“Begin met een CTO en een verdienmodel”

Lessen voor starters van autodeelplatform SnappCar
Pascal Ontijd is medeoprichter van SnappCar: een online platform om auto’s te delen. Mede dankzij een crowdfundingcampagne kan het bedrijf uitbreiden in Engeland en Duitsland. Ontijd geeft tips om te ondernemen in de deeleconomie.
Heb jij ook een goed idee?
Klik hier
Start in vijf stappen een bedrijf
Naar MIjnMKB
Hoe kom ik aan geld?
Klik hier
Lees het whitepaper
Naar MIjnMKB
Ben jij een groeibedrijf?
Klik hier
Pensioen voor groeibedrijven
Download de brochure
“Mijn tip voor starters: begin direct met je verdienmodel”, vertelt Ontijd. “Dat is het moeilijkst, maar het is nog veel moeilijker om van een gratis naar een betaald systeem te gaan.” De medeoprichter van autodeelplatform SnappCar begon zijn bedrijf vanuit het ideaal om het aantal auto's in Europa met 1 procent te verminderen. Ontijd vertelt hoe je van een goed idee een succesvol bedrijf maakt in de ‘nieuwe economie’.
 

Impact maken

SnappCar gaat een stap verder dan initiatieven als Car2go en Greenwheels, waarbij mensen gezamenlijk auto’s gebruiken van een duurzame verhuurder. Het bedrijf van Ontijd en zijn zakenpartner Victor van Tol heeft geen eigen wagenpark. Autobezitters kunnen via het platform hun auto verhuren aan mensen in de buurt.
 
De meeste particuliere auto’s staan namelijk gemiddeld 23 uur per dag stil. Dan kosten ze alleen maar geld. Door ze te delen, kun je er als eigenaar geld mee verdienen. En huurders hoeven zelf geen auto voor de deur te hebben om af en toe een ritje te maken. “Dit plan gaat niet alleen om geld verdienen, maar om impact maken”, vertelt Ontijd. “Je moet echt staan achter wat je doet, want een bedrijf opbouwen is niet altijd even makkelijk.”
 
Meer weten over delen en samenwerken als nieuw businessmodel?
Lees alles over de zoektocht naar de toegevoegde waarde van de
Collaborative Economy in dossier Crowd Expedition.

 

Nooit meer zonder CTO

Tweeënhalf jaar na oprichting was SnappCar een bedrijf met elf medewerkers en concrete plannen om uit te breiden naar Engeland en Duitsland. Ze draaiden voor het eerst break-even. Aan dit succesverhaal ging een hoop vooraf.
 
“We hadden geen van beiden ooit helemaal zelf een platform laten bouwen. Ik had een marketingachtergrond en Victor werkte wel in de IT-sector, maar bij de start van SnappCar waren we afhankelijk van externen”, vertelt Ontijd. “Er ging een hoop mis, omdat we onvoldoende technische kennis in huis hadden. In de toekomst zou ik vanaf de start een CTO betrekken. Zo'n technische partner is eigenlijk onmisbaar bij zo’n project.”

 

Speciale verzekering

Ook een verzekering regelen was een uitdaging. Bij reguliere verzekeringen is je auto niet gedekt tegen schade als een “vreemde” erin rijdt. Van Tol en Ontijd benaderden 30 verzekeringen, waarvan er drie echt interesse hadden. “Centraal Beheer Achmea was de enige die zijn nek uit durfde te steken”, vertelt Ontijd. “Zij hebben een speciaal product ontwikkeld voor SnappCar.”
 
Als jij een auto huurt via Snappcar wordt de autoverzekering van de verhuurder tijdelijk vervangen door de verzekeringspolis van SnappCar. Zo wordt de no-claim van de verhuurder niet beïnvloed en is de auto all-risk verzekerd in binnen- en buitenland. “Mensen die auto’s huren via ons platform gaan er vaak netjes mee om, maar natuurlijk zijn er ook uitzonderingen”, vertelt Ontijd. “Als iemand jouw auto stuk of vies maakt of een boete veroorzaakt, dan bemiddelen wij. Als mensen er samen echt niet uitkomen, hebben wij een speciaal potje. Gelukkig hebben we dat nog niet vaak gebruikt.”
 
SnappCar checkt iedere nieuwe huurder via de verzekeraar. Er wordt gekeken naar identiteit, kredietwaardigheid en waar mogelijk ook rijhistorie en -gedrag.
 

Verdienmodel

De service en verzekering zijn de basis van het verdienmodel van SnappCar. Een vast bedrag van 10 euro bovenop het verhuurbedrag gaat naar het platform om de verzekering en medewerkers te betalen. “In het begin berekende we een percentage van het verhuurbedrag, maar dat vonden gebruikers te ingewikkeld”, vertelt Ontijd. Dankzij dit systeem blijven mensen ook huren via SnappCar nadat ze elkaar persoonlijk kennen. Via het platform zijn ze altijd verzekerd.
 
Naast dienstverlening, is community management een belangrijke bezigheid. Uit onderzoek blijkt dat autodelers het sociale aspect van delen het meest belangrijk vinden. “Het platform groeit vooral door mond-tot-mondreclame”, vertelt Ontijd.
 

Crowdfunding

SnappCar startte een crowdfundingcampagne. Die had twee doelen. De eerste was geld ophalen om te kunnen uitbreiden naar het buitenland, de tweede was de community uitbreiden. De oprichters wilden 200.000 euro ophalen en dat werd uiteindelijk meer dan het dubbele: 560.000 euro.
 
“Ongeveer de helft kwam van bestaande fans en leden”, vertelt Ontijd. “Zo’n crowdfundingcampagne is een prachtig middel om je community uit te breiden. Investeerder voelen zich verbonden met je bedrijf en worden ambassadeurs. Uiteindelijk steken zij ook de grote investeerders aan.”


Crowd Expedition van start met team topexperts

Hoe kan de deeleconomie een duurzaam model worden?
Crowd Expedition ging donderdag 1 mei van start. Samen met 15 partners en 30 internationale experts gaat expeditieleider Martijn Arets op zoek naar de...

Kidswatcher blijkt ongekend crowdfundingsucces

Winnaar The Next Entrepeneur haalt startkapitaal op
Erik Recter won met zijn bedrijf Watcher Enterprises op 26 november The Next Extrepeneur. Dat hij met zijn Kidswatcher een goed idee heeft, blijkt wel...

Wat kan de deeleconomie voor jou betekenen?

Kansen en bedreigingen van de Collaborative Economy
Crowdfunding, crowdsourcing, de deeleconomie, co-creatie: hippe trends, maar wat betekenen ze voor de toekomst? Het project Crowd Expedition...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten