreven online plan heeft ze niet, net zo min als een ondernemingsplan. Toch loopt alles soepel. “Ik probeer er nu ook een structuur in aan te brengen. Iedere dinsdag plaats ik bijvoorbeeld een dagboek, waarin ik vertel hoe de afgelopen week is geweest. En iedere donderdag plaats ik een quote, waarvan de bezoekers moeten raden uit welk boek hij komt.”

Conversation Dinners

De events die ze aankondigt via Facebook, worden goed bezocht. Neem de Conversation Dinners. Het idee ervoor komt van Theodore Zeldin uit Oxford, die vond dat mensen te weinig met elkaar praten. Du Maine: “Op het ‘menu’ staan daarom geen dinergangen, maar gespreksonderwerpen. Vervolgens zit je tegenover een volkomen vreemde aan tafel, waarmee je intieme, persoonlijke vragen bespreekt.” Ook leesclubs en feestjes staan regelmatig bij Books & Bubbles op het programma. “En binnenkort is het eerste feestje. De préborrel is hier, het uiteindelijke feest op een geheime locatie in de buurt. Het thema is natuurlijk iets uit de literatuur: the lost generation dit keer.” De evenementen van Books & Bubbles staan niet hélemaal los van de boekenwinkel. “De boeken vormen onbedoeld een soort sluikreclame. Als iemand tijdens een champagneproeverij even om zich heen kijkt, ziet hij negen van de tien keer een mooi  boek staan dat hij ooit gelezen heeft en hem eraan herinnert hoe fijn lezen is.”

Zonder online, geen zaak

De eigenaresse van de boekhandel tipt andere ondernemers óók veel te gaan doen met online ondernemen. “Maar alleen als ze het ook leuk vinden of er tijd in willen steken. Ik zie veel ondernemers die het geforceerd doen, of een lege Facebookpagina hebben waar ze niks mee doen.” Zelf heeft ze nog volop plannen wat betreft online ondernemen. Zo hoopt ze nog verder te groeien op Facebook en meer bezoekers te krijgen op haar website. “En ik wil van mijn activiteit op Twitter, Facebook en mijn website meer een geheel maken. Sowieso blijf ik volop online ondernemen. Ik zou mijn zaak niet meer kunnen voorstellen zónder.” 

Auteur

Lenneke Arts