Is elektrisch rijden iets voor mij?

Factoren die de keuze bepalen voor elektrisch rijden

03 november 2021 4 minuten

Elektrisch rijden is duurzamer, voordeliger en je kunt de auto voor de deur opladen. Maar misschien zie je ook argumenten tegen elektrisch rijden, zoals een kleinere actieradius, hogere aanschafkosten en een veel langere laadtijd. Hoe weet je of een elektrische auto iets voor jou is?

De geschiedenis van de elektrische auto

De eerste volledig elektrische auto kwam in december 2010 op de Nederlandse markt. De afgelopen jaren zie je steeds mee elektrische auto’s op de weg; Nederland wordt zelfs gezien als een voorloper op het gebied van elektrisch rijden. Er is bijvoorbeeld geen land met zoveel laadpunten als wij. In 2021 waren er maar liefst 78.279 (semi-)publieke laadpunten en 2524 snellaadpunten. Bijna een verdubbeling ten opzichte van 2020!

Elektrisch rijden heeft ondanks sceptische geluiden een enorme groei doorgemaakt. Waar in 2013 nog maar 4161 volledig elektrische (ook wel Batterij Elektrische Voertuigen, BEV) en 24.512 hybride modellen rondreden (ook wel Plug-in Hybride Elektrische Voertuigen, PHEV), is dit in 2021 gestegen naar respectievelijk 208.564 en 128.816 wagens. Tegenwoordig zijn er ook auto’s op waterstof, deze zijn met 249 auto’s in 2020 nog niet zo populair.

Hoeveel bijtelling betaal je bij elektrisch rijden?

De bijtellingsregels zijn de afgelopen jaren veel veranderd. In 2020 betaalde je 8% bijtelling voor elektrische auto’s met een budgetplafond van € 45.000. In 2021 is de bijtelling 12% met een budgetplafond van € 40.000. Van 2022 tot en met 2024 betaal je 16% bijtelling en in 2025 17%. Na 2026 betaal je ook met een elektrische auto de standaard 22%.

Bijteling202120222023202420252026
Volledig elektrisch12%16%16%16%17%22%
Max. cat. prijs€ 40.000,-€ 35.000,-€ 30.000,-€ 30.000,-€ 30.000,-Geen max.

BPM en MRB

Nog een voordeel: tot 2025 betaal je geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) of Motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische auto’s. In 2025 moet je 25% van het normale bedrag betalen en vanaf 2026 betaal je hetzelfde als andere bestuurders.

Voordeel door de MIA en SEBA

Wanneer je als ondernemer zelf een elektrische auto aanschaft, kun je gebruikmaken van milieu-investeringsaftrek (MIA). Dat is een eenmalige aftrekpost van 13,5% van de aanschafprijs van de auto, tot een maximumbedrag van € 40.000. Koop je bijvoorbeeld een elektrische Renault ZOE van € 29.590? Dan mag je € 3.994,65 van je winst aftrekken. Koop je een elektrische bestelauto uit de N1- of N2-categorie? Dan kun je ook gebruikmaken van de Subsidie Emissieloze Bijdrijfsauto’s (SEBA). Je kunt de SEBA combineren met de MIA, zodat je nog meer voordeel hebt. Let wel: Je moet de SEBA aanvragen voordat je de auto hebt gekocht. Je moet dan in het bezit zijn van een niet-bindende overeenkomst. Na de definitieve aankoop moet je vervolgens binnen drie maanden de MIA aanvragen.

Lees meer over regelingen voor elektrisch rijden.

De actieradius en laadtijd

Een veelgenoemd nadeel van de elektrische auto is de ‘lage’ actieradius. In de praktijk blijkt dit vaak reuze mee te vallen. Een van de populairste modellen, de Tesla model 3, kan 335 kilometer rijden op een volle accu, een Hyundai Kona Premium Electric zelfs zo’n 395 kilometer. Ruim voldoende dus voor normaal woon-werk verkeer. Ter vergelijking: een auto op benzine of diesel rijdt minstens 500 kilometer op een volle tank. Natuurlijk staat de ontwikkeling ook niet stil: inmiddels zijn er elektrische auto’s met een actieradius van meer dan 800 kilometer!

De actieradius komt dus vooral om de hoek kijken bij lange afstanden, bijvoorbeeld wanneer je naar het buitenland gaat. Onderweg opladen duurt toch een stuk langer dan tanken. Als je kunt snelladen, zit je na een half uur ongeveer op 80%. Bij gewoon laden duurt dit minstens vier uur.

Hybride en Plug-in hybride

Sommige ondernemers vinden het geen prettig idee om volledig elektrisch te rijden. Voor deze groep is de hybride auto bedacht. Je auto rijdt dan deels elektrisch en deels op brandstof door middel van een verbrandingsmotor. Bij de ‘mild hybrid’ variant wordt de motor ondersteund door elektriciteit, maar kan de auto niet elektrisch rijden. Bij de ‘full hybrid’ variant kan dit wel.

Als je een hybride auto rijdt, kun je langer doorrijden dan met een volledig elektrische auto. Tijdens het rijden wordt de opgewekte energie opgeslagen in de accu. Een plug-in hybride auto kan ook worden opgeladen door deze in het stopcontact te pluggen.

Autokosten elektrische auto

Benieuwd of het goedkoper is om elektrisch te rijden? Veel mensen laten zich leiden door de aanschafprijs. Deze ligt voor een elektrische auto op dit moment hoger dan bij een gelijksoortige benzineauto. Maar de aanschafprijs zegt niet alles. De echte kosten zitten namelijk in de prijs per kilometer, de afschrijving en de onderhoudskosten. De prijs per kilometer is bij elektrisch rijden aanzienlijk lager dan bij rijden met een diesel- of benzineauto. Zeker als de brandstofprijzen hoog zijn. En de verwachte onderhoudskosten zijn bij elektrisch rijden lager, omdat er minder bewegende delen zitten in een elektrische motor.

Daarnaast krijg je op dit moment verschillende kortingen als je elektrisch rijdt: vrijstelling van BPM en MRB, subsidies en minder bijtelling. Als je de kosten op een rij zet, zal blijken dat elektrisch rijden onder de streep de voordeligste optie is. En dan hebben we het nog niet over het directe voordeel van geen directe uitstoot.

Voorbeeldberekening elektrische auto

Vergelijk deze berekening voor een elektrische auto van € 25.000 die 15.000 kilometer per jaar maakt met je huidige autokosten. De afschrijving is een schatting. Onderhoudskosten vermelden we hier niet, maar je kunt ervan uitgaan dat die vergelijkbaar of zelfs lager zijn dan die voor auto's op benzine en diesel. De bijtelling is 12%.

Afschrijving€ 4.000
Elektriciteit€ 850
Totaal kosten€ 4.850
Bijtelling€ 3.000
Aftrekbare autokosten€ 5.850

Elektrische auto leasen

Een makkelijke manier om over te stappen op elektrisch rijden, is door een elektrische auto te leasen. Hiermee hoef je geen dure aankoopsom neer te tellen en betaal je een vast bedrag per maand. Lekker overzichtelijk dus. En als je een auto zakelijk financial leaset, kom je ook gewoon in aanmerking voor subsidies zoals MIA en SEBA. Lees alles over mobiliteit voor ondernemers op onze Mobiliteitspagina.