Zakelijk elektrisch rijden is duurzamer, voordeliger en je kunt de auto voor de deur opladen. Maar er zijn ook argumenten tegen elektrisch rijden, zoals een kleinere actieradius en hogere aanschafkosten. Bovendien duurt laden langer dan tanken. Hoe kom je erachter of een zakelijke elektrische auto iets voor jou is? We zetten de voor- en nadelen voor je op een rijtje.

Ontwikkeling van de elektrische auto
De eerste volledig elektrische auto verscheen in december 2010 op de Nederlandse markt en sindsdien is het aantal enorm gegroeid. Ons land wordt zelfs gezien als een voorloper op het gebied van elektrisch rijden. Er is bijvoorbeeld geen ander land dat zoveel laadpunten rijk is. Eind 2024 stonden in ons land al ruim 150.000 openbare laadpalen, ongeveer 2.500 snellaadpunten langs de snelweg en 50.000 semipublieke laadpunten.
Flinke groei in elektrisch rijden
Elektrisch rijden heeft ondanks sceptische geluiden dus een enorme groei doorgemaakt de afgelopen 10 jaar. Volgens cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) rijden er in ons land begin 2025 ruim 572.000 volledig elektrische auto’s (BEV’s) en bijna 400.000 plug-in hybride auto’s (PHEV’s). Samen zijn zij inmiddels goed voor 10,6% van het totale aantal auto’s in Nederland.
Hoe werkt elektrisch rijden?
Op het eerste gezicht lijkt een elektrische auto niet veel anders dan een traditionele brandstofauto; aan het uiterlijk van de auto merk je weinig verschil. Tot zover de overeenkomsten. Een elektrische auto verschilt qua techniek namelijk behoorlijk van traditionele brandstofauto’s.
Het ligt voor de hand dat je een elektrische auto oplaadt in plaats van brandstof tankt, maar dat is niet het enige verschil. De techniek onder de motorkap is namelijk compleet anders, zo worden de wielen aangedreven door een of meerdere elektromotoren.
Wanneer je het (gas)pedaal intrapt, wordt energie uit de accu gebruikt om de elektromotor te laten draaien. Laat je het pedaal weer los, gebeurt het omgekeerde: de elektromotor fungeert dan als dynamo. Energie wordt teruggenomen en opgeslagen in de accu. De elektromotor werkt trouwens alleen vloeiend met een automatische versnellingsbak; een volledig elektrische auto is dus nooit handgeschakeld.
Is zakelijk elektrisch rijden fiscaal voordeliger?
De afgelopen jaren is de bijtelling op zakelijke elektrische auto’s stapsgewijs verhoogd en in 2026 betaal je evenveel bijtelling als op benzine- en dieselauto’s.
De bijtellingsregels zijn de afgelopen jaren al flink veranderd. In 2021 betaalde je nog 12% bijtelling voor elektrische auto’s met een budgetplafond van € 45.000. Vanaf 2026 verdwijnt het budgetplafond en betaal je 22% bijtelling over de totale aanschafwaarde van een zakelijke elektrische auto.
Bijtelling | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Volledig elektrisch | 12% | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
Max. cat. prijs | € 40.000 | € 35.000 | € 30.000 | € 30.000 | € 30.000 | Geen max. |
BPM en MRB
Naast de voorlopig lagere bijtelling bestaan er ook andere voordelen van zakelijk elektrisch rijden. In 2025 moet je 25% van het normale bedrag betalen. Vanaf 2026 betaal je hetzelfde als andere bestuurders. Ook op dit gebied verdwijnt dus vanaf 2026 het voordeel t.o.v. brandstofauto’s.
Voordelen elektrisch rijden
Ok, het financiële voordeel op het gebied van bijtelling en BPM/MRB verdwijnt dus. Toch bestaan er ook nog een hoop andere voordelen t.o.v. traditionele brandstofauto’s, waardoor de aanschaf van een zakelijke elektrische auto zeker geen slecht idee is.
