Is mijn idee een goed idee?

Interview | Elsbeth Geukers organiseert LaunchLab

20 februari 2020

Je denkt dat je een goed idee hebt, maar hoe weet je of er echt een markt voor is? Elsbeth Geukers helpt ondernemers om te ontdekken of er behoefte is aan hun product. Geukers: “‘Zou je dit kopen?’ is de verkeerde vraag.”

E-book 'Eerste Hulp bij Innovatie'

Whitepaper: Plannen maken voor innovatie

Elsbeth Geukers werkt bij Yes!Delft en organiseert LaunchLab en 1-2 Launch. Dat zijn programma’s die startende ondernemers helpen om hun product of dienst goed op de markt te brengen. Yes!Delft is een broedplaats voor tech-bedrijven en dus helpt ze met name tech-starters. “Die ondernemers denken vaak te veel vanuit de techniek, terwijl ze al vanaf het prille begin de eindgebruiker voor ogen moeten hebben,” vertelt ze. “Dat is moeilijk. Misschien denk jij dat jouw product voor iedereen nuttig is, maar in de praktijk is het heel belangrijk om focus aan te brengen in je doelgroep en je klantsegment helder voor ogen te hebben."

Behoefte van je doelgroep

Als voorbeeld noemt ze een team ondernemers dat een bedrijf wilde starten met een medische informatie-app. “Je moet de behoefte van de klant heel goed voor ogen hebben om een zo relevant mogelijk product te maken. Ik heb dit team gevraagd om hun doelgroep heel klein te maken. Van potentieel ‘iedereen’ gingen zij zich richten op ‘betalende klanten’. Het nut daarvan was dat ze ontdekten dat vooral mensen met specifieke klachten zouden willen betalen voor de app. Daarom moesten ze andere, meer specifieke informatie in de app verwerken om genoeg toegevoegde waarde te bieden.”

Een businessplan vol aannames

Hoe weet je nou of je idee überhaupt een goed idee is? Geukers: “Het begint bij je businessplan. Als je goed kijkt, zie je dat je plan gebaseerd is op allerlei aannames. Je neemt bijvoorbeeld aan dat je een probleem oplost voor een bepaalde doelgroep. Bestaat dat probleem wel? Is je beoogde doelgroep wel je klant? En zit hij te wachten op jouw oplossing? De truc is om uit te vinden wat jouw belangrijkste aanname is. Welke veronderstelling moet absoluut kloppen om het plan te laten slagen? Die onderzoek je door interviews te houden met potentiële klanten.”

Stel de juiste vragen

“Je vraagt je klant niet: zou je dit kopen? Dat werkt niet,” zegt Geukers. “Je stelt dan een vraag over de toekomst, maar je moet juist dichtbij het heden blijven. Vaak lost jouw product een probleem op. Vraag of de klant het probleem herkent, hoe hij dit in het verleden oploste en wat er eventueel aan die oplossing schort.”

Persoonlijk

Volgens Geukers ontdek je zo snel of een doelgroep wel of geen behoefte heeft aan het product. “Houd persoonlijke gesprekken. Tijdens het Launch 1-2 programma ga in een week met vijf of zes klanten in gesprek. Met een interview kun je de klant veel beter leren kennen dan met een papieren vragenlijst. Hecht hij bijvoorbeeld waarde aan bepaalde vormgeving? Een knalroze layout is leuk voor jonge meiden, zakenlui zien liever een strakkere uitvoering.”

Auteur

Claartje Vogel