"Wij exporteren de Nederlandse fietsenkennis de wereld over"

VANMOOF in vier jaar tijd grote naam in fiets- en ondernemersland

28 oktober 2013

De broers Carlier begonnen vier jaar geleden hun bedrijf VANMOOF. Wat begon met 'laten we de Nederlandse stadsfiets doorontwikkelen tot een Nederlands exportproduct' is uitgemond in een prachtbedrijf met dealers in Amerika, Azië en Europa.

Naam: Taco Carlier

Bedrijfsnaam: VANMOOF

Bedrijfsvorm: bv

Sinds: 2009

Werknemers: 18 mensen, verdeeld over Amsterdam en Taipei

Advies: "Start geleidelijk. Als je een hotel wil openen, begin dan met een bed and breakfast aan huis om te oefenen."

Sinds 2009 is VANMOOF een bekende naam in de Nederlandse zakenwereld én een graag gezien fietsmodel in het Nederlandse straatbeeld. En daarbuiten, aangezien 70 procent van de omzet van het bedrijf van broers Taco en Ties Carlier uit het buitenland komt.

Fiets als exportproduct

Het begon in 2007 met een wild idee van de broers. "We merkten dat steeds meer mensen buiten Nederland de fiets pakken. Maar niet de juiste, vonden wij," vertelt Taco Carlier. "Laten we de Nederlandse stadsfiets doorontwikkelen, zeiden we tegen elkaar. En er een mooi Nederlands exportproduct van maken."

Oneerlijke voorsprong

De fietsenwereld was de broers op dat moment niet helemaal vreemd, en dat is volgens Carlier direct hét ingrediënt voor een succesvolle startup. "Het is heel belangrijk dat als je een bedrijf wil starten, je iets kiest dat dichtbij je staat zodat je een voordeel hebt ten opzichte van je concurrenten. Wij hadden al een ander bedrijf in het importeren van fietsen én zijn allebei industrieel ontwerper. Dat gaf ons een 'oneerlijke voorsprong'." Carlier raadt starters aan om uit te zoeken wat hen een oneerlijke voorsprong kan geven. "Een briljant idee, kennis die niemand heeft, ervaring op een specifiek gebied, een goed netwerk in een bepaalde markt: dat kan alles zijn."

Alternatief marktonderzoek

Vervolgens moet je volgens Carlier kijken of je gouden idee daadwerkelijk zo goud is als je denkt. "Nadat we een jaar bezig waren geweest met het uitdenken van ons concept en het ontwerpen van de fiets, hebben we honderd prototypen laten produceren. We verkochten de fietsen voor een zacht prijsje aan vrienden en lieten hen ermee door Amsterdam fietsen. De lente erna gaven we een feest en nodigden al onze fietsende vrienden uit: 'Wat vond je ervan?' Dat was ons marktonderzoek." Het leverde de broers veel feedback op. De verbeterde fiets hebben ze daarna op de markt gebracht: het onstaan van hun bedrijf.

Carlier adviseert andere starters vooral hun idee te delen, net zoals hij heeft gedaan. "Veel ondernemers zijn bang om hun idee te delen, maar als je dat oneerlijke voordeel hebt waar ik het eerder over had, dan is er niet veel te jatten. Jij bent zelf dan de beste uitvoerder van je idee."

'Investeerders maken lui' 

Investeerders, Carlier heeft ze niet nodig gehad. "We maakten gebruik van het geld dat we hadden verdiend met ons eerdere bedrijf in het importeren van fietsen. Eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen te snel de hulp van een investeerder inschakelen. Investeerders kunnen je lui maken. Natuurlijk, zonder moet je creatiever zijn, langer onderhandelen met je leveranciers en slim sleutelen aan je plan, maar daar is niks mis mee." 

De eerste jaren van zijn bedrijf heeft hij het ook kunnen uitzingen zonder steun van een bank. "Pas toen we grote voorraden nodig hadden om te kunnen groeien, zijn we met ons plan naar de bank gestapt. Maar dan kom je met een heel ander verhaal dan vóór de start van je bedrijf, met een steady cashflow."

Bedrijfsnaam: niet té creatief

Tegenslagen, iedere (startende) ondernemer kent ze wel. Zo ook Carlier. De oorsponkelijke naam van het bedrijf was MOOF. "Die bleek al te bestaan, waardoor wij onze naam moesten veranderen. We hebben er VANMOOF van gemaakt, iets waar ik in het begin ontevreden over was. Ik vond het niet klinken. Maar nadat ik hem regelmatig en uit veel monden gehoord had, begon ik eraan te wennen. Nu vind ik hem leuk." De starters die nog niet op een geschikte bedrijfsnaam zijn gekomen raadt hij aan om niet té creatief met letters te husselen. "Zorg dat je naam makkelijk te spellen is. Ik ken een ondernemer wiens bedrijfsnaam je op 22 manieren kan spellen. Grote kans dat ze na wat Googelen dan bij een ander bedrijf terecht komen. Zonde!"

Auteur

Lenneke Arts