Waarom elektrisch rijden? De voordelen elektrisch rijden op een rijtje:
Rijden op elektriciteit is een stuk goedkoper voor de privékilometers die je maakt
Elektrisch rijden is beter voor het milieu
Het is fiscaal aantrekkelijk. Zo kun je gebruik maken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA)
Lagere onderhoudskosten: de elektromotor heeft veel minder bewegende delen waardoor de kans op slijtage een stuk kleiner is
Koop je een bestelauto uit de N1- of N2-categorie? Dan kun je gebruik maken van de Subsidie Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). (Valt ook te combineren met MIA)
Actieradius elektrisch rijden wordt alsmaar groter
Komende jaren betaal je nog steeds minder bijtelling én geen BPM of MRB
Hybride rijden is ook een optie (deels elektrisch, deels op brandstof)
Je kunt ook een zakelijke elektrische auto leasen
Lees meer over aantrekkelijke regelingen voor elektrisch rijden
Nadelen elektrisch rijden
Een nadeel voor veel zakelijke rijders is de laadtijd van een elektrische auto. Hoewel er steeds meer snelladers langs de snelweg staan, moet je hier in je planning rekening mee houden. Thuis kun je natuurlijk een elektrische auto na werktijd weer opladen voor de volgende dag, dus qua planning is het voor veel zakelijke rijders prima te doen.
Dat geldt minder als je als zakelijke rijder écht veel kilometers maakt. Wanneer je bijvoorbeeld het hele land doorkruist voor klantbezoeken of regelmatig naar het buitenland afreist voor werk.
Laadtijden hangen natuurlijk ook samen met de actieradius van je elektrische auto. Hoe korter de actieradius, hoe vaker je moet laden. En niet alle elektrische automodellen hebben een grote actieradius.
Toch zullen deze nadelen de komende jaren verder afzwakken nu laadtijden steeds korter worden en de actieradius van de gemiddelde elektrische auto verder toeneemt. Zo zijn er al modellen op de markt die meer dan 500 km op één laadbeurt redden. De KIA EV6, winnaar van de ‘elektrische auto van het jaar 2022’ heeft al een rijbereik van 528 kilometer. Dat is bijna net zoveel als een volle tank van een gemiddelde brandstofauto (600 km).
Voordeel én nadeel elektrisch rijden: auto is fluisterstil
Zowel een voordeel als nadeel: een elektrische auto is fluisterstil. Heerlijk rustig als automobilist, minder geluidsoverlast van snelwegen, maar wel een stuk gevaarlijker voor fietsers en voetgangers; die horen een elektrische auto namelijk veel minder goed naderen. Hier is trouwens iets slims op bedacht: bij lagere snelheden produceren veel elektrische auto’s bewust meer geluid.
Elektrisch rijden vs benzine
Benieuwd of zakelijk elektrisch rijden wat voor jou is? Weeg dan goed de voor- en nadelen tegen elkaar af en laat je niet alleen leiden door de hogere aanschafprijs van een elektrische auto en het verhoging van de bijtelling. De échte kosten van elektrisch rijden zitten namelijk in de prijs per kilometer, de afschrijving en de onderhoudskosten.
Een snel rekensommetje leert dat de prijs per kilometer bij elektrisch rijden aanzienlijk lager is dan bij rijden met een diesel- of benzineauto. Ook nu zowel de brandstofprijzen en prijzen voor elektriciteit fors zijn gestegen. Bovendien zijn de verwachte onderhoudskosten voor elektrisch rijden lager, omdat er minder bewegende delen zitten in een elektrische motor zitten.
Wanneer zakelijk elektrisch rijden?
Een makkelijke manier om over te stappen op elektrisch rijden, is door een elektrische auto te leasen. Hiermee hoef je geen dure aankoopsom neer te tellen en betaal je een vast bedrag per maand. Lekker overzichtelijk dus. En als je een auto zakelijk financial leaset, kom je ook gewoon in aanmerking voor subsidies zoals MIA en SEBA.